SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av AndreE » 08 nov 2020, 19:22

Heisann forum!

Jeg har litt problemer med min 95 -2003 mod jeg ikke blir helt klok på.
I perioden Januar - Juni kastet den rundt seg med motorlamper uten å vise noen symptomer på problemer,
jeg gjorde så en full service(oljeskift, oljefilter, luftfilter, dieselfilter), og etter det var den helt fin i 5 mnd.

Nå i det siste har den begynt å gi motorlamper igjen(uten symptomer som jeg kan finne), og på en langtur i dag opplevde jeg å miste all kraft i oppoverbakker samt at temperaturen på motoren var knappest over kald. Jeg antok dette var bilen som gikk i limp-home, og jeg koblet av batteriet noen minutter for å få resatt dette. Motorlampen lyste fremdeles ved oppstart men bilen gikk godt nok til å komme seg hjem.

Jeg har forsøkt sikkert 7-8 ulike OBD2 lesere, men ingen av de får snakket med ECU-en . Er det noen som har noen gode ideer på hvordan jeg skal begynne å feilsøke dette?

Takk for gode innspill på forhånd! :D

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av Landmann » 09 nov 2020, 00:00

Litt skudd i blinde, men jeg har to forslag:

1. Elektriske problemer i spjeldhuset: http://forum.saabturboclub.net/viewtopic.php?t=47136
2. Levetiden på oksygensensoren/lambdasensoren blir ofte oversett. Man snakker vel om lag 100.- 150.000 km på sensoren (selv om min eldste 9-5 fra 1999 med 375.000 på telleren angivelig kjører med samme sensor) før sensorbytte.

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av Landmann » 09 nov 2020, 00:09

Jeg glemte de to billigste først: kontroll av eventuell falskluft.

1. Spray startgass på alle tenkelige steder etter LMM og på innsugssiden. Ved varm motor vil opptak av startgass i innsuget resultere i hakkete gange. Ved kald motor vil du høre turtallsøkning.

2. Vakuumslanger: kontroller disse for sprekker. (Det ligger flere youtube-videoer som omhandler disse slangene - f.eks. denne https://www.youtube.com/watch?v=-lxAJb-Flik )

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av Ingvar N629 » 09 nov 2020, 08:23

Gode tips for en bensinmotor, det der.

Trådstarter skriver imidlertid at han/hun har skiftet dieselfilter, selv om det ikke nevnes med et kvekk hvilken type motor som sitter i bilen. Litt vanskelig å komme med tips her, altså.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av AndreE » 09 nov 2020, 12:30

Hei!

Takk for svar.
Litt mer informasjon om bilen:
Modell:SAAB 9-5 Stasjonsvogn (YS3E) 2.2 TiD , 120Hk
År: 2003
Motorkode: D223L.

Motoren har gått ca 267000km, og er ikke blitt gjort så veldig mye med annet enn generelt vedlikehold da
den har oppført seg relativt pent. Har gitt motorlamper som nevnt, men de har også vanligvis sluknet igjen i løpet av neste tur.

Noen få ganger når den har gitt motorlampe fra oppstart har jeg tenkt over at den tar et sekund eller to lengre å starte.

Med mindre noen har noen fine tips, så tenker jeg det greieste kanskje er å finne et verksted som har Tech2 for å få lest av den motorlampa og se hva den reagerer på.

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av Landmann » 09 nov 2020, 15:11

Ingvar N629 skrev:
09 nov 2020, 08:23
Gode tips for en bensinmotor, det der.

Trådstarter skriver imidlertid at han/hun har skiftet dieselfilter, selv om det ikke nevnes med et kvekk hvilken type motor som sitter i bilen. Litt vanskelig å komme med tips her, altså.
Ooops... my bad (som det heter på nynorsk) overså det ene filteret = dieselfilter :(

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av Landmann » 09 nov 2020, 15:15

AndreE skrev:
09 nov 2020, 12:30
Hei!

Takk for svar.
Litt mer informasjon om bilen:
Modell:SAAB 9-5 Stasjonsvogn (YS3E) 2.2 TiD , 120Hk
År: 2003
Motorkode: D223L.

Motoren har gått ca 267000km, og er ikke blitt gjort så veldig mye med annet enn generelt vedlikehold da
den har oppført seg relativt pent. Har gitt motorlamper som nevnt, men de har også vanligvis sluknet igjen i løpet av neste tur.

Noen få ganger når den har gitt motorlampe fra oppstart har jeg tenkt over at den tar et sekund eller to lengre å starte.

Med mindre noen har noen fine tips, så tenker jeg det greieste kanskje er å finne et verksted som har Tech2 for å få lest av den motorlampa og se hva den reagerer på.
...og du/noen har sjekket/renset EGR-ventilen?

AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av AndreE » 09 nov 2020, 15:21

Landmann skrev:
09 nov 2020, 15:15
AndreE skrev:
09 nov 2020, 12:30
Hei!

Takk for svar.
Litt mer informasjon om bilen:
Modell:SAAB 9-5 Stasjonsvogn (YS3E) 2.2 TiD , 120Hk
År: 2003
Motorkode: D223L.

Motoren har gått ca 267000km, og er ikke blitt gjort så veldig mye med annet enn generelt vedlikehold da
den har oppført seg relativt pent. Har gitt motorlamper som nevnt, men de har også vanligvis sluknet igjen i løpet av neste tur.

Noen få ganger når den har gitt motorlampe fra oppstart har jeg tenkt over at den tar et sekund eller to lengre å starte.

Med mindre noen har noen fine tips, så tenker jeg det greieste kanskje er å finne et verksted som har Tech2 for å få lest av den motorlampa og se hva den reagerer på.
...og du/noen har sjekket/renset EGR-ventilen?
Hei

Det har jeg ikke gjort! Skal gjøre det ASAP zulu og poste tilbakemelding. Takk for svar!

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av Landmann » 09 nov 2020, 15:57

"Zulu"! Da ligger du allerede på etterskudd i tid. :worship:

Fra spøk... 2.2 TiD eller om du kaster blikket over til Opel = DTI er en slitesterk motor av eldre konstruksjon uten de store overraskelser. Så langt jeg vet, foruten EGR-ventilen, er det muligens dieselpumpa, som kan skape problemer, men videre: det hører visstnok til de sjeldnere tilfeller.

Ellers er jo lekkasje i vakuumslanger en gjenganger :shock:

Denne videreutviklede Isuzu-motoren finner du igjen, foruten Saab 9-5 og 9-3, i bilmodeller hos Opel / Vauxhall som:
- Vectra 2.0 Turbo Diesel
- Sintra 2.2 Turbo Diesel
- Zafira 2.0 Turbo Diesel
- Frontera 2.2 Turbo Diesel

(Let på nettet etter omtalte bilmotorer med likelydende problemer som deg.)

Har du ikke et Saab-verksted i nærområdet, så vil en en Opel- eller GM-forhandler kunne bistå med feilsøking og avlesing av feilkoder.

AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av AndreE » 10 nov 2020, 22:15

Hei!

Takk for svar og god informasjon! :D
Jeg skal få kikket på EGR ventilen og vakuumslanger, jeg har forøvrig også fått booket
time på et verksted som kan få lest ut Tech2-feilkoder senere i uka, tenker det kan være enklere
å finne veien videre derfra.
Landmann skrev:
09 nov 2020, 15:57
"Zulu"! Da ligger du allerede på etterskudd i tid. :worship:

Fra spøk... 2.2 TiD eller om du kaster blikket over til Opel = DTI er en slitesterk motor av eldre konstruksjon uten de store overraskelser. Så langt jeg vet, foruten EGR-ventilen, er det muligens dieselpumpa, som kan skape problemer, men videre: det hører visstnok til de sjeldnere tilfeller.

Ellers er jo lekkasje i vakuumslanger en gjenganger :shock:

Denne videreutviklede Isuzu-motoren finner du igjen, foruten Saab 9-5 og 9-3, i bilmodeller hos Opel / Vauxhall som:
- Vectra 2.0 Turbo Diesel
- Sintra 2.2 Turbo Diesel
- Zafira 2.0 Turbo Diesel
- Frontera 2.2 Turbo Diesel

(Let på nettet etter omtalte bilmotorer med likelydende problemer som deg.)

Har du ikke et Saab-verksted i nærområdet, så vil en en Opel- eller GM-forhandler kunne bistå med feilsøking og avlesing av feilkoder.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 nov 2020, 22:21

Feilkoder er ein bra start ja, eit tips om du har hatt problem med å sjekke feilkoder med OBD2-lesarar kan va å sjekke om alle stifta i OBD2-uttaket i bilen sit slik det skal innan verkstedsjekken. Du seier ingenting om kva som har vore problemet, men rart so monge ulike lesarar skal ha problem.

AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av AndreE » 10 nov 2020, 23:11

Hjelle, N6 skrev:
10 nov 2020, 22:21
Feilkoder er ein bra start ja, eit tips om du har hatt problem med å sjekke feilkoder med OBD2-lesarar kan va å sjekke om alle stifta i OBD2-uttaket i bilen sit slik det skal innan verkstedsjekken. Du seier ingenting om kva som har vore problemet, men rart so monge ulike lesarar skal ha problem.
Takk for godt tips! Det skal testes. Problemet jeg har hatt er at uansett hvilken type jeg bruker så får den ikke til å snakke med ECU-en. Feilmeldinger av typen "Could not connect to ECU", uten at jeg har greidd å finne ut hvorfor.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 nov 2020, 23:24

Det KAN bero på at det er ledningsbrudd ein plass, eller at eit stift eller to ligg slik at adapteren ikkje får kontakt. Men det kan jo også bero på at lesaren ikkje er kompatibel, somsagt er det rart det skal skje med 7-8 forskjellige...

AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av AndreE » 12 nov 2020, 20:14

Hei igjen!

Da har bilen vært en tur innom verksted, dessverre sluttet motorlampa å lyse på vei dit så jeg var litt redd for at feilkoder ikke kunne bli funnet. De fant derimot følgende to feilkoder: P0400 og P1149, så da vet jeg i alle fall at OBD2 kontakten skal være OK.

Jeg ser i WIS at P0400 kan knyttes til EGR, så det er definitivt neste steg å prøve å rengjøre den.

P1149 derimot blir jeg ikke like klok på, den er "Injection timing control malfunction. Injection too late", men kan også være lavt drivstoff. Jeg er 100% sikker at drivstoff-mengde ikke har vært et problem, kan det derimot være at det er noe luft i systemet etter at jeg skiftet dieselfilter i sommer?

Jeg undrer også litt på termostaten min ettersom den ikke viser at motor blir skikkelig varm selv på lengre turer, så kanskje den er moden for utskift?

De på verkstedet nevnte også at problemet kanskje kunne knyttes til et partikkelfilter, men at det ikke var "ille nok" når de hadde den for å få en god avlesning. De anbefalte da at jeg kjører en lang tur til motorlampa begynner å lyse igjen for så å bestille en ny verkstedtime for avlesing så fort som mulig.

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av Landmann » 12 nov 2020, 22:24

AndreE skrev:
12 nov 2020, 20:14
[...]

Jeg undrer også litt på termostaten min ettersom den ikke viser at motor blir skikkelig varm selv på lengre turer, så kanskje den er moden for utskift?

[...]
Den letteste termostatkontrollen er å kjøre slik at motoren blir varm. Dersom du så på turen slipper bilen ned en lengre bakke og nåla for kjølevæsketemperatur faller ned/synker så er det en klar indikasjon på en termostat, som ikke regulerer/stenger når nedkjølt kjølevæske kommer mot termostaten.

Ved oppstart på kald motor skal det ta relativt lang tid før øvre radiatorslange blir varm. Termostaten skal åpne ved f.eks 87 grader. En termostat, som står helt åpen, bidrar til at øvre radiatorslange blir fort varm.

Svar