B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5

Legg inn av Saabina » 01 mar 2020, 13:00

Vil en B235 motor fra en 9-5 Aero passe i en 9-3 med T5 hvis jeg bytter topplokket til B204 og mapper om motorstyringen?

Jeg har tidligere bygd en B234/235 hybrid motor som jeg i utgangspunktet skulle montert i en 9-5 jeg hadde. Jeg solgte 9-5en men har beholdt motoren.

Hybrid motoren er bygd på -01 B235 motorblokk og topplokk, og har B234 innmat. Kan jeg ved å bare skifte til B204 topplokk få denne motoren til å passe i 9-3en min med T5 motorstyring. Dvs uten for store ombygninger? Evap systemet er jo anderledes. Er der mye annet som må endres foruten å mappe om motorstyringen selvfølgelig?
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5

Legg inn av Ingvar N629 » 01 mar 2020, 13:20

Jada. EVAP-systemet har ikke noe med blokka å gjøre.

Hvis blokka er fra 04 eller nyere slår du i en frostplugg i hullet der oljefella står. Når du ikke bruker originale stempel fra B235 så går det fint.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5

Legg inn av Saabina » 01 mar 2020, 15:15

Takk for kjapt svar. Blokka er fra en 01 9-5 Aero. Produsert i 00 etter det jeg kan se.

En ting til: Hvilken type toppakning bruker jeg, T5 eller T7 ? :?:
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5

Legg inn av Ingvar N629 » 01 mar 2020, 21:33

Hvis du har dreid ned stemplene så bruker du T7 toppakning, det vil jeg egentlig anbefale deg å gjøre hvis det ikke alt er gjort.

Med original stempelhøyde må du bruke T5 toppakning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5

Legg inn av Saabina » 02 mar 2020, 10:18

Takk for svar. Jeg har ikke dreid ned stemplene, og jeg tenker jeg avstår fra å demontere stemplene. Da bruker jeg T5 toppakning.
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Svar