tenningsbank 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
mortym
Innlegg: 5
Registrert: 21 jan 2018, 14:19
Medlemsnummer: 13027
Navn: Morten
Bil: Saab 9-5 Aero

tenningsbank 9-5

Legg inn av mortym » 09 jul 2018, 20:27

Hei hei. Jeg sliter litt med å bli kvitt tenningbank. Motoren knitrer litt når turboen spoler opp på lavt turtall og man er litt tung på foten. Jeg har byttet plugger, gasspjeld pakning, renset maf og filter, prøvd med bensin fra en annen bensinstasjon (98). Alt uten noe stort hell, kanskje marginalt bedre. Har tech 2 og kan lese av knocks. Den banker på alle sylindre.
Bilen har nordic steg 2 (9-5 Aero), har hatt det i mange år. Noen tips? Lekkasje et sted?

Lagt ved film, det kan høres ca 5 sekunder inn i filmen..

https://youtu.be/6rr_JWTWHXM

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: tenningsbank 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 10 jul 2018, 09:06

Sjekk falskluft, bytt bensinfilter og pumpe og monter NY luftmassemåler. De koster ikke mange kronene.

Har du åpent filter så bytt tilbake til original, det påvirker målinga av luftmassen og både tenning og bensin blir feil fordi verdiene hentes på feil sted i matrisene, da målt luftmasse og reell luftmasse ikke stemmer overens.

Feilsøking av falskluft:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx

Kvitt deg med Nordic...?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
mortym
Innlegg: 5
Registrert: 21 jan 2018, 14:19
Medlemsnummer: 13027
Navn: Morten
Bil: Saab 9-5 Aero

Re: tenningsbank 9-5

Legg inn av mortym » 10 jul 2018, 12:12

Takk for flotte tips! Flott side med gode tips. Hadde jeg vært nærmere hadde jeg tatt meg en tur.

Nytt bensinfilter har jeg liggende, ny luftmåler (org. saab) er nå bestilt. Har byttet o-ring til rør til avlastningsventilen, gummibelg etter luftmåler. Diverse vakuum slanger har blitt byttet ut med silikon på et tidligere stadium. Det er KN filter i originalboks med "dieselsnorkel"

Bilen har som sagt nordic steg 2, den har hatt dette siden 2006. Har det skjedd noe forbedringer på trim fronten siden da?

Bilde
Skjønner ikke helt hvordan disse tingene har lurt seg forbi filteret? Bilde tatt før rens.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: tenningsbank 9-5

Legg inn av arvmadla N2945 » 10 jul 2018, 19:19

Skjønner ikke helt hvordan disse tingene har lurt seg forbi filteret? Bilde tatt før rens.
[/quote]Jøss! :shock: Der har du nok svaret på tenningsbank. :wink: Er ikke mye dritt i måleren som skal til før det blir feil i målingen som igjen gjør at resten av motorstyringen er feil. Kast det KN-filteret :wink: Husk å slett adapsjoner etter rens eller montering av ny LMM :)

Brukeravatar
mortym
Innlegg: 5
Registrert: 21 jan 2018, 14:19
Medlemsnummer: 13027
Navn: Morten
Bil: Saab 9-5 Aero

Re: tenningsbank 9-5

Legg inn av mortym » 10 jul 2018, 20:15

Husker jeg hadde problemer med LMM på den andre bilen min, (alfa v6) litt andre symptomer, den nektet å gå over 4000 omdreininger.
Husk å slett adapsjoner etter rens eller montering av ny LMM
Hvor sletter jeg det i tech 2? Ser at den nye LMM'en som jeg bestilte er på Lørenskog, kommer vel om ca 2 dager tenker jeg.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: tenningsbank 9-5

Legg inn av arvmadla N2945 » 10 jul 2018, 22:56

Adapsjoner slettes også under sletting av feilkoder (Delete DTC) Men ta også en trykktest av innsuget som Ingvar sier. Få deg en slik på bildet. Monteres direkte på kobra. Blend av røret som kommer fra veivhusventilasjonen inn på toppen av kobra. Trykksett med max 1BAR og hør etter lekkasjer. Spray på såpevann for å lokalisere eventuelle lekkasjer. På min bil hadde verkstedet som tidligere eier benyttet brukt pakningsmasse istedet for O-ring mellom spjeldhuset og manifoilen. Den var blåst ut. Hadde ikke funnet ut av det uten trykktesten ;)



Bilde
Bilde

Brukeravatar
mortym
Innlegg: 5
Registrert: 21 jan 2018, 14:19
Medlemsnummer: 13027
Navn: Morten
Bil: Saab 9-5 Aero

Re: tenningsbank 9-5

Legg inn av mortym » 11 jul 2018, 10:24

Supert. Skal få kjøpt inn og satt sammen trykktesteren.

Brukeravatar
mortym
Innlegg: 5
Registrert: 21 jan 2018, 14:19
Medlemsnummer: 13027
Navn: Morten
Bil: Saab 9-5 Aero

Re: tenningsbank 9-5

Legg inn av mortym » 12 jul 2018, 13:18

Da har jeg tatt en rask trykk test, det plystret fra koblingen innløpsrøret til turbo. Kunne egentlig se det også, det er olje rundt der. Det ble byttet turbo for en stund siden, de har sikkert ikke byttet tetning til kobraen. Hvem kan levere o-ringen raskt? delenummer 90490362?

Bilde

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: tenningsbank 9-5

Legg inn av arvmadla N2945 » 12 jul 2018, 17:01

Du får vel den levert over natten hos ex-saab forhandler. Sjekk at klemma som holder cobra og turbo sammen ikke er montert skjevt. Kan være litt knot å få den til å sitte korrekt. Godt forklart på figur 4 :)http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx

Svar