nykking i 9000T

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

nykking i 9000T

Legg inn av hotti N373 » 15 mar 2005, 15:55

min 9000 t 85 mod ble helt rar i gårkveld,den begynte nesten å gurgle bensin,når jeg ruset den så forsvant det,men når jeg slapp gassen så stoppet den med en gang... :-x å når jeg kjører så går den bra på over 3000 odr,men under det så nykker den.. :cry:

hadde oppe pluggene å di var helt sotet,får for feit blanding virker det som..tok å av dumpen og slangen mellom turboen og LMM å dær var det endel olje.... :cry: noen som vet hvorfor??

oppdaget og en liten sprekk i membran på dumpen,den skal væll ikke være dær? :roll: hvordan blir bilen når det er sprekk i den?

synes og laddinga var dårlig,kan det ha noe å si på at den stopper...før gikk den på rundt 1000 omdr. på tomgang,nå er den nede på 300-500 omdr.. :shock:

prøvde å bytte LMM men det var ikke noe forskjell,og tomgangsmotoren såg helt fin ut...
takk for alle kloke svar.. :wink:
suzuki gsx 600 R 00.mod
subaru impreza 99.mod
toyota hilux 85.mod
saab 9000 turbo 85.mod
vw 1500 63.mod (prosjekt)

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 15 mar 2005, 18:16

Hej!
Olja på trycksidan i turbomotor brykar betyda en av tre saker.
1, Lagrena i turbon börjar bli slitna.
2, För mycket olja i motorn.
3, Vevhusventilatiationen fungerar inte som den ska och oljan följer med insugsluften istället för att hamna i oljefällan som den ska.
Checka om lmm är oljig, hmmm... Du hade bytt å provat ser jag nu....
En spricka i membranet på dumpen betyder att det läcker ut tryck där = inte så bra.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

Legg inn av hotti N373 » 16 mar 2005, 18:27

jeg blir ikke klok..den starter lett,går godt på turtall over 3000 omdr...men når jeg kjører under 3000 omdr.så nykker å hakker det,ryker svart vis jeg ruser den etter den har gått litt på tomgang.. :-x kan det være at den ikke tenner på alle pluggene når den står på tomgang og at den tenner på alle når den blir belastet...?? :roll:
va bare en tanke.. :oops:
suzuki gsx 600 R 00.mod
subaru impreza 99.mod
toyota hilux 85.mod
saab 9000 turbo 85.mod
vw 1500 63.mod (prosjekt)

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 16 mar 2005, 23:22

Svart rök = för mycket bensin
Troligen nått med tändningen då, ja....

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 17 mar 2005, 11:16

Hvis du har en lekkende avlastningsventil så får du alle disse symptomene, bilen får falskluft og vil ikke gå rent på lave turtall, veivhusventilasjonen virker ikke som den skal da lekkasjen reduserer vacuumet i innsuget, bilen får for mye bensin ved overtrykk pga at lmm registrerer for stor luftmengde...

Sett tilbake den originale avlastningsventilen (antar at du har byttet til åpen dump). Bytt plugger før du kjører, pluggene er nok bra sota hvis du har kjørt litt i den tilstanden.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

Legg inn av hotti N373 » 17 mar 2005, 13:53

oki,får prøve å bytte den da...nei jeg har den sorte orginal ventilen på... :roll: må vel finne meg en ny en da... :wink: og håpe på at den blir bra... :)
suzuki gsx 600 R 00.mod
subaru impreza 99.mod
toyota hilux 85.mod
saab 9000 turbo 85.mod
vw 1500 63.mod (prosjekt)

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 18 mar 2005, 11:20

Med original resirkulerende avlastingsventil får du ikke tellefeil på lmm når avlastingsventilen lekker. Men lavere turbotrykk kan du få. Høres ut som du har en vacuumlekkasje et annet sted også. Sjekk alle slanger og sjekk samtidig at veivhusventilasjonen er i orden.

Ville gått gjennom hele tenningssystemet også med det samme, plugger, pluggledninger, fordelerlokk (se etter sprekker) og rotor.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 18 mar 2005, 12:35

Her er årsaker til ujevn tomgang klippet fra Svenska SAAB 9000 klubben:

1. Avgasrör läckage
2. Temp. givare vatten
3. Bränsle Trycks Regulator (BTR)
4. Vakuumslangar
5. Tomgångsventil/-regulator
6. Insugsröret (vakuum)
7. Ärgade kontaktdon
8. Jordpunkter
9. Spjällhuset /rengöring (vakuumslangar)
10. Adaptering. Efter bränsle byte och/eller trimning rekommenderas fullt gas pådrag på 5:e växeln mellan. 3-5000 rpm.
11. Luftfilter (Bytt till JR)
12. Spreja (vid alla SMÅ (ca 1,5cm i diam.) vakuumslangar) startgas för att kolla om motorvarvet ändrar sig (nedåt), om den gör de byt slang som du sprejade på.
13. Jorda DI-kassetten (för de som har en sådan) i chassit (Gjort från DI till övre motorfäste (kortast väg))
13.a Fördelardosa (rotor/-lock)
14. Relät som styr insprutning, ac och tomgångsmotor kan vara paj
15. Kolla Luftmängdsmätaren också... Kan ge felkoder. (insomniac)
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar