varierende startproblemer 9-5 2.0t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
HelVan
Innlegg: 6
Registrert: 29 jan 2019, 14:53
Navn: Helge

varierende startproblemer 9-5 2.0t

Legg inn av HelVan » 06 feb 2019, 09:56

Nå trenger jeg litt mer tips og råd før jeg bruker penger på fler deler.

Problemet skjedde for noen uker siden, da bilen plutselig stoppet på tomgang ved en bensinstasjon.. Fikk ikke start på den og ringte Falken. Men etter ca 10-15 minutter så startet den plutselig igjen. Måtte hente unger på fotball, så kjørte å hentet de. 10 min etterpå så stoppet bilen på tomgang igjen, og det tok 10-15 minutter igjen før jeg fikk startet bilen. Etter det så skjedde dette noen ganger til. Som oftest når bilen var kjørt en liten stund og varm. Problemene skjedde når jeg stod på tomgang i lyskryss eller lignende. Jeg søkte litt på nett og fant ut at jeg skulle prøve å bytte drivstoffpumpa (siden det så ut som noe som var overkommelig å gjøre selv for en som jobber med IT og ikke er spesielt god på å mekke bil)
Etterhvert fikk jeg byttet drivstoffpumpa og bilen virket egentlig ganske ok. Den var og er litt ustabil på tomgang etter byttet, men i ett par dager gikk det greit. Men nå har symptomene blitt sånn at den ikke lenger stopper på tomgang. Nå kan jeg kjøre en god stund og ha ett par start/stopp på motoren før den plutselig ikke vil starte. Og det tar ganske nøyaktig akkurat like lang tid før jeg får startet den igjen.. Går mellom 10-15 minutter... Når jeg først får start på den så går den. Det er først når jeg stopper motoren og skal starte den igjen at det blir problemer. Jeg har byttet tennplugger, men det hjalp heller ikke. Jeg har vært inne på tanken om at det kanskje er tennkassetten som må byttes, men vil gjerne ha deres mening før jeg kjøper en sånn og bytter... jeg syntes det er rart at den fungerer en god stund, men nå plutselig ikke vil starte. og så går det samme tid hver eneste gang. merkelig rett og slett.... Hva tenker ekspertene her? Det er en 2001 2.0t

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: varierende startproblemer 9-5 2.0t

Legg inn av Kato » 06 feb 2019, 11:06

Dette KAN nå også være et ikke helt klassisk symptom på veivakselgiver, søk gjerne (på forumet) med dette som nøkkelord.

Umiddelbart, når bilen har stoppet og ikke vil starte, ser du om turtelleren beveger seg ørlite når startmotoren går. Gjør den ikke det peker også det mot giveren.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

HelVan
Innlegg: 6
Registrert: 29 jan 2019, 14:53
Navn: Helge

Re: varierende startproblemer 9-5 2.0t

Legg inn av HelVan » 06 feb 2019, 16:09

Ikke noe dårlig tips det tror jeg. Det skjedde jo igjen nå nettopp. Og det var ingen bevegelser på turtellernåla som jeg kunne se. Denne gangen var den helt umulig å starte igjen. Leste på ett annet innlegg her at hvis den startet med en gang når jeg brukte startgass, så var det nok ett hint om at veivakselgiver måtte byttes. Så jeg testet. Og bilen startet med en gang. Kan igjen hende den hadde startet da uansett, siden den hadde stått i 30 minutter uten å starte. Men håper det ikke var tilfeldig. Så da har jeg vært å kjøpt en ny giver, så håper vi det løser problemet.

Svar