Motor starter, men dør ut når den er varm

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
lassekr
Innlegg: 21
Registrert: 28 feb 2013, 15:00

Motor starter, men dør ut når den er varm

Legg inn av lassekr » 05 mai 2018, 16:56

Har ingen problemer ved kaldstart med min saab9-5 2004. Hvis jeg har kjørt den en stund og motoren er varm, så starter den og tenner, men kveles av seg selv. Jeg må «time» gasspådrag og pumpe den over 3000omdreininger en stund for å få den igang. Dette lykkes jeg med etter noen forsøk, men er jo litt irriterende når man skal innom bensinstasjonen for eksempel. Hva kan det skyldes? Leita gjennom forumet, men fant ikke noe som passet. Starteren går og den tenner normalt, men akkurat som om den kveles av for noe. For mye bensin muligens? Bensinpumpa ble skiftet for 2 mnd siden. Kan det være noe galt med den?

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Motor starter, men dør ut når den er varm

Legg inn av arvmadla N2945 » 05 mai 2018, 19:01

Hadde det vært at du ikke fikk start i det hele tatt når motor var varm ville jeg satt alle pengene mine på defekt veivakselgiver. Men forstår det som at den er veldig tungstartet når motor er varm.

Lyser motorlampen? Isåfall, les av feilkoder.

Sjekk om spjeldhus har gått i "Limp home mode". https://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk
Er det i Limp mode så er det en feil en plass. Gå gjennom denne sjekklisten for å avdekke eventuell lekkasje. http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Sjekk også om spjeldhus trenger en rens.
Da har du en plass å begynne :)

lassekr
Innlegg: 21
Registrert: 28 feb 2013, 15:00

Re: Motor starter, men dør ut når den er varm

Legg inn av lassekr » 05 mai 2018, 21:53

Ingen limp mode eller varsellamper. Mener det var noe av det samme på min gamle 900i fra ‘89. Da var det bare å tørke av fordelerlokket(og bytte det og rotor for å fikse det)mener jeg å huske. Spieldhusrens.. er det enkelt og greit å gjøre selv? Takk for tips sålangt!

Svar