Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261?

Legg inn av Jim S. N1578 » 14 aug 2011, 21:22

Jeg kom over en artikkel hvor det står fremgangsmåten å ta ut motoren på min Saab 9-5 Aero Estate mod 2000 ved å løfte den opp og ut, istedenfor å slippe den ned, som er "vanlig". Der nevnes et fuelline-verktøy som nevnt i overskriften, og vist på bildet under:
Bilde

Spørsmålet mitt er om det finnes en annen metode for å koble vekk drivstoffslangen enn å måtte bestille dette verktøyet fra USA :?:

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261

Legg inn av Skaten N671 » 14 aug 2011, 21:31

Ja, skru berre av heile dyserailen med slangene hengende på, og vipp denne til side :wink:
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261

Legg inn av Jim S. N1578 » 14 aug 2011, 21:47

Regnet vel egentlig med å ende opp med den metoden ja. :)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261

Legg inn av Pål N526 » 14 aug 2011, 22:12

Du kan lage deg verktøy av en tusj hylse. Fordelen er at du slipper å demontere fuelrailen og kan bruke det til å bytte bensinfilter på de nyere bilene. Ulempen er at det blir litt bensingris.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261

Legg inn av Jim S. N1578 » 14 aug 2011, 22:31

Litt bensinsøl blir det jo okke som hvem metode en bruker. Å splitte et tusjhylse var egentlig et godt forslag. Har du prøvd den metoden selv? Splittet du da bare tusjhylsen et sted og "trakk det over trykkrøret (etter å ha skjøvet støvbeskyttelsespakningen vekk), eller delte du hylsen i to og tapet eller stripsest de sammen over røret eller noe lignende (for så å presse hylsen vekk fra fuelrailen med en skrutrekker eller lignende verktøy samtidig som du trakk i trykkrøret)?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261

Legg inn av Pål N526 » 15 aug 2011, 15:00

Jim S. N1578 skrev:Litt bensinsøl blir det jo okke som hvem metode en bruker. Å splitte et tusjhylse var egentlig et godt forslag. Har du prøvd den metoden selv? Splittet du da bare tusjhylsen et sted og "trakk det over trykkrøret (etter å ha skjøvet støvbeskyttelsespakningen vekk), eller delte du hylsen i to og tapet eller stripsest de sammen over røret eller noe lignende (for så å presse hylsen vekk fra fuelrailen med en skrutrekker eller lignende verktøy samtidig som du trakk i trykkrøret)?
Slissa en på langs, laget et v spor i den ene enda av slisa for å trykke den lett nedpå. Når den er på plass, så bruker du en nebbtang til å presse mot "spesialverktøyet"

I det du skal ha slangen av, presser du først slangen nedpå røret, holder den der, presser så plast delen opp i slangen/koblingen så du løser ut låsen, så drar du alt av i en og samlet bevegelse. Litt rikking må sikkert til.

EDIT: om dysene tetter ordentlig, så blir det ikke no bensinsøl om du skrur av fuelrail.

Du kan også la bilen gå for å så nappe ut pumpesikringen. Da minker trykket i systemet.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar