Xenon lysnivå indikator lyser

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Xenon lysnivå indikator lyser

Legg inn av goddis » 27 des 2015, 19:20

Når jeg starter bilen så justerer lyktene seg slik som de skal, for deretter å justere seg ned noen hakk igjen.
Dette skjer hver gang, så jeg tror dette med at lyktene er for høye er mer en innbilning enn riktighet.

Jeg har tilgang på en Tech 2 klone som jeg har kjøpt. Det var denne jeg leste ut kodene med, og som er blitt brukt til regenerering og annet tidligere.

Så jeg kan nok sikkert si at lysene justerer seg ned som på andre.

Fremdeles lurt å kalibrere og justere da?
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

fpeders
Innlegg: 22
Registrert: 12 sep 2007, 20:16
Bil: Saab 9-5 stv 1.9tid aut
Sted: Bodø

Re: Xenon lysnivå indikator lyser

Legg inn av fpeders » 28 des 2015, 00:16

Hadde samme problem med feilkode på begge kretser (samtidig) for et par måneder siden .
Slettet kodene og det kunne vare noen dager, enkelte ganger gikk feilen over av seg selv etter litt kjøring (varsellampe)
Lys justerte seg ikke ned, mener jeg. Byttet etter hvert aktre føler som hadde irr på pinnene i kontakthuset. Hadde kontakthusene løs flere ganger først uten at det hjalp. Armen på føleren gikk forøvrig lett og fint. Slettet koder og kalibrerte føler/lys og alt har virket siden.
Siden feilen din kommer og går er det vel neppe sikringen i sikringsboksen i motorrommet som er gått, men når denne er tatt ut/gått settes også samme feilkode for begge følere. Mener også at lys justerte seg ned da, mulig jeg tar feil.

geven
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 09 sep 2009, 13:00
Bil: MY05 9-5 2,0t Vector Estate AT

Re: Xenon lysnivå indikator lyser

Legg inn av geven » 29 mar 2016, 20:50

Samme problem på min 9-5 2005 stv. - synes jeg har byttet det meste etter at varsellampa begynte å lyse igjen i desember, og i kveld fikk jeg lånt meg en Tech2.

Har aktive feilmeldinger med både B3410 og B3420 - de lot seg ikke nulle ut med Tech2 i kveld
Sensorene gir signalnivåer på ca 45% fremme og 55% bak, men det kan se ut som den bakre av og til viser 32%. Denne verdien liksom "flimrer" i bildet på Tech2. Er dette et mulig clue for feilkilde?

Hva jeg ser og har gjort for øvrig:
Lysene justerer seg opp når jeg starter for så å gå noe ned (ikke helt ned)
Har byttet både fremre (Speedpart januar 2016) og bakre sensor (SAAB/Orio mars 2016)
Rent og fint i kontaktene både fremme og bak
Har målt motstanden i fremre giverkabel, og det er 0,1 Ohm i alle 4 ledningene - ingen tegn på vakkel i kabelen eller irr i noen av kontaktene
Bakre giverkabel ble byttet/skjøtet inn i fjor sommer med godt resultat den gang- skjøtene ble loddet, krympestrømpet og dekket med vulkteip - har vondt for å tro at det har blitt vakkel, brudd eller alvorlig korrosjon i dem allerede
Sikring nr 4 i motorrom er hel og fin
Begge pærer ble byttet i september 2014 - Philips fra seriøs leverandør- har kjørt ca 20.000 km med dem, og de lyser fortsatt klart og fint uten flimring

Kan det være noe grums med ballast/styreenhet?
Hvordan skal jeg legge opp feilsøkingen videre? :reading:

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Xenon lysnivå indikator lyser

Legg inn av Kato » 30 mar 2016, 21:40

Bakre giver burde ikke være ustabil når bilen ellers er i ro, men feil ved denne skal normalt ikke sette feilkode B3410.

Systemfeil kan justere lyktene noe ned (ikke helt ned), til det nivået de settes i når bilen er lastet maksimalt. I tilfelle det ikke er foretatt kalibrering av styringsenheter til lyktene etter skiftene av givere, så er kanskje det en "systemfeil" - og da noe å prøve?

Feilaktig montering av giverene kan også sette disse to DTCs.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

geven
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 09 sep 2009, 13:00
Bil: MY05 9-5 2,0t Vector Estate AT

Re: Xenon lysnivå indikator lyser

Legg inn av geven » 31 mar 2016, 12:12

I tilfelle det ikke er foretatt kalibrering av styringsenheter til lyktene etter skiftene av givere, så er kanskje det en "systemfeil" - og da noe å prøve?
Jeg får starte med det. Prøvde å programmere venstre og høyre lykteenhet/styringsenhet som "Sparepart" og så tilbake til hhv. venstre og høyre enhet igjen for å resette dem, men vet ikke om jeg gjorde det rett. Kalibreringen tror jeg ikke jeg prøvde meg på .

Jeg er litt nybegynner med Tech2, og siden jeg har fjernet originalstereo-spilleren (headunit) uten skilsmisse sliter jeg litt med at Tech2 gir feilmelding i hytt og pine om at den ikke har kontakt med alt på bussen. Jeg opplever dermed at jeg ikke har full kontroll på det jeg vil ha Tech2 til å gjøre. Er det noen som vet om jeg kan disable bus til IHU (Infotainment Head Unit) uten å sette inn den gamle stereoen først?

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Xenon lysnivå indikator lyser

Legg inn av Kristian N2215 » 31 mar 2016, 22:55

Hvis du reservedelsprogrammerer DICE så får du spørsmål om sound system. Husker ikke alternativene, men lurer på om det er mulig å få til noe der.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

geven
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 09 sep 2009, 13:00
Bil: MY05 9-5 2,0t Vector Estate AT

Re: Xenon lysnivå indikator lyser

Legg inn av geven » 03 apr 2016, 21:34

Da har jeg gjort en ordentlig sjau for å feilsøke. Utførte først skilsmisse på gammelradioen samt prøvde å "fjerne" IHU fra bilens konfigurasjon, men stoppet da jeg fikk spørsmål om security access og "Challenge Codes". Missing IHU fra bus viser seg imidlertid ikke å hindre kommunikasjon med Tech2 bortsett fra melding hver gang man starter en ny "kommunikasjonsseanse" med en av enhetene. Trykker "Exit", og den ønskede kommunikasjonen starter.

Ved start av bil:
Xenonlys tenner
Justeringsmotorene drar lyset helt ned på begge lykter og kjører det opp igjen
Lyset forblir i "høy" posisjon, men endrer seg ikke hvis jeg endrer stilling/beveger armene på sensorerne
Varsellampe i instrumentpanel tenner så og si umiddelbart etter at bilmotoren har startet.

Måleresultater (tenning på, motor ikke startet siden jeg ikke ville ha eksos i garasjen mens jeg arbeidet der):
Kontakt til bakre lastgiver:
+12,27 V på pinne #2
+12,28 V på pinne #5
0,03V på pinne #1 (målt mot batteriets minuspol)
0,3 Ohm mellom pinne #4 og venstre lykts pinne #6 (signalveien til venstre styreenheten)
0,3 Ohm mellom pinne #4 og høyre lykts pinne #6
Ingen tegn til vakkel i målingene på noen av pinnene når jeg "rugget" på kabelen under bilen

Kontakt til fremre lastgiver:
0,0 V på pinne #2
+12,23V på pinne #5
0,0V på pinne#1
0,0 Ohm mellom pinne #4 og venstre lykts pinne #6
0,1 Ohm mellom pinne #4 og høyre lykts pinne#6

Dette skulle etter min mening tilsi at ledningsnettet er helt og intakt. 7,5 A sikring i motorrom er hel - sjekket både visuelt og med motstandsmåling.

Begge AHL-enhetene har verdier lest av med Tech 2 i området:
Front Load Angle Sensor 43%
Rear Load Angle Sensor 53% (blinker innom på 33%)
Headlamp Levelling Motor 193
Calibration Value Front 43%
Calibration Value Rear 45%

Begge lastgiverne er nye og montert som vist på illustrasjoner i WIS.
Får ikke kalibrert med Tech2 siden "There is a fault code in the AHL system or the Load Angle Sensors are not within range (30%-70%)"
Feilkoder B3410 og B3420 er begge aktive - de lar seg ikke slette med Tech2/kommer igjen umiddelbart

Demonterte begge hovedlykter og åpnet kretskortene til styringsenhetene (ref. http://www.grafen.se/web/Xenon/lad_5g_c.htm ). Stygg korrosjon på utsiden av pakningene på skallene og festeskruene, men blanke og fine komponenter og ikke synlige tegn på korrosjon på kretskortene - sjekket imidlertid ikke baksiden siden jeg da hadde måttet bore opp festene, og jeg kunne ikke se tegn etter fukt/korrosjon på oppsiden.

Jeg tror likevel at det må være feil på en av styringsenhetene som gir B3410 og B3420. Vurderer å bestille "ny brukt" fra hugger i UK,

Eller er det noe jeg har oversett?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Xenon lysnivå indikator lyser

Legg inn av Kato » 04 apr 2016, 11:12

Det er "godt jobba" at feilen(e) ikke har avslørt seg etter all måling og sjekking du har gjort :)

Pinne #1 på giverene er "jordforbindelse", så den kunne med fordel har blitt målt som motstand. 30 mV målt ifm. bakre giver er vel helst som følge av lengre vei frem mot batteriet, men dog -.

Ved satt DTC B3420 skal lyktene justeres ned, så siden dette ikke skjer, samt at også B3410 er satt, KAN det være at signalledningene (pinne #4) på et eller annet vis er belastet eller "lastet ned". Dette at lyktene ikke justeres når du beveger armen på giverene, kan være en indikasjon på dette.

Det som er et paradoks er at signalene fra giverere kan se normale ut, uten at jeg har forutsetning for å vite hvordan Tech2 fungerer. Jeg tolker "Load Angle Sensors are not within range (30%-70%)" som et uttrykk for at de to signalene skal ligge innenfor dette området. Så er da spørsmålet om dette at det fra bakre giver "flimrer" ned mot 33- - 32% betyr at den forsøker å sette ut signalet om at lyktene skal gå ned, men er av én eller annen grunn forhindret i å få til dette permanent?

Følgende måling og forsøk kunne kanskje være noe før ev. ny utskifting av deler:

- Koble av kontaktene på begge lyktene og begge giverene og så måle motstand på pinne #4 (i kontakten på ledningen) ved bakre giver, mot en god "jord". Her skal selvfølgelig resultatet være uendelig.

- Med lyktene tilkoblet og bakre giver frakoblet, med Tech2 måle om signalet fra fremre giver NÅ endres. I tilfelle signalledningen har uendelig motstand mot jord, og dette at bakre givers signal "flimrer" kan være et tegn på at det er i denne problemet ligger, burde jo signalet fra fremre giver nå variere med bevegelse av armen der.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

geven
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 09 sep 2009, 13:00
Bil: MY05 9-5 2,0t Vector Estate AT

Re: Xenon lysnivå indikator lyser

Legg inn av geven » 13 apr 2016, 21:15

Takk for innspillene, Kato!

Har annen delebestilling på gang fra hugger i England, så jeg bytter styreenhetene/ballastene. Kan ikke på noen måte se at det er feil i ledningsnettet med alle de testene jeg har gjort, og sensorene har vært byttet og kryssbyttet flere ganger.

Det er forøvrig høy/ uendelig motstand mellom pinnene som skal ha det i både bakre og fremre kontakt. Fikk ikke testet bare med en av giverne på om gangen.

Oppdaterer med resultat når styreenhetene er montert og testet.

Egentlig ganske så imponert over at dette har vært eneste vesentlige/kranglete/gjentakende problemet jeg har hatt med bilen siden jeg kjøpte den ny. Har byttet tennkassett og bensinpumpe, en gang hver. Det er alt som er byttet bortsett fra slitedeler på 150.000 km.

geven
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 09 sep 2009, 13:00
Bil: MY05 9-5 2,0t Vector Estate AT

Re: Xenon lysnivå indikator lyser

Legg inn av geven » 03 mai 2016, 09:11

geven skrev: Oppdaterer med resultat når styreenhetene er montert og testet.
Nygamle styreenheter mottatt og montert. Fortsatt samme feil - både B3410 og B3420. Ny original lastgiver sensor bak montert i mars. Uoriginal lastgiver sensor fremme innkjøpt og montert i januar - da forsvant varsellampen i et par dager for så å tennes igjen - den forrige uoriginale varte ikke lenge, kanskje det var feil på den nye også?

Byttet sensoren fremme nok en gang - feilen borte.
Kalibrerte de "nygamle" styreenhetene med Tech 2 og justerte høyden på lysene til riktig nivå - alt vel! Nå har jeg et sett med reserve styreenheter...

Moralen er: Kjøper neppe uoriginal lastgiver sensor igjen.

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Xenon lysnivå indikator lyser

Legg inn av totakt » 02 jan 2017, 05:02

Jeg har feil på nivåjusteringen. Den gule varsellampa i intrumenthuset lyser, og lys justerer seg helt ned.
Jeg vil få lest av feilkoder privat med Tech2.
1. Indikerer B3410 feil på nivåsensor framme, eller kabling til denne? Indikerer B3420 feil på nivåsensor bak, eller kabling til denne?
2. Etter å ha kikket gjennom en del tråder angående dette problemet, er mitt inntrykk at flest har feil på sensor fremme, eller kabel til sensor fremme. Kan det stemme?
3. Ved hvilke feil justerer lyset seg helt ned, som det gjør på min?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Xenon lysnivå indikator lyser

Legg inn av Kato » 02 jan 2017, 14:31

1: Ja.
2: Tja, jeg har vel et inntrykk av at det kanskje er rapportert flest tilfeller ifm. bakre giver, og da gjerne problemer i kontakta eller ledninger rundt denne.
3. Ved feil i styreenhet og feilaktig signal fra bakre lastvinkelgiver skal lyktene justeres helt ned og nivåregulering utebli.

Siden du får tilgang til Tech 2 bør du benytte muligheten til ifm. (begge) styreenhetene å få lest ut verdien av giversignalene, og sammenligne de med målingene geven har listet i posten ovenfor.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

cangvik
Innlegg: 5
Registrert: 13 sep 2017, 19:20
Navn: Chris Angvik

Re: Xenon lysnivå indikator lyser

Legg inn av cangvik » 13 sep 2017, 19:58

Første post her og veldig ukyndig på bil generelt.

Har en 9-5 2007 stv vector som har hatt varsellampe på xenonlysene en periode. Den er avlest med tech2 på verksted som tilsa feil på begge sensorene. Nye ble kjøpt via Mekonomen og montert selv.

Lampa sluttet å lyse på første start etter byttet og var borte i noen timers kjøring før den igjen kom tilbake under kjøreturen. Har lyst siden. Ikke sjekket med tech2 etter byttet av sensorene.

Lampa starter å lyse ganske rett etter tenning. Lyset justerer seg litt opp før den gradvis går noen centimeter ned i 10-15 sekunder. Dette er sannsynligvis nederste posisjon, da den er langt nedenfor lengden til lykta minus 7,5cm ved 7,6 meters avstand til en vegg.

Ingen justeringer skjer når jeg forsøker å manuelt justere sensoren via arm/stag hverken frem eller bak. Tar gjerne mot tips til videre feilsøking!

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Xenon lysnivå indikator lyser

Legg inn av Kato » 13 sep 2017, 21:24

Det er et sett gjengangere av feil når det gjelder xenon-systemet, slik som brudd i kabel ved bakre giver et lite stykke fra kontakten, brudd i kabel mellom fremre giver og styringsenhet(er) samt også problemer med ikke originale givere. Om ikke en visuell sjekk av brudd (tæring) ved den bakre giveren viser noe, er nok desverre en ny utlesing av feilkoder et neste steg.

Normalt er det feil ved signal fra bakre giver som skal gi full nedvinkling av lyktene, men dette har vist seg ikke alltid å stemme.

Jeg går ut ifra at det ikke ble observert korrosjon/irr i kontaktene.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar