Prosedyre for flush av automat,HJELP!!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Prosedyre for flush av automat,HJELP!!

Legg inn av glenn72 » 16 mai 2013, 21:09

nå er jeg lettere overgitt, hadde bilen en02 9-5 reg i des 01 på verksted for å bytte olje på automat i dag...nå ser jeg på faktura att han har fyllt dex3 på kassa..bilen girer fint osv..men denne kassa skal vel ha 3309 olje..vil det havarere kassa og ta på turen nordover 160mil på denne olja?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: automatgearolje..

Legg inn av Ingvar N629 » 16 mai 2013, 21:35

Det er vel ikke å anbefale, for å si det slik!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 295
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: automatgearolje..

Legg inn av totakt » 16 mai 2013, 23:36

Ikke ta noen sjanser, girkassa er for dyr til det. Er det en 02 modell med 5 trinn, SKAL den ha JWS 3309. Her må det en ordentlig flush til. All olje må byttes ut av kasse og kjøler. Da går det med minimum 8 liter ny olje, helst mer.

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Prosedyre for flush av automat,HJELP!!

Legg inn av glenn72 » 17 mai 2013, 00:03

Har vært på verksted idag og de har fyllt dexron3 på kassa 5trinns automat..pga pinse får jeg ikke gjort noe med dette av de før over helga..var ment å starte på hjemtur nordover før den tid..er det noen som kan forklare meg hvordan jeg skal gå frem trinn for trinn for å få bytta dexron til 3309 olja som skal være å kassa?særdeles taknemmelig for om noen gidder ta seg tid å forklare dette for meg....

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Prosedyre for flush av automat,HJELP!!

Legg inn av glenn72 » 17 mai 2013, 00:05

Eller finnes det noen i buskerudområdet som kan hjelpe meg?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Prosedyre for flush av automat,HJELP!!

Legg inn av Ingvar N629 » 17 mai 2013, 00:09

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Prosedyre for flush av automat,HJELP!!

Legg inn av glenn72 » 17 mai 2013, 00:16

Skal returslangen fra kjøler kobles til trykksiden på gearkasse? Og oljen renne ut fra trykkside på kjøler?altså sett forfra høyre slange koples fra kjøler kobles til venstre hull på gearkasse?motor skal gå når jeg har koblet det slik?

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 295
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Prosedyre for flush av automat,HJELP!!

Legg inn av totakt » 17 mai 2013, 00:29

Sjekk denne også viewtopic.php?f=12&t=38490

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Prosedyre for flush av automat,HJELP!!

Legg inn av glenn72 » 17 mai 2013, 18:47

Har vært i sverige idag på saab og fått en GM olje som de brukte ved skift på disse kassene..er jeg nødt til å løsne begge rørene?vil jegikkefå tømt oljekjøler om jegkun løsner retur (høyre sett forfra) og kjører ut en literavgangen?hva er hensikt med å kjøre olja gal veigjennom kjøler?

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 295
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Prosedyre for flush av automat,HJELP!!

Legg inn av totakt » 17 mai 2013, 23:48

Om du bare løsner retur fra kjøler, får du ikke backflushet kjøler. Spiller neppe noen stor rolle, men det er veldig enkelt å flytte retur kjøler til trykkside fra kasse.
Tror det sitter en sil i kassa, men denne kan ikke byttes. Med denne metoden, blir den heller ikke backflushet. Har ikke hørt om noen som har gjort det, eller hatt problemer med det.
Det skal gå greit å kjøre ut 2 liter i slengen også, går litt fortere da. Greit å ha en medhjelper til å starte og stoppe motoren, så kan du holde styr på olja.

Når du peiler, skal o-ringen på topp av oljepinnen ikke være på, det er faktisk en forskjell. Motor skal være i gang, og du legger inn R og D i 5 sekund. Peiler du olja kald, er det liten vits i å helle i mer olje enn til min. på pinnen. Du risikerer bare å måtte tappe av igjen når du peiler olja varm. Husk at bilen må stå ca. vannrett.

Om du bare løsner retur fra kjøler og gjør som du har planlagt, bør det være godt nok. Så får heller andre rette meg, eller være uenig.

Skikkelig uflaks du har hatt da. Håper du får det greit til.

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Prosedyre for flush av automat,HJELP!!

Legg inn av glenn72 » 18 mai 2013, 23:36

Har bytta olja nå, brukte 9 liter. Så nå skal det vel være greit...

Svar