Motorhopping + bremsekalippere

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Motorhopping + bremsekalippere

Legg inn av mknestang » 18 mar 2005, 10:09

Jeg byttet fremremotor feste for litt siden, og opplevde at "motorhoppingen" ble litt bedre, men den er fortsatt der!. Jeg tenkte kanskje at jeg må bytte ut de på siden også? Hva tror dere? Er det en spesiel måte å finne ut av dette på?

Når jeg skiftet bremseklosser oppdaget jeg at kallipperne forran lekker bremseveske. Å disse må byttes. Noen som har peiling på pris på slikt?

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

dsfhg

Legg inn av Petter 900 T » 18 mar 2005, 10:14

Og 900? (ser sånn ut)

Brekket foran eller bak?

Motorfestet på sidene sjekker du med et ku-bein, eller spett.....

er de løse/røket så er der bare å kjøpe nye fra Speedparts

calippere kan overhales, hvis du har brekket foran koster de 1700.- :-x pr stk nye, men det finnes rep. sett.

har du brekket bak, så bytter du til deler fra en 9000, bedre bremser, og disse får du tak i både nye og brukte!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 18 mar 2005, 10:15

Vanligste årsak til "hopping" eller rykk ved pådrag er øvre motorfeste på 9000 i hvertfall.

Bremsecalipere kjøper du fabrikkoverhalte til ca 1300 pr stk såvidt jeg husker. Eller du kan overhale dem selv, ikke allverdens jobb og billig.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 18 mar 2005, 10:19

Jeg kjøpte calippere (til og900 med brekk foran) på biltema. Kosta 890 kr dengang.
På SAAB betalte jeg omtrent det samme for et par år siden, må levere inn de gamle calipperene...
Dette er renoverte calippere, funker helt utmerket.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 18 mar 2005, 10:30

Rep-sett koster 69,90 på Biltema pr. side. Åpner butikk på Hamar 21. mars så det blir ikke langt å kjøre for å kjøpe. Ville ikke kjøpt brukt da det fort blir "panking" ved rygg/brems.

Sjekk http://www.biltema.no
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 18 mar 2005, 10:37

Jeg har jo byttet det fremre.. men motoren kan fortsatt "hoppe" fordi ikke sant?

Det er en og900 med brekket forran ja!. Jeg tror jeg skal ringe litt rundt å høre etter pris på nye calippere.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 mar 2005, 14:10

White skrev:Rep-sett koster 69,90 på Biltema pr. side. Åpner butikk på Hamar 21. mars så det blir ikke langt å kjøre for å kjøpe. Ville ikke kjøpt brukt da det fort blir "panking" ved rygg/brems.

Sjekk http://www.biltema.no
Med den prisforskjellen ville eg plukka opp nokre SAAB-orginal repsett. Kostar rundt 130:- pr. stk på SAAB meinar eg på, gamlingen hadde dårlig erfaring med 'tema sine repsett, men det er på ei anna side monge år sidan no. Etter det har vi utelukkande kjøpt gummidetaljar (pakningar ol.) orginalt. Nokre kroner dyrare enn 'tema, men vel verdt det spør du meg.

Svar