Tips til et verksted som FUNGERER?... (Saab diesel som soter, tett dpf).

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Falcor
Innlegg: 1
Registrert: 17 sep 2017, 08:45
Navn: Anette
Bil: 900 S Cab '93, 9-3Aero 1.9TTID
Sted: Akershus

Tips til et verksted som FUNGERER?... (Saab diesel som soter, tett dpf).

Legg inn av Falcor » 06 jul 2018, 14:09

Hei
Jeg har en 9-3 1,9TTiD Aero 2010 mod. Lang verkstedhistorikk pga at bilens dpf titt og ofte tetter seg. Og det er her min frustrasjon kommer inn, verkstedene virker kun å bry seg med å ville bytte diselpartikkelfilteret (eller egr ventil, motorstyreenhet..U name it..), ikke finne ut HVA det er som gjør at det går tett. Bilen er verken daukjørt eller småkjørt. Mye langkjøring og alle 180 hestene får være med på lufteturen :wink:
I høst (etter et år innog ut fra 3 ulike verksteder) ble den tilsynelatende frisk først når jeg selv løsnet luftmassemåleren, blåste med trykkluft i kontakten samt strammet den til da jeg oppdaget at den ikke var satt helt inn i sporet sitt i slangen ved slangeklemma. Har gått friskt og fint frem til nå. Begynte i mai å sote mye igjen(synes godt på hvit bil), og så gikk den på tur hjem mot Oslo fra Tvedestrand i begrensad prestanda i pinsken(såkalt nødmodus?). Etter 3-4 mil på motorvei klarte den imidlertid å regenerere selv og resten av turen gikk problemfritt (men soter så den får for fet blanding.). 2 ganger etter dette har det samme skjedd, med ca 55 mils intervall, men det har løsnet på motorveiskjøring etter noen mil. Pga så dårlig erfaring med mitt "lokale" Saab verksted (Motorforum Lillestrøm) som ligger ved siden av min artbeidsplass hadde jeg håpet det ville gå greit sommeren igjennom, så jeg heller kunne levere den på vårt lille verksted hjemme der jeg bor etter at de har avviklet sommerferie (de er vant med manuell feilsøking så jeg tenkte det kunne være verdt å prøve).

Men i går skjedde det samme, bare at i stedet for å regenererer dpf selv under motorveikjøring, kneppet den til nødmodusen sin enda et hakk, og så bestemte bilen seg for å ikke starte igjen da jeg hadde et lite stopp for å fylle diesel. Fikk veihjelp fra Viking, bilen startet etter en times hvile, kjørecomputeren varsler om "begrensad prestanda" men ingen feilkoder ville komme frem for Viking sjåføren som forsøkte lese de av. Fikk bilen ned til nærmeste Saab verksted (hurra...det var Motorforum Lillestrøm det...). De tok i mot bilen, og jeg ga klar beskjed om at jeg VET at det er dpf som er tett, jeg forventer nå at de feilsøker på HVORFOR motoren får for fet blanding, og at jeg er ikke interessert i å få telefon etter timen de har satt av til bilen min, med informasjon om at de har funnet ut at partikkelfilteret er tett og må byttes.

Men hva skjer?? Joda, de ringte meg nå for en halvtime siden, med akkurat den beskjeden. Mekanikeren hadde faktisk baller nok til å skrive i sin vurdering at han regner med det har tettet seg pga småkjøring/lite aktiv kjøring (er det slik han tror om alle jenter kanskje?), eller dårlig drivstoffkvalitet. Ble så sint at jeg klarte nesten ikke snakke "høflig" da de ringte. Det må da for F... gå an å feilsøke skikkelig for å finne årsaken til dette. Bilen er helt svart over bakfangeren og bakluka, og dusten av en mekaniker påstår at det kommer av at den er daukjørt :upset:

Så...noen tips til verksted med mekanikere som har litt mellom øra og som GIDDER å gjøre en god jobb? Helst i Oslo/Lillestrøm området. Eller om noen her har god peiling og kan ta en liten jobb for meg med å se på den?? [-o<
Har hatt den hos SaabCity Fornebu uten at de fant hva som var feil i fjor, og hos Leif Gjestrum Larsen som da fant den feilen som SaabCity Fornebu og Motorforum Lillestrøm ikke fant. Men da jeg hadde den tilbake hos L.G.Larsen i Larvik neste gang ble jeg litt skuffet, så er åpen for andre forslag.. :)

Det mest frustrerende med dette er jo at jeg om en måned bytter jobb, og er nødt til å få firmabil. Det vil si at jeg må selge denne da jeg ikke har råd til å sitte med 2 Saaber i tillegg til å betale skatt på en dum kjedelig firmabil.. :-/ Så det føles om mulig enda surere å bruke penger på å fikse dette nå, da jeg vet at så fort bilen er frisk og fin så må jeg skille meg av med den. :sniff:

Beklager langt innlegg med mye kanskje unødvendig informasjon, men håper virkelig det finnes noen her som har noen gode råd og tips.
Hilsen Anette
Saab-entusiast med litt for liten bilteknisk erfaring :reading:

I garasjen står et eksemplar av UR-Saaben :worship: 900 S Cab 1993 mod.
Og, når den ikke er på verksted, :wierdface: 9-3 Aero 1.9TTID med dpf som går tett jevnlig uten at noen finner årsaken...

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Tips til et verksted som FUNGERER?... (Saab diesel som soter, tett dpf).

Legg inn av arvmadla N2945 » 06 jul 2018, 14:45

Har ikke anbefaling til verksted. Men jeg kan anbefale å få trykktestet innsuget fra luftmengdemåleren. Ikke utenkelig at det er en sprekk i en luftslange eller intercooler. Da vil blandingen bli feil. Utenom det må en nok til med Tech2 for å lese av live verdier på div sensorer som trykk, temp og luftmengde under fullt pådrag for å se om noe er "OFF". Er et par her inne som har Tech2 i ditt distrikt som muligens kan hjelpe deg. Mulig de har begrenset kunnskap om dieselmotoren da men. Lykke til, å ikke gi opp håpet om å finne en mekaniker som faktisk kan feilsøke. De skal finnes der ute har jeg hørt :)

oddiaero
Innlegg: 18
Registrert: 24 mar 2016, 11:10
Navn: Odd Steinar
Bil: 01 9-5 Aero

Re: Tips til et verksted som FUNGERER?... (Saab diesel som soter, tett dpf).

Legg inn av oddiaero » 07 jul 2018, 13:11

Skien Automobil kan kanskje hjelpe deg?
Gammelt verksted i Skien som har skrudd Saab i alle år.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tips til et verksted som FUNGERER?... (Saab diesel som soter, tett dpf).

Legg inn av Ingvar N629 » 07 jul 2018, 15:07

Jepp, de fleste mekanikere er sjanseløse på manuell feilsøking, kanskje ikke så rart da det ikke er det de gjør mest av. De er nok flinke på det de gjør mest og måles på. Jeg har sett mange horrible eksempler på dette, spesielt om det er elektriske feil eller feil på motor og/eller motorstyring der det ligger en rotårsak til grunn. Har hatt folk her som på merkeverksted har blitt anbefalt å vrake bilen, da det vil bli ekstremt dyrt å feilsøke videre. Dette er gjerne feil jeg finner på en time eller to.

Sjekk for luftlekkasjer i HELE innsugsveien. Lekkasje her gir feilaktig måling av luftmasse fra LMM og gir feil diesel/luftforhold.
Sjekk også trykk/tempsensor på trykkrør, rengjør ved behov.
Sjekk også slangene fra trykksensorene til niplene på eksosen før og etter DPF. Lekkasje gir feilaktig måling av differensialtrykk over filteret, og kan føre til manglende regenerering eller at regenerering går mer eller mindre konstant.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Tips til et verksted som FUNGERER?... (Saab diesel som soter, tett dpf).

Legg inn av Trope » 11 jul 2018, 21:30

Kan anbefale Munkedal Bilservice, men da må du ta turen til Sverige.

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: Tips til et verksted som FUNGERER?... (Saab diesel som soter, tett dpf).

Legg inn av saaero » 12 jul 2018, 19:19

Min 07 9-3 har hatt mye problem med dårlig "feing" av rørene.Symtomen det samme som Falcor har.Soter og dårlig trekkraft.Har tilgang til Delphi sitt program for både feilsøk og calibrering etc.Min kompis som har dette programmet kjørte regenerering samme dag som bilen var automatisk regenerert.Ved start 18% gjennomstrømming av partikkelfilteret og 80% etter .
Delphi sin regenerering går over ca.10-15 min.Starter fra tomgang og øker turtallet gradvis til 3500 rpm.Utrolig med varme fra eksosen og anbefales ikke på tørt gress.Men resultaet er en helt annen bil å kjøre.Full respons fra 1000 rpm.

Svar