Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Tenkte på servo-olja jeg nå da, den ligger jo under den....
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Har søkt litt rundt på nettet igjen, etter en liten pause ( begynner og bli ganske lei bilen nå
) . Kan det være noe som for høyt trykk i veivhusventilasjonen? En eller annen jæ**** sensor, siden bilen går som er kule hver gang den blir startet opp og er kald.
Kan dårlig turbo gi høy amul verdi? ( Har kjent på turboen, syntes den virket fin, men er absolutt ikke kyndig nok til å være sikker, så vurderer å få et verksted til å sjekke denne nå!)
Som verkstedene jeg har vært på har sagt, så burde det jo ikke være noe veldig alvorlig med motor siden den går som den skal når den ikke blir belastet veldig. Men kan jo heller ikke være bra i lengden, selv om jeg kjører forsiktig!
Takker igjen for innspill og ikke minst tålmodighet !

Kan dårlig turbo gi høy amul verdi? ( Har kjent på turboen, syntes den virket fin, men er absolutt ikke kyndig nok til å være sikker, så vurderer å få et verksted til å sjekke denne nå!)
Som verkstedene jeg har vært på har sagt, så burde det jo ikke være noe veldig alvorlig med motor siden den går som den skal når den ikke blir belastet veldig. Men kan jo heller ikke være bra i lengden, selv om jeg kjører forsiktig!
Takker igjen for innspill og ikke minst tålmodighet !

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Husker ikke alt jeg nå, men har du sjekket den lille hvite enveisventilen til veivhusventilasjonen?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Nei, denne har jeg ikke sjekket. Kan sjekke den i morgen tidlig!
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?
Sjekket veivhus ventilen istad og denne virket som var i orden.. Så da er det ikke for høyt trykk i veivhusvent? Noen sensorer som kan være synderen som ikke koster flere tusen som kan prøves å byttes?