Fine motor rom/ hvordan f? det bra? litt tips osv.
Moderator: Moderatorer
- Saab_Prinsessa
- Grunnladetrykk
- Bil: Volvo 9-3 Aero
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Fine motor rom/ hvordan få det bra? litt tips osv.
Tenker jeg starter en tråd om motor rom litt uten om standard. Har akuratt browset litt på Garaget.org og der var det mange Saaber med mye pent og mange rare DI-kasetter osv.
Fikk litt lyst på "pønte litt under huven" men trenger litt tips om hva og hvordan man kan gjøre.. Så om du har en idè eller bare har et bilde eller noe å skrive så kom igjen.. Spiller ingen rolle om modell og sånn..
Det jeg lurer litt på er:
- Hvaslags maling/lakk en bør bruke?
- Og den sorte plast biten bak motorblokken på ng900,og9-3, 9-5 har jeg sett mange har lakert. Hvordan får jeg den av?
Maria
Fikk litt lyst på "pønte litt under huven" men trenger litt tips om hva og hvordan man kan gjøre.. Så om du har en idè eller bare har et bilde eller noe å skrive så kom igjen.. Spiller ingen rolle om modell og sånn..
Det jeg lurer litt på er:
- Hvaslags maling/lakk en bør bruke?
- Og den sorte plast biten bak motorblokken på ng900,og9-3, 9-5 har jeg sett mange har lakert. Hvordan får jeg den av?
Maria
2006 9-3 Aero cab
1997 9000 Aero
1997 9000 Aero
- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Tja... Kan jo gjøre slik:

Plastddekselet får du av ved å vippe det opp i bakkant og dra det mot torpedoveggen. Motsatt for å montere det.
Jeg har polert di kasetten og alle metallrør. Metoden er som følger:
Begynn å slipe med rondell med korn 80 på grove overflater. Gå deretter på med finere rondell 180. Nå er det lette over!
Ta så våtslipepapir 800 eller finere og slip til du er fornøyd med overflaten. Så tar du autosol og gnir til du blir blå i trynet og armene verker no sykelig, så er finishen bra
Er overfalten fin fra før som f.eks trykkrørene til turbo.
Lakker gjerne plastdetaljer i ønskelig farge. Grunn med plastgrunning og på med lakk etter eget ønske. Skal du være perfeksjonist, spraysparkler du etter grunningen og sliper til ypperste finish
Håper dette kan hjelpe deg litt

Plastddekselet får du av ved å vippe det opp i bakkant og dra det mot torpedoveggen. Motsatt for å montere det.
Jeg har polert di kasetten og alle metallrør. Metoden er som følger:
Begynn å slipe med rondell med korn 80 på grove overflater. Gå deretter på med finere rondell 180. Nå er det lette over!

Er overfalten fin fra før som f.eks trykkrørene til turbo.
Lakker gjerne plastdetaljer i ønskelig farge. Grunn med plastgrunning og på med lakk etter eget ønske. Skal du være perfeksjonist, spraysparkler du etter grunningen og sliper til ypperste finish

Håper dette kan hjelpe deg litt

lawicel CanUsb, og Tech2!
- Bent N208
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Jepp
Fint bilde av et rent & ryddig motorrom..
Det er ikke store tings som må gjøres,,, først og fremst ta en skikkelig motorvask,, poler alle lakkflater i motorrom. Blå siliconslanger er noe som pynter opp, samt en blå dump/avlastningsventil og openairkit ifra JR da er i hvertfall alt i blått.
Når det gjelder lakkering av DI hadde jeg lagt det på is, DI kassetten er en ømfintlig sak..... hvis du har en rød type ser den jo litt tøff ut da.
Det er ikke store tings som må gjøres,,, først og fremst ta en skikkelig motorvask,, poler alle lakkflater i motorrom. Blå siliconslanger er noe som pynter opp, samt en blå dump/avlastningsventil og openairkit ifra JR da er i hvertfall alt i blått.
Når det gjelder lakkering av DI hadde jeg lagt det på is, DI kassetten er en ømfintlig sak..... hvis du har en rød type ser den jo litt tøff ut da.
Close to your saab,closer to you with Speedparts
- Saab_Prinsessa
- Grunnladetrykk
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Eg høyrer til den gamle(???) skulen som synes det ser finast ut i motorromet når det er reint og fint eg. Berre det hevar inntrykket monge hakk... Personlig går eg over med polish i motorrom eit par gongar i året for å beholde finishen, og lette reinhaldet.
Men John sitt var då også reint, finog ikkje minst blonkt, det skal du ha John!
Men John sitt var då også reint, finog ikkje minst blonkt, det skal du ha John!
- Saab_Prinsessa
- Grunnladetrykk
- Kontakt:
Børre:
!! Hæ? skjer ingenting..
Men hva skal jeg bruke for å få det som dekker turboen blankt?
Men den carbonen var stilig, er det noe man får kjøpt?

Hjelle da må du oxo skrive litt nøyere hvordan man gjør det med motorvask og sånt.. Det er en mannsgreie det med biler og slikt, så vet ikke så mye om det..Hjelle, N6 skrev:Eg høyrer til den gamle(???) skulen som synes det ser finast ut i motorromet når det er reint og fint eg. Berre det hevar inntrykket monge hakk... Personlig går eg over med polish i motorrom eit par gongar i året for å beholde finishen, og lette reinhaldet.

Men hva skal jeg bruke for å få det som dekker turboen blankt?
Men den carbonen var stilig, er det noe man får kjøpt?
2006 9-3 Aero cab
1997 9000 Aero
1997 9000 Aero
Hei!
Oppskrift på motorvask:
Man tager først... Neida!
Kjøp en sprayflaske med avfetting og ha høytrykkspyler/steamer klar!
Deretter sørger du for at minst halvparten(kommer an på hvor møkkete det er) av den flaska blir fordelt oppe i motorrommet. Så venter du en 5-10 minutter, dette er også etter hvor møkkete det er, slik at avfettingen virker. Lensitil, var det et glimrende avfettingsstoff som het. Jeg tror ikke dette er tilgjengelig for det private marked lenger, men kjenner du noen i industrien.... Vanlig avfetting virker det også, men det lønner seg som sagt å være raus. Deretter går du enkelt og greit amokk
med spyleren.
Så får du et motorrom som både er i forskriftmessig stand og som dessuten kan presenteres for det offentlige rom uten å skjemmes av det.
Personlig hadde jeg ikke giddet å styre med maling og slikt, men det er jo smak og behag. Ta en tur på en side som driver med styling til bil, så finner du nok mange tips og produkter du kan bruke.
NB: Det kan lønne seg å la motor stå og gå når du spyler, og spyl dessuten ikke direkte på elektriske bokser og ting som har med tenning å gjøre. Husk også på at maling kan flasse av ved direkte spyling med høytykkspyler, og da blir det jo ikke pent.
Lykke til!
Mvh
Johnny
Oppskrift på motorvask:
Man tager først... Neida!

Deretter sørger du for at minst halvparten(kommer an på hvor møkkete det er) av den flaska blir fordelt oppe i motorrommet. Så venter du en 5-10 minutter, dette er også etter hvor møkkete det er, slik at avfettingen virker. Lensitil, var det et glimrende avfettingsstoff som het. Jeg tror ikke dette er tilgjengelig for det private marked lenger, men kjenner du noen i industrien.... Vanlig avfetting virker det også, men det lønner seg som sagt å være raus. Deretter går du enkelt og greit amokk

Så får du et motorrom som både er i forskriftmessig stand og som dessuten kan presenteres for det offentlige rom uten å skjemmes av det.
Personlig hadde jeg ikke giddet å styre med maling og slikt, men det er jo smak og behag. Ta en tur på en side som driver med styling til bil, så finner du nok mange tips og produkter du kan bruke.
NB: Det kan lønne seg å la motor stå og gå når du spyler, og spyl dessuten ikke direkte på elektriske bokser og ting som har med tenning å gjøre. Husk også på at maling kan flasse av ved direkte spyling med høytykkspyler, og da blir det jo ikke pent.
Lykke til!

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Skal man få det skikkelig rent så ville jeg i allefall ikke latt motoren stå og gå! For det første så er det en fordel om motoren er kald når man starter... hvis ikke så dunster en del av avfettinga bort(den bør jo stå og virke en stund). Det kan også bli skjoldete hvis såpen tørker inn. Men hovedgrunnen til at i allefall jag aldri lar Saab'en stå og gå er tennkasetten, den kan lett ta skade. Jeg plukker alltid ut den og blåser det tørt med trykkluft etter en motorvask, jeg vet mange som har fått vann nede ved pluggene, startet opp og ødelagt tennkasettenJohnny skrev: NB: Det kan lønne seg å la motor stå og gå når du spyler, og spyl dessuten ikke direkte på elektriske bokser og ting som har med tenning å gjøre. Husk også på at maling kan flasse av ved direkte spyling med høytykkspyler, og da blir det jo ikke pent.
Lykke til!![]()

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Husk å alltid ha vått underlag under bilen før du sprayer avfetting på, ødelagt noe asfalt på den måten...Johnny skrev:Hei!
Oppskrift på motorvask:
Man tager først... Neida!![]()
Deretter sørger du for at minst halvparten(kommer an på hvor møkkete det er) av den flaska blir fordelt oppe i motorrommet. Så venter du en 5-10 minutter, dette er også etter hvor møkkete det er, slik at avfettingen virker. Lensitil, var det et glimrende avfettingsstoff som het. Jeg tror ikke dette er tilgjengelig for det private marked lenger, men kjenner du noen i industrien.... Vanlig avfetting virker det også, men det lønner seg som sagt å være raus. Deretter går du enkelt og greit amokkmed spyleren.
Lykke til!![]()
Mvh
Johnny
Begynn med en god vask, mye vann etter avfetting.. Deretter begynner du slik du selv vil.. Vil du lakke så finn en passende farge, eventuelt mykningsmiddel i lakken.. Om du vil polere ting gjør du det.. Selv har jeg bare vasket og holdt det rent..
Styrer med DAB og AUX
-
- 2.0 bar
- Bil: Nei..
Dette er noe for deg Maria! Lager du motoromet sånn skal du få en pose med seigmenn..

Flere motorrum i denne tråden: http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... light=rosa

Flere motorrum i denne tråden: http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... light=rosa
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
HÅHÅAngry_Saab skrev:Dette er noe for deg Maria! Lager du motoromet sånn skal du få en pose med seigmenn..

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition