Indikering av feil automatisk girkasse

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
bjokerud
Innlegg: 10
Registrert: 20 apr 2017, 10:57
Navn: Bjørnar Jokerud

Indikering av feil automatisk girkasse

Legg inn av bjokerud » 20 apr 2017, 11:06

Håper noen kan komme med noen tips og råd!

Bilen det gjelder er en Saab 9-5 2.2 tdi med automatisk girkasse.

På vei til jobb i går kveld, relativt bratt fjellvei så det går en del oppover, skjedde dette. Varsellampa for girkassa slo seg på, og bilen gikk i "limp home" modus. Kom frem til jobb på første gir, men på vei hjem fungerte bilen som normalt. Lampa lyste fortsatt.

Startet bilen igjen i dag tidlig for å få den opp i temperatur så jeg kunne lese av girolja. Lampa lyste fortsatt, men bilen oppførte seg normalt. Skrudde tenninga av og på, lampa lyser ikke lenger, og girolja viser bra nivå og helt grei farge (litt blass rød).

Grunn til umiddelbar bekymring?

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Indikering av feil automatisk girkasse

Legg inn av totakt » 20 apr 2017, 18:31

Litt bekymret hadde jeg nok vært, men siden bilen fungerer normalt nå, og lampa er slukket, hadde jeg brukt bilen som normalt.
Hvis du kan fortelle hva du gjør når du peiler olja, kan vi si om du gjør det riktig.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Indikering av feil automatisk girkasse

Legg inn av Helge » 20 apr 2017, 18:50

Sannsynligvis fikk du lampe pga varm olje.
Bytt oljen i kassa og pass på at du har nok olje på den.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Indikering av feil automatisk girkasse

Legg inn av Kato » 20 apr 2017, 21:25

bjokerud skrev:Håper noen kan komme med noen tips og råd!
Det kan settes 35 ulike DTCs ifm. "avvik" i girkassa, de fleste av disse med satt varsellampe og "Limp-home" modus som resultat. Så ett råd kan være å anskaffe en OBD-leser (om du ikke allerede har en) for drivverkkoder (Pxxxx) for å kunne fange opp hva dette er, i tilfelle det skjer igjen.

Med utgangspunkt i kjøreforholdene da dette oppstod er det vel ikke usannsynlig at det var for høy temperatur på olja som var årsaken (DTC P0218). I følge WIS kan olja da ha tatt skade og bør byttes - slik Helge skriver. Olja KAN ha blitt misfarget og lukte brendt, men KAN også være uten slike symptomer.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

bjokerud
Innlegg: 10
Registrert: 20 apr 2017, 10:57
Navn: Bjørnar Jokerud

Re: Indikering av feil automatisk girkasse

Legg inn av bjokerud » 21 apr 2017, 00:35

Peila olja mens bilen stod på tomgang. Gikk igjennom et utvalg gir (husker ikke i farten) og ventet 15 sekunder per gir slik det stod i manualen.

Lampa slo seg på igjen i dag, så noe er galt. Håper å skifte olje i morgen, men jeg er litt forvirret angående type olje jeg skal bruke. I manualen står det 'Saab 3309, men det finner jeg ikke noen steder. Biltema selger en med samme performance level, og det hadde vært fint og fått oljen i hende iløpet av morgendagen.

Forvirring 2 oppstår ved mange innlegg hvor Saab kasser med muligheten for manuell giring MÅ ha JWS 3309, men min kasse har ikke den muligheten, og bilextra selger Dexron III som vistnok passer min bil. Stemmer det at JWS kan fylles på eldre kasser, mens dexron ikke kan fylles på nye? Mener jeg har lest noe om det et sted.

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Indikering av feil automatisk girkasse

Legg inn av totakt » 21 apr 2017, 08:35

Du har peilet olja riktig, bortsett fra at o-ringen i topp av peilepinne skal tas av før du peiler. Det er mulig du har litt høyere oljenivå enn pinnen har vist da. Men du har sikkert ikke for mye, og det er nok ikke grunnen til problemet.

Forskjellen på girkassene mener jeg er slik: Før 2002, 4 tinn, Dexron III. Fra 2002, 5 trinn, JWS 3309.
For biler med dieselmotor mener jeg det var vanlig at de kom uten mulighet for manuell giring.
Jeg er ganske sikker på at du har en bil fra 2002 eller nyere med 5 trinns kasse. Da er det JWS 3309 som gjelder, selv om du ikke har mulighet for manuell giring. Meca har Mobil ATF 3309 som skal være identisk med original. Biltema eller andre JWS 3309 går sannsynligvis greit det også, men jeg har ikke turt å prøve.

Er det fortsatt i bratt oppoverbakke/høy belastning at lampa tennes?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Indikering av feil automatisk girkasse

Legg inn av Kato » 21 apr 2017, 12:10

bjokerud skrev:- Håper å skifte olje i morgen, men jeg er litt forvirret angående type olje jeg skal bruke. I manualen står det 'Saab 3309, men det finner jeg ikke noen steder.
Denne benevnelsen står også i WIS under seksjon for automatisk 5-trinns girkasse. Følger man den kommer følgende informasjon opp: Saab 3309 → 87 92 731 → ATF 3309.

Selv om det ikke gjelder ditt tilfelle, kan det være verd å se til hva det i WIS står om dette med for mye olje. Under kjøring i varmt klima med høye hastigheter får oljen høyere temperatur om oljenivået er høyt. Under slike forhold skal oljenivået være ved "MIN".
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

bjokerud
Innlegg: 10
Registrert: 20 apr 2017, 10:57
Navn: Bjørnar Jokerud

Re: Indikering av feil automatisk girkasse

Legg inn av bjokerud » 23 apr 2017, 10:39

Takk for alle svar!

Jeg fikk skiftet olje fredag ettermiddag og kjørte en tur. Da var bilen god og kjøre, men opp fjellveien til jobb i går slo lampa seg på igjen og bilen gikk inn i limp home. Kom nesten helt opp (15 min med relativt kraftig stigning), så veit ikke om det kan være rester av gammel olje som kan påvirke dette? Nivået var fint, på minimum, da jeg parkerte.

Planen var å skifte igjen i dag, men jeg fylte for mye aller først og glapp pluggen da jeg skulle tappe ut litt, så da var det ikke så mye annet å gjøre enn å vente til alt var tappet ut og fiske den opp fra karet med tappet olje :p

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Indikering av feil automatisk girkasse

Legg inn av Kato » 23 apr 2017, 12:14

Du har jo (fortsatt) ikke nevnt hvilken årsmodell, dvs. girkasse, dette gjelder, men i tilfelle dette er 5-trinnskassa går jeg ut ifra at det er prosedyren med tapping\påfyll 4l\tapping 2l\påfyll 2l\tapping 1l som ble brukt, med start av motor og "P" som det skal.

Ellers minner jeg om at det er 34 ulike koder som kan settes i tillegg til den for overvarm olje :wink:
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

bjokerud
Innlegg: 10
Registrert: 20 apr 2017, 10:57
Navn: Bjørnar Jokerud

Re: Indikering av feil automatisk girkasse

Legg inn av bjokerud » 25 apr 2017, 09:27

Det er en 2.2tdi 9-5, 2003.

Jeg langt fra noen ekspert, men mye tyder på at oljen går varm fort. Har nå tappet olje tre ganger, og alle gangene har bilen oppført seg som den skal frem til det blir litt belastende kjøring (som f.eks. bratte bakker).

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Indikering av feil automatisk girkasse

Legg inn av ut218 » 25 apr 2017, 16:07

Kan være noe som kiler seg på grunn av varme, eller noe som ikke får smøring, ja hvem vet.
Ville kontaktet stenugnsund, og latt dem teste bilen for deg.
http://www.automatgearkasse.no/
Eller alternativt hvis du får ånden over deg :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=PrAe4XBzENc
2002 9-5 Aero automat

bjokerud
Innlegg: 10
Registrert: 20 apr 2017, 10:57
Navn: Bjørnar Jokerud

Re: Indikering av feil automatisk girkasse

Legg inn av bjokerud » 29 mai 2017, 12:03

En oppdatering på hvordan det går med bilen.

Det har vært en lang og kinkig kamp for å finne ut av feilen. En mekaniker sa at skift av bremsesystem (som jeg gjorde selv) var med på å løsne en sensor som gjorde at girkassen ikke registerte at motoren var i gang. Jeg syns det høres litt snodig ut da bilen virket som normalt i starten av hver kjøretur, men jeg er da ingen fagmann så det stemmer vel.

Nå er det "bare" å rette opp de vanlige manglende en gammel bil får på eu-kontroll så er nok bilen god som gull i et par år til.

Takk for all hjelp!

Bordvik
Innlegg: 1
Registrert: 22 mai 2018, 15:51
Navn: Kristoffer
Bil: Saab 9-3 (2.0t 3 dørs)
Sted: Kristiansand

Re: Indikering av feil automatisk girkasse

Legg inn av Bordvik » 22 apr 2019, 00:10

Har trolig samme problem. Ikke lest ut feilkode enda.
Hvilken sensor er det snakk om?

Svar