Hei!
Kulda har fått radiatoren i 9-5n til å lekke mellom plasten og metallet på høyre side. Ser at det er ulike partnrummer på radiator til automat og manell på 9-5. Det er vel kanskje noen kjølerør på automaten som går til radiatoren? Er det kjølevæske som går til kassa eller girolje som går innom radiatoren (altså eget ekstra løp i radiator for automat)?
1. Hva nøyaktig er forskjellen?
2. Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på om det lar seg gjøre å bruke en radiator fra automat på en manuell, og evt. hva som må gjøres. Er det bare å skru igjen høla eller er det noe særere opplegg/koblinger?
Håper noen vet dette!
Mvh Marius
9-5 radiator: manuell vs automat
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
9-5 radiator: manuell vs automat
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: 9-5 radiator: manuell vs automat
Oljekjölaren til automatkassa er vel innbygd i radiatoren på bilar med automat. So burde vel gå ta ifrå en automat og bruke på manuell om en pluggar tilkoplingane til oljekjölaren.
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: 9-5 radiator: manuell vs automat
Takk for svar! Forstår deg slik at det ikke er kjølevæske som kjøler kassa, men giroljen som tar turen innom radiatoren.
Hva slags koblinger/skruer er det der? Er det egentlig vits å plugge høla om det ikke skal gå noe olje der?
Hva slags koblinger/skruer er det der? Er det egentlig vits å plugge høla om det ikke skal gå noe olje der?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: 9-5 radiator: manuell vs automat
Slangane til oljekjölaren har vel banjokoplingar, huskar desverre ikkje dimensjon. Er giroljen som er innom der. Om du pluggar eller ei får jo vere opp til deg, men greit å plugge synes eg. Kan jo renne ut gammal morro om en ikkje få det heilt 100% tomt og reint innan montering...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 radiator: manuell vs automat
Det har jo også hendt at det har vært lekkasje av kjølevann til oljesiden på disse radiatorene, så om du plugger så slipper du jo å miste kjølevannet dersom slik lekkasje skulle oppstå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: 9-5 radiator: manuell vs automat
Takker for svar. Har tilgang til en manuell type også, men den har gått noe lenger.
Sikkert ryddig å plugge hvis man bruker automattypen.
Er volumet litt mindre på auto da, hvis den innebygde oljekjøleren tar opp plass?
Sikkert ryddig å plugge hvis man bruker automattypen.
Er volumet litt mindre på auto da, hvis den innebygde oljekjøleren tar opp plass?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner