Saab 9-5 stv 07 - vector, tre feil

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
cangvik
Innlegg: 5
Registrert: 13 sep 2017, 19:20
Navn: Chris Angvik

Saab 9-5 stv 07 - vector, tre feil

Legg inn av cangvik » 07 jul 2018, 18:25

Trenger hjelp her da jeg har tre forskjellige feil som oppstår og som jeg ikke ser ut til å få løst uten å eventuelt sette den inn på verksted. Det frister lite når det viser seg at feilavlesnignene på computeren ikke ser ut til å være reelle, og da kan et verkstedbesøk fort bli veldig dyrt. Trenger noen gode tips til videre feilsøking da to av feilene lager lys i dashbord som gjør EU-kontrollen innen August utfordrende.

1: Gul motorlampe som kommer og går. Har ikke klart å se noen sammenheng/mønster i når den aktiveres annet enn at den enten er på gjennom start/stopp, eller av. Kommer altså aldri på under kjøring om den ikke lyste ved oppstart. Hvis den først lyser, lyser den gjennom hele kjøreturen. Den kan være på i strekket mellom huset og nærmeste bensinstasjon, men ikke være på etter oppstart etter påfylling av bensin.

- Det ble lest av feilkoder på denne for en tid tilbake som indikerte feil på tennkassett. Denne ble byttet (original-del, dog brukt) for 14 dager siden, men lampa lyser fortsatt til tider. Har ikke hatt mulighet for å lese av koder igjen, men jeg har liten tiltro til disse feilavlesningene (se punkt 2)... Har aldri opplevd problemer med start av bilen eller kjøring, og lampa har lyst vekselvis i flere år allerede. Med tanke på at tennkassetten nå også er byttet trenger jeg noen gode tips til hva jeg videre bør gjøre. Her er for øvrig tallene for gammel/ny tennkassett;

Gammel: TK3.7 | C
0645 G222744
55559955


Ny: TK3.4D | B
0118 D194318
9197559

2: Nivåregulering av xenon-lampene fungerer ikke og lampen som indikerer for dette i dashbord lyser alltid. Under oppstart gjør lysene et forsøk på å nivellere seg opp, men går raskt over i "nød-modus" og senkes til laveste nivå. Også her ble det lest av feilkoder for en tid tilbake som indikerte feil på begge sensorene foran og bak. Begge sensorene er byttet (originale deler) uten at det gav noen som helst effekt. Man ser at stagene til sensorene fungerer og er mulig å justeres opp/ned, så alt virker å være i orden der.

3: Xenon-pærene virker å brenne ekstermt raskt opp. Siden jeg kjøpte bilen for cirka 2 år siden har jeg kjøpt inn hele 4 xenonpærer for å bytte defekte pærer som ikke vil lyse lengre. Jeg kjører ikke spesielt mye i løpet av året heller, og de slutter å lyse på forskjellige tidspunkt (selv om de sist ble byttet samtidig på begge sider). Dette blir fort dyrt, noen som har noen tips til hvorfor dette skjer?

Ved innkjøp av bilen hadde jeg den inn på EU-kontroll hvor de leste av de berømmelige feilkodene for tennkassett og sensorer og tilbød bytte av disse for den nette sum av +- 10000,-. Når jeg nå i etterkant har gjort dette selv og problemet fortsatt vedvarer tenker jeg med grøss og gru på hvor stor en evt verkstedsregning vil bli når man ikke kan stole på feilkodene som blir lest av. Kan legge til at jeg ikke er den mest erfarne skrueren, men er ikke redd for å prøve!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 stv 07 - vector, tre feil

Legg inn av Ingvar N629 » 07 jul 2018, 20:17

Feilkodene er nok reelle, de. Ang motorlampa så lyser den dersom vilkårene for feilkoden er oppfylt, og der må en rekke driftsparametre inntreffe for at diagnosen skal oppfylles. Tennkassetten du har kjøpt er svært gammel og av en produksjonsserie som man helst bør unngå. Tips her, hvis feilkoden fortsatt sier tennkassett, er å kjøpe en TK3.7 som garantert er i orden, og samtidig bytte plugger. Du MÅ bruke korrekt type NGK resistorplugger, hvis bilen ikke er trimmet skal du ha BCPR6ES-11 eller BCPR7ES-11. Ved trim skal sistnevnte benyttes.

Xenonreguleringen skal kalibreres med Tech 2 etter bytte av sensorer.

Bruk korrekte pærer av fabrikat Philips eller Osram, se også instruksjonsboken.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Saab 9-5 stv 07 - vector, tre feil

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 jul 2018, 22:10

Ellers kan feilkodene vere grei å opplyse om slik at en kan gå rett på problemet utan å snakke generellt. :)

Vedr Xenon-problemet KAN det også vere kabelbrudd eller dårlig kontakt, er ikkje verdens beste dei kontaktene til givarane der synes eg.

cangvik
Innlegg: 5
Registrert: 13 sep 2017, 19:20
Navn: Chris Angvik

Re: Saab 9-5 stv 07 - vector, tre feil

Legg inn av cangvik » 08 jul 2018, 10:29

Ingvar N629 skrev:
07 jul 2018, 20:17
Feilkodene er nok reelle, de. Ang motorlampa så lyser den dersom vilkårene for feilkoden er oppfylt, og der må en rekke driftsparametre inntreffe for at diagnosen skal oppfylles. Tennkassetten du har kjøpt er svært gammel og av en produksjonsserie som man helst bør unngå. Tips her, hvis feilkoden fortsatt sier tennkassett, er å kjøpe en TK3.7 som garantert er i orden, og samtidig bytte plugger. Du MÅ bruke korrekt type NGK resistorplugger, hvis bilen ikke er trimmet skal du ha BCPR6ES-11 eller BCPR7ES-11. Ved trim skal sistnevnte benyttes.

Xenonreguleringen skal kalibreres med Tech 2 etter bytte av sensorer.

Bruk korrekte pærer av fabrikat Philips eller Osram, se også instruksjonsboken.
Takk for info, flere ting jeg ikke var klar over her. Skal kjøpe inn nye plugger og antageligvis en ny tennkassett av nyere produksjonsserie. Så må jeg få fatt i en tech 2 for å kalibrere sensorene.
Hjelle, N6 skrev:
07 jul 2018, 22:10
Ellers kan feilkodene vere grei å opplyse om slik at en kan gå rett på problemet utan å snakke generellt. :)

Vedr Xenon-problemet KAN det også vere kabelbrudd eller dårlig kontakt, er ikkje verdens beste dei kontaktene til givarane der synes eg.
Her er selve feilkodene;

B3410 - AHLD Front Axle Sensor Signal Circuit
B3420 - AHLD Rear Axle Sensor Signal Circuit

P1312 - Misfire cylinder 1 and 2. Often caused by a faulty DI cassette
P1334 - Misfire cylinder 3 and 4. Often caused by a faulty DI cassette

Som Ingvar sier lyser motorlampa dersom vilkårene for feilkoden er oppfylt. Er det ikke da merkelig at lampa oppfører seg helt likt på to forskjellige kassetter (selv om den ene er gammel)? Er ikke oddsen for at to forskjellige tennkassetter oppfører seg likt høy, som da eventuelt peker mot en annen feil?

Nå fant jeg ikke esken for de siste xenon-pærene jeg kjøpte, men det var Philips-pærer som var riktige ihht instruksjonsbok.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Saab 9-5 stv 07 - vector, tre feil

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 jul 2018, 11:53

Eit dumt spm kanskje, men du har sjekka at sikringa til lastvinkelgivarane (sikring 4 i motorrom) er heil?

At du får koden med begge TK kan jo fks bero på pluggane også... Når kodene du får dukkar opp er det som regel årsaka av sot på pluggane.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 stv 07 - vector, tre feil

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jul 2018, 12:22

Se det ja, prøv med nye plugger og den gamle tennkassetten din TK3.7.

Bytt ALLTID plugger først ved feilkode på tennkassett.

Ellers kan det være at luft/bensinblandinga di er grunnen til misfire, sjekk alle vakuumslanger og falskluft generelt. Dersom du finner noe og utbedrer det, slett adapsjonene i styreenheten ved å koble fra batteriets minuspol i noen sekunder. Her er en guide du kan følge:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Dersom du har en BioPower er dette spesielt kritisk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

cangvik
Innlegg: 5
Registrert: 13 sep 2017, 19:20
Navn: Chris Angvik

Re: Saab 9-5 stv 07 - vector, tre feil

Legg inn av cangvik » 08 jul 2018, 18:04

Hjelle, N6 skrev:
08 jul 2018, 11:53
Eit dumt spm kanskje, men du har sjekka at sikringa til lastvinkelgivarane (sikring 4 i motorrom) er heil?

At du får koden med begge TK kan jo fks bero på pluggane også... Når kodene du får dukkar opp er det som regel årsaka av sot på pluggane.
Sikringen er hel og fin! Ser ikke noe sot på pluggene, men skal uansett bytte disse nå til nye og inn med den "gamle" tennkassetten for å se.

Noen nevnte at jeg må få slettet feilkodene i etterkant, er dette nødvendig, og vil det eventuelt holde å koble fra batteriet i noen minutter?
Ingvar N629 skrev:
08 jul 2018, 12:22
Se det ja, prøv med nye plugger og den gamle tennkassetten din TK3.7.

Bytt ALLTID plugger først ved feilkode på tennkassett.

Ellers kan det være at luft/bensinblandinga di er grunnen til misfire, sjekk alle vakuumslanger og falskluft generelt. Dersom du finner noe og utbedrer det, slett adapsjonene i styreenheten ved å koble fra batteriets minuspol i noen sekunder. Her er en guide du kan følge:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Dersom du har en BioPower er dette spesielt kritisk.
Takk for tips, dette skal jeg definitivt sjekke opp. Har BioPower ja. Det er en hyle/ule-lyd når jeg såvidt er borti gasspedalen i omtrent alle gir og jeg har ment bilen har oppført seg litt daff, noe som kan samsvare med symptomene i artikkelen du referer til. Den kan også hoppe litt i turtall på tomgang. At dette kunne ha sammenheng med misfire har aldri slått meg.

Skal få kjøpt meg nye plugger i morgen, så ser vi hva som skjer, holder dere oppdatert!

cangvik
Innlegg: 5
Registrert: 13 sep 2017, 19:20
Navn: Chris Angvik

Re: Saab 9-5 stv 07 - vector, tre feil

Legg inn av cangvik » 20 jul 2018, 15:59

Har da fått kjøpt inn og bytta pluggene, av typen BCPR6ES-11. Det sto BCPR7ES-11 tilkoblet fra før, selv om bilen ikke er trimmet. Koblet også tilbake TK3.7.

Ved første oppstart lyste fortsatt motorlampa. Koblet fra minuspolen på batteriet i noen minutter og har til gode å se motorlampa lyse i etterkant. Nå er den ikke kjørt mye enda, så det er kanskje litt tidlig å konkludere.

Kan pluggene som sto i før ha noe å si siden bilen ikke er trimmet? Er det også nødvendig med å koble fra batteriet etter en slik operasjon for å få slettet minnet i feilkodene?

Har også planer om å sjekke falskluft i løpet av helga, samt se om jeg får lånt meg en tech-2 for å kalibrere sensorene. Finner det sikker om jeg googler litt, men har dere lett tilgjengelig en beskrivelse på hvordan man kalibrerer sensorene?

Svar