Sotpromlemer 2006 9-5 1,9 tdi (150 hk)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Sotpromlemer 2006 9-5 1,9 tdi (150 hk)

Legg inn av Tuborg » 11 aug 2020, 20:32

Skulle ta en titt på MAP sensoren som sitter på innsuget.....igjengrodd...gjorde den gullende ren og bestillte en ny.....satte den gamle tilbake og bilen ble kjørt Ca 40 mil på langkjøring i påvente av den nye......når jeg skulle bytte de så var den igjengrodd igjen så jeg drøyde med å skifte for å ikke drepe den nye.Skal sies at jeg har en P1901 og med TECH2 så sier den 1909 tett partikkelfilter (har kjøpt nytt men ikke skiftet ennå) det skal også sies at den tulla litt i fjor sommer og sommeren før der....men fra høst og til ut i Juni begge årene gikk den som en klokke...EGR ventil er byttet.
Hva kan det være som skjer før innsuget? eller er det potta som er tett?? Blåser kraftig bak da :P

Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Re: Sotpromlemer 2006 9-5 1,9 tdi (150 hk)

Legg inn av Tuborg » 12 aug 2020, 18:16

I dag så slukket motorlampa av seg selv og bilen går som en klokke igjen....men hva kan det være at den soter så mye??

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Sotpromlemer 2006 9-5 1,9 tdi (150 hk)

Legg inn av arvmadla N2945 » 14 aug 2020, 09:26

Ta en trykktest av innsuget og sjekk virvelspjeld.

Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Re: Sotpromlemer 2006 9-5 1,9 tdi (150 hk)

Legg inn av Tuborg » 15 aug 2020, 03:45

Innsuget,mener du det plastrøret som kommer undenifra som går forbi batteriet eller selve innsuget der gasspjeldet sitter? hvis virvelspjeld,da må det vel bli steindyrt...mener,det sitter litt kinki til og mye jobb?? Takk for innspill arvmadla 8)

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2023
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Sotpromlemer 2006 9-5 1,9 tdi (150 hk)

Legg inn av Morten S. » 15 aug 2020, 07:41

Dersom DPF er tett eller veldig gjengrodd vil systemet prøve å regenere ofte. Da ryker og lukter det fælt.
"Alt" fra totakt til turbo

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Sotpromlemer 2006 9-5 1,9 tdi (150 hk)

Legg inn av arvmadla N2945 » 15 aug 2020, 07:45

Med innsuget mener jeg alt fra luftmengdemåler og inn. Vanligste lekkasjepunkter på disse er sprekk i intercooler eller gummislangene inn og ut fra denne. Er intercooler sprukket vil det ofte være oljesøl/svetting på den. Det kan også lekke fra virveldspjeldene. Se video for å lære mer om disse. https://www.youtube.com/watch?v=IOfL_-Pcgis&t

Brukeravatar
Knappertappen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 04 jun 2019, 21:01

Re: Sotpromlemer 2006 9-5 1,9 tdi (150 hk)

Legg inn av Knappertappen » 16 aug 2020, 11:46

arvmadla N2945 skrev:Med innsuget mener jeg alt fra luftmengdemåler og inn. Vanligste lekkasjepunkter på disse er sprekk i intercooler eller gummislangene inn og ut fra denne. Er intercooler sprukket vil det ofte være oljesøl/svetting på den. Det kan også lekke fra virveldspjeldene. Se video for å lære mer om disse. https://www.youtube.com/watch?v=IOfL_-Pcgis&t
Virker som virvelspjeld ofte er et problem på disse. Er en ganske stor jobb å ta av og blokkere som i videoen du viser til, men det er verdt det! Bilde På min 1,9 tid 150 hk så har jeg blokkert virvelspjeld og EGR-ventil. I tillegg har jeg kuttet toppen av DPF og fjernet innmat. Sveiset det hele sammen og montert på igjen. Oppsøk så er tuningfirma så programmerer de om hele sulamitten! Jeg fikk tilbake en bil som går bedre og renere enn noen gang! Rett i gjennom på PKK også! BildeBildeBilde

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk


Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Re: Sotpromlemer 2006 9-5 1,9 tdi (150 hk)

Legg inn av Tuborg » 16 aug 2020, 18:20

Takker for gode innspill,da har jeg litt å ta tak i.......testet også å gi full pedal på gården i tre sekunder,ble skikkelig svartrøyk.....jeg får starte i den ene enden,hvis ikke....fjærne hele dritten.....godt å ha en bensin SAAB på gården også som klokker å går 8) Det blir SAAB en del år til og ække skremt ennå 8)

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Sotpromlemer 2006 9-5 1,9 tdi (150 hk)

Legg inn av arvmadla N2945 » 17 aug 2020, 12:47

Om det kommer svartrøyk ved pådrag er det trolig feil blanding på grunn av falskluft eller defekt virvelspjeld.

Brukeravatar
Knappertappen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 04 jun 2019, 21:01

Re: Sotpromlemer 2006 9-5 1,9 tdi (150 hk)

Legg inn av Knappertappen » 17 aug 2020, 13:23

arvmadla N2945 skrev:Om det kommer svartrøyk ved pådrag er det trolig feil blanding på grunn av falskluft eller defekt virvelspjeld.
Er det forresten en enkel måte å sjekke om virvelspjeld fungerer som det skal? Bilde

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk


Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Re: Sotpromlemer 2006 9-5 1,9 tdi (150 hk)

Legg inn av Tuborg » 18 aug 2020, 18:12

arvmadla N2945 skrev:
17 aug 2020, 12:47
Om det kommer svartrøyk ved pådrag er det trolig feil blanding på grunn av falskluft eller defekt virvelspjeld.
Kan det feks. ha noe med dyser å gjøre???
Kjøpte bilen for to år siden og fruen har kjørt litt over 60000km med den....da vi hentet den så røyk det greit svart ved bånn pedal på motorveien (kickdown) i dag har den gått rett over 300000km

Skal på EU om 14 dager...derfor litt bekymret.

Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Re: Sotpromlemer 2006 9-5 1,9 tdi (150 hk)

Legg inn av Tuborg » 18 aug 2020, 18:34

SveinOlavKnapperholen skrev:
17 aug 2020, 13:23
arvmadla N2945 skrev:Om det kommer svartrøyk ved pådrag er det trolig feil blanding på grunn av falskluft eller defekt virvelspjeld.
Er det forresten en enkel måte å sjekke om virvelspjeld fungerer som det skal? Bilde

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Enkelt er det ikke.....det er det med å komme til å se......som jeg tenker nå så kan man sikkert ta frem mobfon å prøve å filme den når noen sitter i bilen å gir gass...da skal alle spjeld bevege seg likt via det staget på toppen....har lest at dette kan hoppe av hvis et spjeld har satt seg.....ellers, så skal det være en oppgradering fra plastikk stag til metall eller motsatt.
Testa dette en gang i fjor sommer men husker ikke om jeg kjente etter eller om jeg så det.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Sotpromlemer 2006 9-5 1,9 tdi (150 hk)

Legg inn av arvmadla N2945 » 18 aug 2020, 18:51

Det er ikke uvanlig med dårlig kontakt på plugg til dyse nr 3. Men da går bilen på 3 sylindre/ujevn gange. Det tar 10 min å ta en trykktest av innsuget. Det vil avdekke en eventuell lekkasje. Virvelspjeld skal følge gasspedalen. Så få noen til å styre gasspedalen mens du observerer staget at alle spjeld er tilkoblet. Ofte faller staget av. https://www.youtube.com/watch?v=5l8Ap2CozrA

Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Re: Sotpromlemer 2006 9-5 1,9 tdi (150 hk)

Legg inn av Tuborg » 18 aug 2020, 19:11

arvmadla N2945 skrev:
18 aug 2020, 18:51
Det er ikke uvanlig med dårlig kontakt på plugg til dyse nr 3. Men da går bilen på 3 sylindre/ujevn gange. Det tar 10 min å ta en trykktest av innsuget. Det vil avdekke en eventuell lekkasje. Virvelspjeld skal følge gasspedalen. Så få noen til å styre gasspedalen mens du observerer staget at alle spjeld er tilkoblet. Ofte faller staget av. https://www.youtube.com/watch?v=5l8Ap2CozrA
Den hoster å nyser litt de første 10-15 sek på kaldstart (sommer som vinter) men det er kanskje normalt.
Trykktest....hva skal jeg spørre etter....før innsug??

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Sotpromlemer 2006 9-5 1,9 tdi (150 hk)

Legg inn av arvmadla N2945 » 19 aug 2020, 06:37

Se tegning for hvordan du kan trykkteste innsuget. Demonter luftmengdemåler og blend av røret mot innsuget. Her bruker jeg en blendeplugg i gummi for avløpsrør(55mm?, husker ikke eksakt)fra Biltema, men ser den er ikke lenger i deres sortiment. Ta av slangen som kommer fra veivhusventilasjon og trykksett innsuget via dette hullet. Jeg benytter en TET-nippel 10-14, og stikker luftpistolen gjennom nippelen. Er ikke helt optimalt men det fungerer. Viss det ikke bygger seg opp trykk i systemet er det lekkasje en plass. Spray såpevann for å lettere lokalisere lekkasjen.
Bilde

Svar