Saab i media!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Saab i media!

Legg inn av doo-kie » 28 nov 2012, 18:04

MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Saab i media!

Legg inn av Tor N12 » 28 nov 2012, 18:33

Tar gjerne en 9-4x som trekkbil og en Aero Combi XWD som vinterbil :)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Trig
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 11 aug 2006, 18:46
Sted: Nord-Trøndelag

Re: Saab i media!

Legg inn av Trig » 14 des 2012, 18:52

Sånn ser en og9-3 ut som har fått en i baken:
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 817837.ece
'Som vanlig' ingen personskade :-)
___________
-03 9-5 2.0t estate

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: Saab i media!

Legg inn av bullit87 » 18 des 2012, 20:08

M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: Saab i media!

Legg inn av Fjalla » 12 jan 2013, 12:41


Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Saab i media!

Legg inn av oddi N108 » 12 jan 2013, 13:02

tolker jeg artikkelen riktig skal de begynne å produsere gamle 9-3 igjen. Trenger vi en ny 11 år gammel bil?

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab i media!

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jan 2013, 13:19

oddi N108 skrev: Trenger vi en ny 11 år gammel bil?
Så lenge den kan produseres og selges med overskudd, så er det en viktig start.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Saab i media!

Legg inn av TiaZzz » 12 jan 2013, 13:31

En ny, gammel 9-3 vil måtte endres noe på for rene GM-deler er vel ikke aktuelt. I tillegg er ikke det at NG9-3 så dagens lys for 11 år siden det samme som at det er en 11 år gammel bil. Gamle modeller som har fungert godt selges gjerne til andre bilmerker, gis en overhaling og ser dagens lys igjen. Designet til 9-3en er jo godt, den har fått kosmetiske oppgradering gjennom årene og en ny facelift, ny motor og modernisering vil gjøre den sidestilt med dagens nye biler.

Eller for å snu på spørsmålet, hvem ville ikke sett en 9000 eller OG9-5 der man har gått gjennom listen med vanlige feil og rettet disse, oppgradert det kosmetiske og ny, moderne motor/girkasse? Jeg synes i hvert fall at kjøregleden i en 9-5 kommer fra at bilen oppfører seg godt på veien, ikke (bare) at jeg er forelsket i merket. Jeg er kynisk nok til at jeg ikke hadde blitt glad i SAAB hvis bilene hadde vært like kjedelige som de fleste andre merker.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab i media!

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jan 2013, 13:33

For min del kan de gjerne produsere og900 hvis de klarer å få den gjennom dagens kollisjons- og miljøkrav. DEN hadde jeg kjøpt!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Saab i media!

Legg inn av oddi N108 » 12 jan 2013, 15:42

JEg er da også forelsket i merket, og kjøper gjerne en ny og900 eller 9000 for den del, men saab kan ikke overleve på etpar saab-maniacs spredd over hele verden heller:) De må rett og slett bli mer like de bilene som det selges mange av, og gjerne bedre også. og da nytter det ikke å flikke på en 11 år gammel bil lengre. det fungerte kanskje for 20 år siden, men neppe idag...

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
untouch4ble N1021
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 515
Registrert: 05 feb 2007, 06:22
Medlemsnummer: N1021
Bil: 9-3ss
Sted: Byåsen - Trondheim

Re: Saab i media!

Legg inn av untouch4ble N1021 » 12 jan 2013, 16:31

Det er vel lave produksjonskostnader når bilen er såpass "gammel", så hvis de ikke priser seg ut av markedet mener jeg dette er starten på ett nytt kapitell. Det er viktig at de ikke prøver å utfordre de tyske premium merkene på kvalitet eller pris for da har de ikke en sjanse i dagens marked, enda.
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk

Andree N1021

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Saab i media!

Legg inn av TiaZzz » 12 jan 2013, 17:51

oddi N108 skrev:JEg er da også forelsket i merket, og kjøper gjerne en ny og900 eller 9000 for den del, men saab kan ikke overleve på etpar saab-maniacs spredd over hele verden heller:) De må rett og slett bli mer like de bilene som det selges mange av, og gjerne bedre også. og da nytter det ikke å flikke på en 11 år gammel bil lengre. det fungerte kanskje for 20 år siden, men neppe idag...
Hvorfor, sett bortsett fra "Nytt er best!"-faktoren som ikke er spesielt rasjonell, er et 11 år gammelt design dårligere enn et moderne? Siden dette er en restart av 9-3en, uten GM, så blir nok motor skiftet ut. Sikkert til fordel for noe stabilt og moderne med lave utslipp, lavt forbruk og alt som ser fint ut i salgsannonsen. Eksteriøret er ikke umoderne, men NEVS endrer kanskje noe for å gi en facelift. Interiøret er for så vidt bra i en MY08+ 9-3, men trenger kanskje en facelift det også. Personlig syens jeg det er bedre enn 60-70% av alle nye biler, men det er smakssak. Det er så utrolig mye plast og skit i nye biler. Selv premiumbiler som Lexus og tyske biler. Sikkerheten på en 9-3 er jeg brennsikker kan konkurrere med moderne biler. Kanskje forgjengersikringen ikke er 100%, men med MY08 faceliften så er det nok ikke langt unna. Så med facelift og ny, oppdatert motor, hva er bakdelen?

Selvfølgelig er det behov for å pensjonere en modell med jevne mellomrom, men da bør den nye gi fordeler. Jeg vil anta at en del pensjoneres kun for å mate markedet med friskt blod og at den utgående serien et er bedre kjøp.
untouch4ble N1021 skrev:Det er vel lave produksjonskostnader når bilen er såpass "gammel", så hvis de ikke priser seg ut av markedet mener jeg dette er starten på ett nytt kapitell. Det er viktig at de ikke prøver å utfordre de tyske premium merkene på kvalitet eller pris for da har de ikke en sjanse i dagens marked, enda.
Produksjon er vel like kostbar, men R&D og oppstart er langt billigere. Nå er vel en del gamle produsenter skeptiske til et nytt samarbeid med SAAB så det kan jo by på problemer for NEVS, samt at en del gamleproduksjonsanlegg er nok nedlagt. Fordelen er at det er mindre testing for å sikre at 9-3en holder

Jeg er forsiktig optimistisk.

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Saab i media!

Legg inn av oddi N108 » 12 jan 2013, 18:00

TiaZzz skrev:
oddi N108 skrev:JEg er da også forelsket i merket, og kjøper gjerne en ny og900 eller 9000 for den del, men saab kan ikke overleve på etpar saab-maniacs spredd over hele verden heller:) De må rett og slett bli mer like de bilene som det selges mange av, og gjerne bedre også. og da nytter det ikke å flikke på en 11 år gammel bil lengre. det fungerte kanskje for 20 år siden, men neppe idag...
Hvorfor, sett bortsett fra "Nytt er best!"-faktoren som ikke er spesielt rasjonell, er et 11 år gammelt design dårligere enn et moderne? Siden dette er en restart av 9-3en, uten GM, så blir nok motor skiftet ut. Sikkert til fordel for noe stabilt og moderne med lave utslipp, lavt forbruk og alt som ser fint ut i salgsannonsen. Eksteriøret er ikke umoderne, men NEVS endrer kanskje noe for å gi en facelift. Interiøret er for så vidt bra i en MY08+ 9-3, men trenger kanskje en facelift det også. Personlig syens jeg det er bedre enn 60-70% av alle nye biler, men det er smakssak. Det er så utrolig mye plast og skit i nye biler. Selv premiumbiler som Lexus og tyske biler. Sikkerheten på en 9-3 er jeg brennsikker kan konkurrere med moderne biler. Kanskje forgjengersikringen ikke er 100%, men med MY08 faceliften så er det nok ikke langt unna. Så med facelift og ny, oppdatert motor, hva er bakdelen?

Selvfølgelig er det behov for å pensjonere en modell med jevne mellomrom, men da bør den nye gi fordeler. Jeg vil anta at en del pensjoneres kun for å mate markedet med friskt blod og at den utgående serien et er bedre kjøp.
untouch4ble N1021 skrev:Det er vel lave produksjonskostnader når bilen er såpass "gammel", så hvis de ikke priser seg ut av markedet mener jeg dette er starten på ett nytt kapitell. Det er viktig at de ikke prøver å utfordre de tyske premium merkene på kvalitet eller pris for da har de ikke en sjanse i dagens marked, enda.
Produksjon er vel like kostbar, men R&D og oppstart er langt billigere. Nå er vel en del gamle produsenter skeptiske til et nytt samarbeid med SAAB så det kan jo by på problemer for NEVS, samt at en del gamleproduksjonsanlegg er nok nedlagt. Fordelen er at det er mindre testing for å sikre at 9-3en holder

Jeg er forsiktig optimistisk.
Bilen kan helt sikkert være bra nok, men hvordan skal man kunne markedsføre en 11 år gammel bil? At den holder følge med mange nyere biler tror og håper jeg så gjerne, men det hjelper ikke for den gemene hop. De vil ha noe nytt, mer elektronikk, mindre støy, (enda) bedre sikkerhet, mer miljøvennlig, mer moderne design, mer moderne kjøreegenskaper etc. Jeg tror dessverre ikke gamle 9-3 holder følge med nye biler idag, uansett hvor bra den var da den kom. Biler blir jo som konsumentvarer generelt, og elektronikk spesielt: bedre og billigere med årene, uansett hvor bra det var da det kom..:) Se bare på den nye land-rover saken. Den nest siste utgaven er vel ikke spesielt umoderne den heller, men 2013-modellen veier ET HALVT TONN mindre og er en helt annen bil til tross for de utvendige likhetene.

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Saab i media!

Legg inn av TiaZzz » 12 jan 2013, 21:51

oddi N108 skrev: Bilen kan helt sikkert være bra nok, men hvordan skal man kunne markedsføre en 11 år gammel bil? At den holder følge med mange nyere biler tror og håper jeg så gjerne, men det hjelper ikke for den gemene hop. De vil ha noe nytt, mer elektronikk, mindre støy, (enda) bedre sikkerhet, mer miljøvennlig, mer moderne design, mer moderne kjøreegenskaper etc. Jeg tror dessverre ikke gamle 9-3 holder følge med nye biler idag, uansett hvor bra den var da den kom. Biler blir jo som konsumentvarer generelt, og elektronikk spesielt: bedre og billigere med årene, uansett hvor bra det var da det kom..:) Se bare på den nye land-rover saken. Den nest siste utgaven er vel ikke spesielt umoderne den heller, men 2013-modellen veier ET HALVT TONN mindre og er en helt annen bil til tross for de utvendige likhetene.
Markedsføringen vet jeg ikke, men en real facelift er nok for folk som ikke vet bedre. Bilpressen vil nok si sitt, men å dømme en bil pga. alder på når den ble designet er urettferdig hvis bilen er god. Til sammenligning kan man se på Geländewagen. Ikke ødelegg noe som fungerer. Jeg er likevel enig med deg. Akkurat markedføring og pressen som vil henge seg opp i at grunndesignet er 11 år gammelt er et problem.

Mer elektronikk vil sikkert folk ha, men hva mangler en 9-3? Jeg kommer på elektrisk håndbrekk. Til sammenligning så er det vel Mitsubishi som reklamerer sterkt for at den nye SUVen deres har en knapp for å skru av og på 4WD i fart. "Sjarmerende" med tanke på 4.gen Haldex, vil jeg si.

Mindre støy er også fint og skårer 9-3 dårlig så hiv på med dempematter. Jeg vet ikke eksakt hvordan 9-3 ligger an i forhold til nye biler, men min MY02 9-5 synes jeg tåler 120-150 bedre enn nye Octavia og Focus. Uansett burde støy være et løsbart problem for NEVS.

Bedre sikkerhet må kanskje til, men det er bare å se hvor 9-3en skorter. Jeg vil tippe fotgjengersikring i panser. OGså løsbart om det ikke ble adressert i MY08 faceliften.

Miljøvennlighet (som ser bra ut på papiret) er helt klart inn for tiden, men her er vel siste versjoner av 9-3en gode allerede? Det blir vel ny motor og kanskje en hybrid gitt NEVS røtter. I konkursboet var det vel tegninger på en elektrisk NG9-3 som kom som prototyp også. En BioPower med elektrisk bakaksel og litt kinetisk energigjenvinning - ja takk! Sportmodus og mulighet for å akselerere med både bensinmotoren og den elektriske bakakselen vil få motorpressen til å sikle. :)

Moderne kjøreegenskaper vet jeg ikke hva vil si. Jeg hadde som sagt en nyere Octavia og en Focus i høst og jeg syntes ærlig talt ikke de var nevneverdig mye bedre enn min gamle OG9-3 sugis uten en eneste veiholdningsoppgradering. SAAB har kjøreglede og kjøreegenskaper. Mye av det.

Biler er ikke direkte sammenlignbart med elektronikk ellers. Dvs. noe av det. Et speilreflekskamera er ikke dårligere selv om neste modell har 30 Mpx og dagens har 24Mpx. Noe er ren markedføring og trangen til å skape et nytt behov for kundene. Det er ikke mulig å lansere biler som PC prosessorer, digitalkameraer eller mobiltelefoner for motorer og biler generelt ligger ofte helt i teten av hva man klarer å oppdrive av driftstoffseffektivitet og utslippsbegrensninger. For digitalkameraer, prosessorer mm. så er det ganske enkelt for dyrt å produsere neste generasjon i dag, det er ikke umulig.

Land Rover er nok ikke direkte sammenlignbart med 9-3s segment, men se på Geländewagen-sammenligningen min. Det går begge veier. :) Posche 911 har fortsatt mye originalt design igjen. VW har sluppet Passat-modeller der fans og presse mente den gamle modellen var bedre. Jeg tror ganske enkelt ikke at utfordringene med NEVS og NG9-3 er av en teknisk art(gitt at de klarer å skaffe deler og drivverk fra noe annet enn GM). Det er et markedsføringsproblem.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Saab i media!

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 jan 2013, 22:03

TiaZzz skrev:Miljøvennlighet (som ser bra ut på papiret) er helt klart inn for tiden, men her er vel siste versjoner av 9-3en gode allerede? Det blir vel ny motor og kanskje en hybrid gitt NEVS røtter. I konkursboet var det vel tegninger på en elektrisk NG9-3 som kom som prototyp også. En BioPower med elektrisk bakaksel og litt kinetisk energigjenvinning - ja takk! Sportmodus og mulighet for å akselerere med både bensinmotoren og den elektriske bakakselen vil få motorpressen til å sikle. :)
Dieslane var jo klassa som miljøbil i Sverige, 119g/km Co2 var det vel ikkje monge som kunne matche. 1.9 dieselmotorane kom ikkje ifrå GM direkte, etter det eg forstår er det mulig å bruke den, med tanke på rettigheiter osv.
Når det gjeld 9-3 ePower som vi som var på Oktoberfesten 2011 fikk sjå, so var den faktisk ferdig typegodkjent og det heile når SAAB gikk konkurs, var igrunnen berre å bestemme seg for produksjon.
Når det er på snakk om typegodkjenning var faktisk alle berekningar og slikt ferdig for 9-5 SC, det som gjorde at bilen ikkje er typegodkjent var at SAAB ikkje hadde pengane for å få den typegodkjent...
Ee 9-3 BioPower med e-AAM bakaksling hadde som du skriv vore interesant, spørsmålet er jo berre om det i det heile vert "BioPower"-bilar, Trionic 8 er jo noko som GM har klørne på so å få bruke T8 er vel tvilsomt...

Svar