Vil en B235 motor fra en 9-5 Aero passe i en 9-3 med T5 hvis jeg bytter topplokket til B204 og mapper om motorstyringen?
Jeg har tidligere bygd en B234/235 hybrid motor som jeg i utgangspunktet skulle montert i en 9-5 jeg hadde. Jeg solgte 9-5en men har beholdt motoren.
Hybrid motoren er bygd på -01 B235 motorblokk og topplokk, og har B234 innmat. Kan jeg ved å bare skifte til B204 topplokk få denne motoren til å passe i 9-3en min med T5 motorstyring. Dvs uten for store ombygninger? Evap systemet er jo anderledes. Er der mye annet som må endres foruten å mappe om motorstyringen selvfølgelig?
B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5
Moderator: Moderatorer
B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5
Jada. EVAP-systemet har ikke noe med blokka å gjøre.
Hvis blokka er fra 04 eller nyere slår du i en frostplugg i hullet der oljefella står. Når du ikke bruker originale stempel fra B235 så går det fint.
Hvis blokka er fra 04 eller nyere slår du i en frostplugg i hullet der oljefella står. Når du ikke bruker originale stempel fra B235 så går det fint.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5
Takk for kjapt svar. Blokka er fra en 01 9-5 Aero. Produsert i 00 etter det jeg kan se.
En ting til: Hvilken type toppakning bruker jeg, T5 eller T7 ?
En ting til: Hvilken type toppakning bruker jeg, T5 eller T7 ?
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5
Hvis du har dreid ned stemplene så bruker du T7 toppakning, det vil jeg egentlig anbefale deg å gjøre hvis det ikke alt er gjort.
Med original stempelhøyde må du bruke T5 toppakning.
Med original stempelhøyde må du bruke T5 toppakning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5
Takk for svar. Jeg har ikke dreid ned stemplene, og jeg tenker jeg avstår fra å demontere stemplene. Da bruker jeg T5 toppakning.
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1