1999 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Legg inn av Kato » 29 mai 2018, 11:43

Helge skrev:
28 mai 2018, 22:24
- Jeg har også tatt ut hanskerommet og sjekket TCM. Alt ser helt ut der også. Men fremdeles ingen kontakt med TCM på Tech2.
Nå har du jo gitt uttrykk for hva du mener om ditt forhold til "det elektriske", men den som "intet våver intet vinner" :).

Litt sjekking i WIS rundt TCM viser at denne skal sette DTC om spenningen inn blir for lav (eller høy), men om den får problemer med jord settes ingen kode. Jorden til TCM går (skal gå) fra ett punkt nede i midtkonsollen, mellom stolene. Så "ohming" fra hhv. pinnene #22 og -35 i TCM-kontakten til et godt, uisolert punkt på chassis vil være en kontroll på om TCM-jord er OK.

En annen mulighet er at det kunne ha blitt brudd på diagnoseledningen fra TCM fram mot uttaket. Kontinuitet her kontrolleres ved å "ohme" mellom TCM-kontakten pinne #23 og diagnoseuttaket #7 (tenningsnøkkel ute!). Er det brudd eller stor motstand der, ligger feilen mellom et felles kontaktpunkt (en "krimp") med bl.a. DICE og ECM (Trionic) mot TCM. Dette siden du nå har kontakt med disse to siste. TCM-kontakten er også en mulig kandidat - og selvfølgelig selve TCM.

Sikringene #6A og -34 i sikringsboksen (IPEC) i instrumentpanelet må være intakte og spenning må være i begge punktene på disse (tenningsnøkkel i "ON" for den første).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 1998 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Legg inn av Helge » 31 mai 2018, 11:15

Alt virker. :D
Unntatt girkassen. :cry:
Den virker fortsatt bare i 4 gir og revers. Jeg mistenker at girkassemannen har hatt av lokket på ventilblokken og ikke fått plass igjen alle ledningene.

Årsaken til alle problemene var jordingen i bagasjerommet. Det var rustet hull. Så at bilen i det hele tatt gikk var rart siden bensinpumpen også er jordet her. Men jeg regner med at den klarte å finne litt jording andre steder og gikk på halv fart.

Men nå virker alt og bilen går som en kule.

Fikk kjørt bilen en tur og den oppførte seg mildt sagt rart på veien. Og den var litt lav bak. Men jeg regnet med at noe av problemet var de steinharde vinterdekkene på rusten stålfelg som satt på bilen. Og at det kanskje satt senkesett på den.

Jeg betalte 5000kr for bilen. Den ser pen ut, men har litt lakkrust rundt omkring. Kjøpte den på impuls og tenkte at jeg kunne selge den i deler hvis det var for mye å fikse på den.

Så når jeg skulle legge på sommerdekk løftet jeg den opp på bukken for å sjekke etter rust. Fant litt rust rundt noen av dreneingshullene og der som jordingen i bagasjerommet sitter. Eller så det veldig bra ut.
Så jeg bestemte meg for å beholde bilen.

En annen ting jeg oppdaget var at samtlige 4 fjører var knekt! De bak var knekt på 3 steder!
Men jeg fikk tak i Aero-fjører bak. Så hvis noen har Aero-fjærer framme så si ifra. Jeg kjøper dem. Har også fått tak i Viggen/Aero-fangere fremme og bak.
Bestilte nye dempere siden jeg bytter fjører.
Bilen ble EU-godkjent for 18 med siden og har gått 5000km siden den gang! Rart at alle 4 knakk i løpet av den tiden!

Så dette blir byttet i kveld.
Sist redigert av Helge den 31 mai 2018, 11:17, redigert 1 gang totalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Legg inn av Helge » 31 mai 2018, 11:17

Kato skrev:
29 mai 2018, 11:43
Litt sjekking i WIS rundt TCM viser at denne skal sette DTC om spenningen inn blir for lav (eller høy), men om den får problemer med jord settes ingen kode. Jorden til TCM går (skal gå) fra ett punkt nede i midtkonsollen, mellom stolene. Så "ohming" fra hhv. pinnene #22 og -35 i TCM-kontakten til et godt, uisolert punkt på chassis vil være en kontroll på om TCM-jord er OK.

En annen mulighet er at det kunne ha blitt brudd på diagnoseledningen fra TCM fram mot uttaket. Kontinuitet her kontrolleres ved å "ohme" mellom TCM-kontakten pinne #23 og diagnoseuttaket #7 (tenningsnøkkel ute!). Er det brudd eller stor motstand der, ligger feilen mellom et felles kontaktpunkt (en "krimp") med bl.a. DICE og ECM (Trionic) mot TCM. Dette siden du nå har kontakt med disse to siste. TCM-kontakten er også en mulig kandidat - og selvfølgelig selve TCM.

Sikringene #6A og -34 i sikringsboksen (IPEC) i instrumentpanelet må være intakte og spenning må være i begge punktene på disse (tenningsnøkkel i "ON" for den første).
Jeg sjekker dette før jeg begynner å demontere ventilblokk. Takk for forklaring. :D
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 1998 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Legg inn av Helge » 31 mai 2018, 11:26

Bilde
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 1998 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Legg inn av Kato » 31 mai 2018, 21:47

Helge skrev:
31 mai 2018, 11:15
- Unntatt girkassen. :cry:
Den virker fortsatt bare i 4 gir og revers. Jeg mistenker at girkassemannen har hatt av lokket på ventilblokken og ikke fått plass igjen alle ledningene.
Nå er det jo så da at TCM bl.a. styrer vekslingspunktene og da er det vel en tanke å få TCM "oppe og gå" først, slik du er inne på.

Lyser varsellampa "Check Gearbox" i instrumentpanelet ca. tre sekunder når tenningsnøkkelen dreies til "ON"?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 1999 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Legg inn av Helge » 31 mai 2018, 21:50

Nei. Den lyser ikke.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 1999 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Legg inn av Kato » 31 mai 2018, 22:16

Det er TCM som skal tenne denne med jord derfra, og når det nå ikke skjer er det nok en indikasjon på at det er "noe" med denne modulen.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 1999 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Legg inn av Helge » 31 mai 2018, 23:00

Tech2 finner den heller ikke. Så bilen tror for øyeblikket at den er manuell!
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: 1999 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Legg inn av arvmadla N2945 » 02 jun 2018, 13:28

3 jordingspkt til TCM
Bilde

Bilde

Bilde

Svar