Tråden er lagt ned.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer




Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av TiaZzz » 12 aug 2017, 02:39

Lekkert Bent!

Noen av oss må nødreparere, mens andre perfeksjonerer. :D

Veldig spent på resultatet.






Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av Vegars » 16 aug 2017, 20:50

Skal si du står på!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550



redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av redturbo » 24 aug 2017, 13:33

Interessant å følge denne tråden og de ærlige erfaringene!

Kunne du legge ut link til glasspolerings-settet du kjøpte, var det med nok polish der, eller hva bruker du?

Fukt i vognbunnen bør unnslippe oppover og ikke holdes nede av et damptett materiale.
Derfor er nok den originale isolasjonen ganske porøs, ulempen er dog at den også blir ganske våt.
Hvordan er egenskapene til isolasjonen du har brukt der og hvilke tanker har du gjort deg?

Vedr. støy og noen teoretiske betrakninger: Plane flater formidler lyd fordi de vibrerer. Derav asfaltmatter på deler av platen slik at den blir tung og vibrasjonen blir langsommere, dvs. den formidler lavere frekvens mens de lysere lydene undertrykkes.
Tynt og lett stoff som er flatt vil minske de midlere/høyere frekvensene.

Såkalt "hvit støy" (som i noen grad vindbrus) er sammensatt av mange frekvenser.
Vi er særlig førlsomme for de midlere frekvensene der stemmens nivå er.
Lydmåling med deciBel-måler er litt spesielt fordi 3 dB dobling av lyd fordi skalaen er logaritmisk.
Ørets hørekurve / frekvenskurve er også varierer også med lydnivået.
I sum kan derfor opplevd støy være ganske forskjellig fra en enklere teknisk måling. Virkelig støymåling benytter svært teknisk avansert utstyr.
Særlig enteressant er moderne bruk av mikrofoner i bilen og mot-lyd som skaper "falskt" inntrykk av stillhet. Det muliggjøres med små enheter som yter svært kraftig dataprosessering i sanntid.

I utgangspunktet har de lite for seg å isolere buede eller profilerte flate fordi de er stive.
Biler originalt har derfor primært støydempingsmateriale på ganske flate plater.
Jeg antar at det er lite å hente støymessig på å isolere dørens vindusrammer. Der er nok lydgjennomgangen via gummilistene langt større.

Dekkrumling formidlet fra store stive flater slik som brede lavprofildekk er vanskelig å hindre i en eldre konstruksjon som ikke er laget for det. Vibrasjonen/lyden absorberes noe gjennom foringer og ved å gjøre disse stivere for å håndtere mer forsert kjøring vil det også teoretisk sett bli endringer i overført lyd.

Som du er inne på så vil stillhet fra et sted gjøre at annen lyd blir mer fremtredende.
Jeg vil gjetter på at 9-5' ens svake vindstøypunkt, lik mange andre biler, er kantene på A-stolpene, speilene, og dørenes bakkanter. De siste er svært nær øret og burde generelt fått mer oppmerksomhet i konstruksjonen synes jeg.
Underlig nok har få biler ytre tetting som hindrer luftvirvler inn ved dørenes bakkanter.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg inn av TiaZzz » 25 aug 2017, 08:18

Stivhet hjelper nok, men stål er uniformt og man treffer egenresonanser. På SAAB festivalen 2015 (mener jeg) så viste jo NEVS en NG9-3 som de brukte som høyttaler. Satt en driver under bilen og brukte karosseriet som membran. Der var dempematter fjernet, naturlig nok, men det legges jo inn mye falser og stemples inn "øyer" for å ikke få store flater primært for styrkens skyld, ikke støy.

Alt uniformt materiale har egenresonanser og beste trikset for å redusere effekten av disse er å laminere med noe med en annen frekvens. Det Bent gjør her er jo akkurat det, og akkurat det produsentene gjør på de flatene som er plagsomme. Selv om effekten vil være liten i flere tilfeller så hjelper det til.

Ang. turbulens i skjøter rundt dørene så kunne det vært interessant å satt på en silikonlist ala det man har under glassdører på dusjnisjer på dørene i bilen. Når dørene er lukket så ligger listen slik at den tetter gapet. Satt man listen på fremsiden av døren så ville den ikke være så skjemmende heller.


Låst