reservehjul
Moderator: Moderatorer
reservehjul
hei
noen som vet om det finnes slike tynne små og "lette" reservehjul til saab 9-3 SC 2007 modell?
tenker da på ett slikt som det på bildet i reportasjen her http://www.nrk.no/nyheter/1.7783776
noen som vet om det finnes slike tynne små og "lette" reservehjul til saab 9-3 SC 2007 modell?
tenker da på ett slikt som det på bildet i reportasjen her http://www.nrk.no/nyheter/1.7783776
Re: reservehjul
Ser at en kan velge slikt reservehjul når en kjøper ny Saab 9-3. Påslaget er 500,-
Noen som vet av et slikt reservehjul? Jeg ønsker å kjøpe
Må innrømme at jeg er skeptisk til å stå å rote med tetteguffe og kompressor en mørk vinterkveld i snøføyka!
Da er det bedre å bruke 10min på å bytte hjul, og heller kjøre forsiktig på forhåpentligvis veier med god friksjon da jeg tipper slike reservedekk ikke er helt supre på vinterføre!
N
Noen som vet av et slikt reservehjul? Jeg ønsker å kjøpe
Må innrømme at jeg er skeptisk til å stå å rote med tetteguffe og kompressor en mørk vinterkveld i snøføyka!
Da er det bedre å bruke 10min på å bytte hjul, og heller kjøre forsiktig på forhåpentligvis veier med god friksjon da jeg tipper slike reservedekk ikke er helt supre på vinterføre!
N
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Ikke ta deg vann over hodet nå 
Pungterte en gang på kaldeste vinteren og heiv på et sommerdekk, var ene framhjulet.
Jeg skulle ikke kommet med ned en bakke en gang uten å spinne

Pungterte en gang på kaldeste vinteren og heiv på et sommerdekk, var ene framhjulet.
Jeg skulle ikke kommet med ned en bakke en gang uten å spinne

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hjul fra 9-5 bør også passe, kan være lettere å finne "brukt" når du kan lete fra flere modeller. Lurer på hvor mange slike jeg har kastet... Bilopphuggeri i trøndelagsregionen bør ha 

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
sommerdekk på vinterføre er ikke det samme som gode vinterdekk nei... MEN om en MÅ så går det jo ann å få til at man bytter om på hjulene slik at en har gode vinterdekk framme og reservehjulet på ene bakhjulet. Skulle nok klart det selv om en bare har en jekk og hjulkryss.
har forøvrig aldri skjønt de som sier at en skal putte de beste dekkene bak? Min erfaring er at gode dekk må der du styrer, bremser og sørger for fremdrift. at rumpa logrer litt er ikke kritisk... å ha 5m lengre bremsestrekning kan være mye mer kritisk!
har forøvrig aldri skjønt de som sier at en skal putte de beste dekkene bak? Min erfaring er at gode dekk må der du styrer, bremser og sørger for fremdrift. at rumpa logrer litt er ikke kritisk... å ha 5m lengre bremsestrekning kan være mye mer kritisk!
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
skognils skrev: har forøvrig aldri skjønt de som sier at en skal putte de beste dekkene bak?
Det er kanskje litt logikk bak dette.
Dekkene som driver slites mest (har jeg hørt). Ved å da sette de beste dekkene bak, på en bakhjulstrekker, så slites dekkene mer jevnt.
Skyt meg om jeg ta helt feil nå

- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det er jo ganske vanlig (ihvertfall gjer eg det) at om du i et tenkt tilfelle kjøper 4 nye dekk i starten på dekksesongen køyrer du sesongen uten å gjere noko, neste sesong byttar du om fram og bakhjula. Når sesongen so går mot slutten må en begynne å sjekke mønster, for min del går det ofte ut slik at eg må bytte sommardekk etter 2 eller 3 sesongar, kan eg bruke dekka sesong nr 3 også blir det ofte å køyre til eg ser det minskar på mønsteret på framhjula, og bytte om fram og bakhjul slik at en får nytta hjula maks av det som er lovlig og forsvarlig. Men det spelar jo inn både kva dekktype en har (ei mjuk gummiblanding har bedre grep og slitast fortare somregel), årlig køyrelengd, kva veiar en køyrer på (svingete veiar slit meir dekk enn rette strekningar) og til slutt har jo også køyrestilen (fks. mykje start og stopp i bykøyring) sitt å seie.Atzz N1868 skrev:Det er kanskje litt logikk bak dette.skognils skrev: har forøvrig aldri skjønt de som sier at en skal putte de beste dekkene bak?
Dekkene som driver slites mest (har jeg hørt). Ved å da sette de beste dekkene bak, på en bakhjulstrekker, så slites dekkene mer jevnt.
Skyt meg om jeg ta helt feil nå
Ellers likar eg å ha dei beste dekka framme til ei kvar tid, ihvertfall på en framhjulsdriven bil...
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Etter et kjapt google-søk (første artikkel på første forsøk faktisk), så fant jeg følgende i en artikkel på dinside.no:skognils skrev:har forøvrig aldri skjønt de som sier at en skal putte de beste dekkene bak? Min erfaring er at gode dekk må der du styrer, bremser og sørger for fremdrift. at rumpa logrer litt er ikke kritisk... å ha 5m lengre bremsestrekning kan være mye mer kritisk!
Med andre ord; Dette handler ikke om at bilen blir dårligere, denne påstanden handler om DÅRLIGE SJÅFØRER som ikke har tatt sjangsen på å bryte loven og sladde litt som ungdom. Det vil da si at dette kun gjelder kvinnfolk og pusegutter, resten kan gi gass og ha best dekk forran.De fire ekspertene vi nå har snakket med, mener imidlertid at de beste dekkene bør plasseres bak - uansett om bilen er forhjulsdrevet, bakhjulsdrevet eller firehjulsdrevet.
Interessant nok avviser imidlertid ikke ekspertene våre argumenter om retningsendring og bremselengde. Frank G. Larsen, som er teknisk sjef hos Continental Dekk Norge, understreker faktisk at det finnes en lang rekke gode grunner for å plassere de beste dekkene foran. Blant annet vil en bil med de beste dekkene foran ha bedre fremkommelighet, bedre grep i sving, bedre vannplaningsegenskaper, mer effektiv akselerasjon og kortere bremsestrekninger enn en bil med de beste dekkene bak.
Likevel anbefaler altså Larsen og de andre ekspertene vi har snakket med å plassere de beste dekkene bak. Hvorfor?
Jo, grunnet faren for ukontrollerbar bakhjulsskrens. Ved å plassere de beste dekkene foran risikerer føreren nemlig å bli lurt av forhjulenes relativt gode egenskaper. Dermed oppstår en fare for at føreren vil holde høyere hastighet enn det bakhjulene faktisk takler. Og dermed oppstår faren for en brå og ukontrollerbar bakhjulsskrens.
Alle som har opplevd sistnevnte, vet at bakhjulsskrenser som oppstår uten forvarsel er forferdelig skummelt og at de kan lede til svært dramatiske situasjoner, ikke minst for møtende trafikk.
Til tross for at det finnes en rekke fordeler med å plassere de beste dekkene foran, mener ekspertene altså at bakhjulsskrensen er så farlig at de konkluderer med at det mest fornuftige er å plassere de beste dekkene bak.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
WTF??Jo, grunnet faren for ukontrollerbar bakhjulsskrens. Ved å plassere de beste dekkene foran risikerer føreren nemlig å bli lurt av forhjulenes relativt gode egenskaper. Dermed oppstår en fare for at føreren vil holde høyere hastighet enn det bakhjulene faktisk takler. Og dermed oppstår faren for en brå og ukontrollerbar bakhjulsskrens.
Alle som har opplevd sistnevnte, vet at bakhjulsskrenser som oppstår uten forvarsel er forferdelig skummelt og at de kan lede til svært dramatiske situasjoner, ikke minst for møtende trafikk.
Det der må gjelde for Sosslofolk som aldri har vært utenfor saltet vei...

Understyring og manglende bremsefriksjon, da mann??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
Enig, undrestyring er da myyye verre!!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
Hmm hvor er "liker" knappen for de 2siste innleggene her.
Bra at fagfolket ved continental mannen er enig med meg. Beste dekk framme, eneste du risikerer er å logre litt med rumpa. Noe som stort sett bare bringer frem ett smil på denne gutten. Oppvokst i nord med bakhjulstrekk på mine 3første biler! Har kjørt mye bredt med ascona b, rekord og en toyota ke30.
Hadde rav4 før jeg kjøpte saab. Kjøremessig er nesten det mer skummelt. Man merker ikke hvor glatt det er før en bremser, men dette gjelder for biler med skikkelig 4wd! Rav4 generasjon 2 fra 2001-2005 har 50/50 i utgangspunktet og en torsendiff som fordeler. Kjørte 100 000km med den før vi måtte bytte 8 dekk. Svært lite dekkslitasje. Men rav4 er ikke bil, er et fremkomstmiddel. Har ikke lys, ikke seter, et jævla bråk å kjøre med og manglet en halv motor(burde hatt 50% mer hk)
Bra at fagfolket ved continental mannen er enig med meg. Beste dekk framme, eneste du risikerer er å logre litt med rumpa. Noe som stort sett bare bringer frem ett smil på denne gutten. Oppvokst i nord med bakhjulstrekk på mine 3første biler! Har kjørt mye bredt med ascona b, rekord og en toyota ke30.
Hadde rav4 før jeg kjøpte saab. Kjøremessig er nesten det mer skummelt. Man merker ikke hvor glatt det er før en bremser, men dette gjelder for biler med skikkelig 4wd! Rav4 generasjon 2 fra 2001-2005 har 50/50 i utgangspunktet og en torsendiff som fordeler. Kjørte 100 000km med den før vi måtte bytte 8 dekk. Svært lite dekkslitasje. Men rav4 er ikke bil, er et fremkomstmiddel. Har ikke lys, ikke seter, et jævla bråk å kjøre med og manglet en halv motor(burde hatt 50% mer hk)