Sjekk av xenon kontrollmodul med Tech2?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Sjekk av xenon kontrollmodul med Tech2?

Legg inn av Kato » 06 nov 2018, 22:55

Saabfan skrev:
06 nov 2018, 20:06
Kato, når du har sett dette - har det da vært mulig å reparere eller er det ny komplett boks som gjelder?
Jeg har vært bort i (som bidrag på tråder) "permanent lys" to ganger der det var skifte av (hele) elsentralen som var aktuelt. Ifm. det tilfellet som det ble tilbakemelding fra anbefalte jeg bytte av den mot en fra tilsvarende bil for å unngå ev. reservedelsprogrammering, og dette resulterte i "sømløst" bytte/godt resultat.
Saabfan skrev:
06 nov 2018, 20:06
Ikke helt sikker på hvilken som er F, men finner vel ut av det. Ser jeg ingen tegn til problemer på selve pinnen, må feilen ligge på PCB og da er det vel ny boks som blir løsningen
Går du i WIS inn under "Elektrisk system\Ledningsnett og komponenter\Sikringssentraler" og meny "Teknisk beskrivning" finner du oversikt over kontaktene.

Før du river opp UEC, og om du har tilgang til venstre lykt (revet fanger) kunne det kanskje være interessant å gjøre tilsvarende spenningsmåling der på pinne #3 (GY) med tenningsnøkkelen ute. Ser man hele "høyre-lykt-historia" i én sammenheng minner dette litt om "Høna eller egget": Er det UEC som har drept den elektroniske modulen til lykta - eller er det omvendt? Det er vel en tanke å få avklart dette så godt som mulig for å unngå gjentatte feil.

En kontroll av ev. kortslutning ifm. spenningsforsyningen til høyre halvlys når elsentralen er dratt opp: Mål motstand mellom sikring #26 og pinne #16 i F-kontakta. Her skal det normalt være en eller annen høy ohmverdi som jeg ikke eksakt vet hva er. Men sammenligner du den med tilsvarende måling for venstre lykt, #16/F25, får du et svar der.
Saabfan skrev:
06 nov 2018, 20:06
Når jeg skal finne pnr. på www.esaabparts.com finner jeg ingen boks i oversikten til 2003-2005 (item #5 på tegningen). For 2006-2011 finnner jeg 12824877, som har merknad MT (manuell kasse). Merkelig. Er det noen som vet hva som kan/ikke kan brukes om hverandre av sikringsbokser (og hvor info om partnummer finnes)?
Om jeg tolker deg rett er dette en B207 "automatare" og da var det iht. EPC P/N 12757685 som gjaldt, er "No Longer Supplied" og erstattet av 12783072. Ingen av disse gir treff på portalen til Orio, men er altså hentet fra Bildelsbasen med godt resultat. Samme nummer gjelder forøvrig for manuell.
Saabfan skrev:
06 nov 2018, 15:36
https://www.youtube.com/watch?v=oy6KlyHiG-0

Virker jo rett frem om jeg får fatt i en ny/brukt, Men jeg vil jo gjerne forstå/verifiserer problemet først.
Ett første steg her er å måle for spenning på sikringene #10, -18, -20 og -21 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet, samt #4 og -6 i UEC. Disse skal være spenningsløse når tenningsnøkkelen er trukket.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Sjekk av xenon kontrollmodul med Tech2?

Legg inn av Saabfan » 07 nov 2018, 07:28

Har på en PC jeg ikke fåt sjekket nå.

Siste oppdateringer;

1. Det er spenning også på sikring #16 med nøkkel ute, altså venstre nærlys/halvlys. Dvs. at feilen må ligge "etter" sikringen et sted (muligens ubrukelig info, men men).
2. Det ser helt fint ut på pinne F16 (F: Front harness, den som er oppe til høyre av de tre kontaktstykkene når man står foran bilen og ser ned i motorrom), ingen korrosjon e.l. Så også helt fint ut rundt ledningene, noe støv og rusk bare.
3. Partnr. jeg har i bilen er 12757685.
4. Sjekket spenning her;
Før du river opp UEC, og om du har tilgang til venstre lykt (revet fanger) kunne det kanskje være interessant å gjøre tilsvarende spenningsmåling der på pinne #3 (GY) med tenningsnøkkelen ute.
Fikk 0,05V...
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Sjekk av xenon kontrollmodul med Tech2?

Legg inn av Kato » 07 nov 2018, 11:36

Saabfan skrev:
07 nov 2018, 07:28
- 4. Sjekket spenning her;
Før du river opp UEC, og om du har tilgang til venstre lykt (revet fanger) kunne det kanskje være interessant å gjøre tilsvarende spenningsmåling der på pinne #3 (GY) med tenningsnøkkelen ute.
Fikk 0,05V....
Dette måleresultatet, med tenningsnøkkelen ute (viktig), sammen med:
Saabfan skrev:
06 nov 2018, 13:26
- Det er 12V mellom jordpinne og gn/wh med motor av og nøkkelen i passasjersetet (14V med motor i gang).
styrker en tanke om at feilkilden, der halv- (eller ev. hel-)lys lyser konstant, kan ligge i UEC. 0,05V, og ikke 0,00V, kommer av at det er en halvleder og ikke et relé som styrer spenningen til pæra.

Så gjenstår målingene:
Saabfan skrev:
06 nov 2018, 20:06
- En kontroll av ev. kortslutning ifm. spenningsforsyningen til høyre halvlys når elsentralen er dratt opp: Mål motstand mellom sikring #26 og pinne #16 i F-kontakta. Her skal det normalt være en eller annen høy ohmverdi som jeg ikke eksakt vet hva er. Men sammenligner du den med tilsvarende måling for venstre lykt, #16/F25, får du et svar der.
for å "sette spikeren i kista" (UEC) :).

OM resultatet tyder på kortsluttet utgang, gjenstår det svar på spørsmålet om hvorfor du har gått fra bytte av styringsmodul i september 2015 via "høyre lys flimret og tok til slutt kvelden" til så få konstant lys. Skifte av styringsmodulen slik du utførte den uten å koble fra batteriet, skulle normalt ikke føre til følgefeil i UEC - om det ikke er feil ved "ny" modul.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Sjekk av xenon kontrollmodul med Tech2?

Legg inn av Saabfan » 07 nov 2018, 23:31

Ok, the numbers are in!

Begynner med referansemålinger fra venstre halvlys, altså mellom sikring nr. 16 og pinne F25.
- Motstand mellom pinne 25 og "venstre fot" i sikring 16: 1,021 MOhm
- Motstand mellom pinne 25 og "høyre fot" i sikring 16: 1,23 MOhm

Så til målinger fra høyre halvlys, altså mellom sikring nr. 26 og pinne F16.
- Motstand mellom pinne 16 og "venstre fot" i sikring 26: 1,0 MOhm
- Motstand mellom pinne 16 og "høyre fot" i sikring 26: KONTAKT!

(Høyre og venstre er angitt som når man ser ned i motorromet, altså motsatt av førerens perspektiv.)

Så her er det vel en ørliten kortslutning ute og går. Har noen dyktige elektrofolk på jobben som mente det burde være mulig å pelle opp boksen og bare erstatte den komponenten som er gåen. Noen som har prøvd det?
Skifte av styringsmodulen slik du utførte den uten å koble fra batteriet, skulle normalt ikke føre til følgefeil i UEC - om det ikke er feil ved "ny" modul.
Denne ble byttet (og byttet igjen etter 2 mnd) av Saab-forhandler (Auto Tjuvholmen), må jo anta at den/de var ny(e).

Kort oppsummert er det altså en feil i UEC i tillegg til ballasten. Ettersom jeg kan se fukt/korrosjonsrester i ballasten, og fuktrester i lykta, antar jeg at feilen startet i ballasten. Det er likevel et stort spørsmålstegn rundt det at bilen (UEC?) "spiste" to ballaster ganske tett etterhverandre. Kan det vært så banalt som en litt uheldig bilvask som sendte vann inn i lykta?

En annen ting er jo tenningslåsen som "tilfeldigvis" endret oppførsel når jeg rota rundt med lykta.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Sjekk av xenon kontrollmodul med Tech2?

Legg inn av Saabfan » 09 nov 2018, 20:43

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Har pelt litt dypere i dette og funnet synderen. Et solid state relay (transistor?) av typen VN920SP fra ST Electronics. Den brunsvidde fargen var jo en åpenbar indikator, men målinger bekrefter kortslutning.

Hadde jo vært litt artig å få fikset dette på denne måten. Jeg får tak i andre bokser, men ingen av de jeg har funnet har det samme partnummeret og jeg er usikker på hva som skiller disse. Noen som vet?
Sist redigert av Saabfan den 11 nov 2018, 23:08, redigert 2 ganger totalt.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Sjekk av xenon kontrollmodul med Tech2?

Legg inn av Kato » 11 nov 2018, 14:43

Interessante bilder - første gang jeg "har fått sett" det indre av elsentralen :)

Jeg vet jo ikke hvilke P/Ns du sikter til, men jeg har tatt en runde på Bildelsbasen.se mht. dette med tilgang til (noenlunde) lik UEC med din. Som tidligere nevnt så: " iht. EPC P/N 12757685 som gjaldt, er "No Longer Supplied" og erstattet av 12783072.".

Søk basert på P/N 12757685 gir følgende treff: https://no.bildelsbasen.se/?link=list&s ... =G12757685. Jeg vet ikke hva "G" her står for og litt surr ellers er det ifm. det øverste treffet der det listes diesel som drivstoff. Jeg sjekket VIN i EPC og bilen HAR en B207E motor.

Søk basert på P/N 12783072: https://no.bildelsbasen.se/?link=list&s ... y=12783072. Her ser en at OEM P/N ikke vises, men derimot et "visuelt artikkelnummer" 12795731.

Jeg vet ikke om dette hjelper deg noe på veien da prisene på disse treffene er markert høyere enn for andre, tilsvarende UECs.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Sjekk av xenon kontrollmodul med Tech2?

Legg inn av Saabfan » 11 nov 2018, 23:03

Hmm, mener du at de skal funke om hverandre?

De jeg har "innen rekkevidde" er 12800998, 12783251, 12795729 og 12767115.

Jeg reiv midtkonsollen og plukket ut ISMen, synes ikke den så helt fresh ut;

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Det ser jo usedvanlig mye hyggeligere ut nå, men fortsatt noe merke på den svarte foten er å se. Hvorfor/hvordan har dette skjedd? Er jo nesten rart det ikke har vært mer problemer, bare en feilmelding eller to.

Det var rester av noe hvitt fett i mekanikken der. Kan det ha vært noe slikt?

https://www.ebay.co.uk/itm/LUCAS-White- ... 3886830041
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Sjekk av xenon kontrollmodul med Tech2?

Legg inn av Kato » 12 nov 2018, 17:27

OM artikkelnummerene som listet på Bildelsbasen vil fungere i din bil kan jeg i min ukyndighet ikke stå inne for, men at EPC for en B207 MY2005 (manuell, varmt klima og automat) lister P/N 12757685 og at dette er erstattet av 12783072, er fakta. Som et kuriosium nevnes at EPC også lister et P/N 12757110 (NLS og erstattet av 12783069) for manuell, kaldt klima!

P/N 12800998: I EPC (datert 20.11.2010) listet for B207 MY2003-2004, 4D, CV. Erstattet av 12783072, ikke treff hos Orio etter søk der.

P/N 12783251: Ikke listet i EPC. Hos Orio erstattet av 12824878 og gjelder (kun) diesel.

P/N 12795729: Ikke listet i EPC eller hos Orio.

P/N 12767115: Ikke listet i EPC,. Hos Orio erstattet av 12824878 og gjelder diesel.

Disse boksene er jo programmerbare, men det er vel av én eller annen (ukjent?) årsak at Saab har valgt et eget artikkelnummer for MY2003-2004 og som kanskje ikke kan programmeres opp for en MY2005 CV?.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Sjekk av xenon kontrollmodul med Tech2?

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 nov 2018, 19:06

Kva med 12824876 då?
Ser ut til å passe 05 B207E-cab, misstenker at grunnen til forskjellige nummer kan vere kva rele/sikringar som står montert frå Orio?
Det heitaste tipset må vere å flytte over/ta vekk sikringar/rele, slik at det er likt med den gamle boksa, og deretter programere inn ny UEC? Kan vere ein sjangs å ta naturligvis, men ser det er anbefalt på enkelte av nummera for desse UEC-ane, kanskje ein måte for Orio å ha minst mulig variantar i sirkulasjon?

Og at cab har hatt eige nummer er ikkje utenkelig all den tid det muligens ligg ekstra rele/sikringar i UEC for cab...

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Sjekk av xenon kontrollmodul med Tech2?

Legg inn av Saabfan » 22 nov 2018, 10:47

Takker for svar og tips.

For de spesielt interesserte tenkte jeg å hive ut noen bilder av pcb'n i ISMen, som jeg bokstavelig talt fikk tatt en nærmere kikk på;

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg ville se litt på paden på det nederste bildet fordi det kunne se ut som gullbelegget var slitt vekk, og det ser jo slik ut. Jeg lurte på om det var PCBn jeg så under der, men fikk kontakt på hele flaten. Er det noen elektro-kyndige som vet om det er nikkel eller noe annet rett under gullet?

Mvh Marius
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Sjekk av xenon kontrollmodul med Tech2?

Legg inn av Saabfan » 02 jan 2019, 22:55

Vel - så jeg fikk sourcet den nevnte komponenten (VN920SP) fra Dallas i USA, fra Mouser electronics. Bestilte meg noen for å ha i backup. Fikk en kollega til å ta kretskortet inn i hula si og lodde ut/inn nevnte komponent, og forsegle med lakk. Smalt alt sammen og monterte og alt fungerer som en drøm! Ny (brukt) ballast var da allerede montert. HERLIG! :D 8) :lol: =D>

Konklusjon var at både ballasten og den solid state relay-komponenten var gåen. Antakelig har det en sammenheng og jeg antar at vannintregning startet problemet ved å kverke ballasten.

Ellers fungerer også ISMen fint. Det tok noen minutter og et par oppstartet før jeg kunne høre rattlåsen "våknet" og jeg kunne høre den klikke når jeg satt i nøkkelen, men nå funger det utmerket. :mrgreen:
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Svar