Avslitt reim kort tid etter hovedservice

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saabetuss
Innlegg: 3
Registrert: 01 nov 2018, 13:37
Navn: Jostein RK

Avslitt reim kort tid etter hovedservice

Legg inn av Saabetuss » 01 nov 2018, 13:50

Hei!

Jeg har en 9-5 2005-modell som var på 180 000 km hovedservice hos merkeverksted (Saabcity på Fornebu) i vår. 2500 kilometer etterpå får jeg havari og blir taua til verksted. De finner viftereim/multireim utslitt i en kveil i bunnen av motorrommet. Verkstedet uttaler ved henting (det var dessverre ikke jeg som hentet den, så dette er andrehåndsinformasjon) at reima så ut til å være slitt over lang tid og at det var rart at det ikke var oppdaget ved service. Det er umiddelbart det jeg tenker også. Jeg kontakter Saabcity som er avvisende og hevder at dette er noe de ikke kunne sett, selv om kontroll av reim er et av punktene på service.

Det hadde vært veldig interessant å høre hvis det er noen her som har en mening om saken. Er det innafor at en reim ramler av og ser slik ut 2500 km etter service? (legger ved bilder)
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Saabetuss
Innlegg: 3
Registrert: 01 nov 2018, 13:37
Navn: Jostein RK

Re: Avslitt reim kort tid etter hovedservice

Legg inn av Saabetuss » 01 nov 2018, 13:52

Bildene ser ikke ut til å vises, så jeg prøver igjen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Avslitt reim kort tid etter hovedservice

Legg inn av TiaZzz » 01 nov 2018, 22:19

Har du gått over løpehjul og sett om de løper fint? Reima kan jo spises opp av at et slikt skjærer seg. Løpehjulene skal gjerne gå litt treigt ved friske lagre, de er fulle av fett.

Ellers synes jeg også det høres litt pussig ut, men reima kan se ganske bra ut og så ryke. Ikke alle ser morkne og jævlige ut selv om de er modne for utskifting.

Saabetuss
Innlegg: 3
Registrert: 01 nov 2018, 13:37
Navn: Jostein RK

Re: Avslitt reim kort tid etter hovedservice

Legg inn av Saabetuss » 02 nov 2018, 09:24

Takk for svar! Jeg har ikke sett på løpehjulene selv, men håper verkstedet gjorde det da de satte på ny reim. Ellers er det nettopp dét med bildene, at reima ser fryktelig morken og tynnslitt ut, og i mine øyne ser det ut som noe som har vært der en stundt.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Avslitt reim kort tid etter hovedservice

Legg inn av TiaZzz » 02 nov 2018, 20:44

Mja, ser ikke helt at den er morken på bildene. Veldig vanskelig å si i ettertid ved bare å se på bildene, men er enig i at det høres litt rart ut.

KevK
Innlegg: 12
Registrert: 02 des 2010, 23:03
Navn: Kevin Hammer Knutsen
Bil: M00 Saab 9-5 2.0T
Sted: Sandnes

Re: Avslitt reim kort tid etter hovedservice

Legg inn av KevK » 04 nov 2018, 14:29

Ut ifra hvordan reimen ser ut, ser det ut som det har blitt spist opp på kanten. Altså at det er feil med løpehjul/glidespor.

Jeg kan se for meg at hvis først noe begynner å skje med reima, så går det rimelig fort (Grunnet belastning og rotasjoner).
Men jeg reagerer litt på at du ikke har hørt noen ulyd i forkant? Rasling fra selvstrammer / ulyd fra løpehjul ?
M97 Saab 9000 2.0 [Reservebil]
M97 Saab 9000 2.0T [Første turboen :lol: ]
M00 Saab 9-5 2.0T [Bruksbil]

Howard2000
Innlegg: 6
Registrert: 26 mai 2018, 12:21
Navn: Kjell H. Lorentzen

Re: Avslitt reim kort tid etter hovedservice

Legg inn av Howard2000 » 15 nov 2018, 03:09

Hei, vet du hvor gammel reima er? Har du sjekket alle løpehjulene om noen er trege/lager ulyd. Samt har du oljelekkasje ved veivaksel(simmering)så vil olje legge seg på reima og den slites svært fort. Jeg byttet reim i sommer etter ca 4,5 år og knappe 100.000km og den ser "nesten" ny ut. Da hadde jeg dynamolagerskade en stund uten at reima fikk skade.

Svar