Har jeg driti meg skikkelig ut? Kjedestrammer reg. kjede

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Fliito
Innlegg: 9
Registrert: 29 jan 2019, 22:42
Bil: OG9-3 01' B205E

Har jeg driti meg skikkelig ut? Kjedestrammer reg. kjede

Legg inn av Fliito » 11 feb 2020, 18:22

Heisann, her om dagen skulle jeg bare fikse en klunkelyd i forstillingen (løst stabstag), og i den forbindelse tok jeg av akselmutteren (trengte ikke det da det var stabstaget, men men)

Mens jeg da hadde alt dette løst, kun førersiden jekket opp og bilen i gir m/håndbrekk tar jeg kjedestrammeren rett ut uten å sette veivaksel i "top dead center" og alt det der, da jeg hadde fått med meg det var så lett å sjekke slark i reg.kj. så tenkte ikke over det.

Jeg setter strammeren inn igjen til sist, da etter at jeg har køddet med akselmutteren med muttertrekker og litt sånn. Det var da 3 deler til strammeren jeg satt inn. Bolt for å holde fjæra inne, fjæra og selve strammeren.
Slarken viste forøvrig 18mm.
Men da alt var på plass igjen og jeg starter motoren er det et H****** råk og bråk og jeg skjønner at reg kjedet nå er kjempeslakt og skrangler myeog forbruket går opp fra allerede kjempehøye 1,2l/mil til 1,4-1,5l/mil.
Noldus som jeg er sjekker jeg jo prosedyre for å sjekke strammeren etter jeg er ferdig og ser at jeg skulle ha satt veivakselen i TDC og at det visstnok er en fjerde del til kjedestrammeren, en liten tapp som fjæra tres over før man setter den inn i strammeren.

Beklager jævla rotete post men prøvde å forklare detaljert.
Har jeg driti meg ut og fucka opp timing eller kan jeg komme unna med å finne den lille tappen eller kjøpe ny strammer?
Resatte strammeren før jeg satte den inn og har kjørt bilen rundt en mil etterpå (veldig pent), skranglinga fra kjedet er mye verre nå enn før jeg tok den inn og ut.

Hilsen fortvilet idiot.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Har jeg driti meg skikkelig ut? Kjedestrammer reg. kjede

Legg inn av arvmadla N2945 » 12 feb 2020, 18:44

Det er vel tappen/staget som fjæra tres over som klemmer ut tappen på selve strammeren. Så om du har glemt å montere den så vil ikke strammeren fungere. Da er det ikke rart at det rasler stygt i kjede. Du sier at strammeren var på 18mm når du tok den ut? Tror det er på tide med nytt kjede uansett da. Mener det anbefales bytte på 15mm strekk.
Det at motor ikke var TDC før du tok ut strammeren skal ikke ha noe å si. :)

Fliito
Innlegg: 9
Registrert: 29 jan 2019, 22:42
Bil: OG9-3 01' B205E

Re: Har jeg driti meg skikkelig ut? Kjedestrammer reg. kjede

Legg inn av Fliito » 13 feb 2020, 02:10

Takk for svar.
Har ikke turt å kjøre bilen noe mer i frykt for at kjede hopper over en tann.
Finner ikke bare tappen noe sted så blir vel å kjøpe ny.
Er ProParts kjedestrammere OK eller styr unna?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Har jeg driti meg skikkelig ut? Kjedestrammer reg. kjede

Legg inn av Ingvar N629 » 13 feb 2020, 06:59

Når du monterer dette sammen igjen, så sjekk timing. Skal ikke se bort ifra at kjedet allerede har hoppet en tann. Å kjøre den slik du har gjort er risikosport.
Ellers er det jo slik at hele registeret skulle vært skiftet, slik Arvid skriver, så det er vel bare å bestille seg et komplett registersett med en gang (strammeren følger ikke med i settet).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar