Godkjenne større motor

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Ørjan.Barstrand
Innlegg: 2
Registrert: 31 jul 2018, 17:13

Godkjenne større motor

Legg inn av Ørjan.Barstrand » 31 jul 2018, 17:27

Lurer på om det er noen som vet hva som må gjøres for å få godkjent bytte av motor hos biltilsynet i en 9-5 2.0t... Den nye motor er en aero 2.3t med 260 hk....?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Godkjenne større motor

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jul 2018, 18:28

Bremser, krengehemmere, fjærer og dempere fra Aero, papir fra Saab/Orio samt dokumentasjon på hvor den nye motoren kommer fra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ørjan.Barstrand
Innlegg: 2
Registrert: 31 jul 2018, 17:13

Re: Godkjenne større motor

Legg inn av Ørjan.Barstrand » 31 jul 2018, 18:40

Oki😁takk for svar

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Godkjenne større motor

Legg inn av Helge » 31 jul 2018, 23:15

Og send søknad før du bytter.
Da blir SVV veldig glad og alt blir mye enklere.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Godkjenne større motor

Legg inn av Trope » 07 aug 2018, 18:26

Får man godkjent 314mm 9-3 bremser til denne effektøkningen


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Godkjenne større motor

Legg inn av TiaZzz » 07 aug 2018, 19:25

De bremsene blir vel aldri godkjent. Eneste 9-3 bremsene er TurboX-bremsene hvis de kjøpes gjennom Hirsch.

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Godkjenne større motor

Legg inn av Trope » 07 aug 2018, 19:41

Har sett at mange kjører med disse bremsene på 9-5. Hvordan går dette på EU-kontroll


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Godkjenne større motor

Legg inn av TiaZzz » 07 aug 2018, 20:53

Går som regel bra. De ser nok kun uoriginale ut for entusiaster. ;)

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Godkjenne større motor

Legg inn av Saabfan » 07 aug 2018, 21:32

9-5 ble aldri levert med 314-bremsene så det er ikke mulig å (offisielt) godkjenne med vanlige papirer som en fabrikklevert 9-5, slik som med motoren og 308-bremsene.

Når jeg godkjente min aero så er det jo nettopp som ombygd til aero (da eksisterer jo typegodkjenningspapirene), med den motoren, bremsene og understellet.

Siden 314mm bremser ikke var deler på 9-5 finnes ikke slike papirer.

Når det er sagt tror jeg nok ikke EU-løken er kompetent til å identifisere større bremser, spesielt hvis du setter på originale ATE/GM calipere. Tipper det sklir igjennom, men det er bare gjetning fra min side.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Svar