Vannfri frostvæske

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
SAABoteur
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N1999
Bil: M91 900 T16 Cab
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Vannfri frostvæske

Legg inn av SAABoteur » 23 mai 2026, 10:50

Under overhaling av B202 var det såpass mye korrosjon på den ene blokka at den ble skrapmetall. Den andre var ok, men hadde behov av litt jobb rundt tappepluggen. En tanke som slo meg er alternativer til vannbasert frostvæske for å unngå fremtidig korrosjon. Det er åpenbart ulemper mtp at man ikke kan fylle på vann ved behov og at kostnaden er høyere, men jeg vil gjerne at blokka på sommerbilen skal holde lenge. Er det noen som har erfaringer med f.eks. Evans som selges hos gasolin.no?

Jeg ser temaet er diskutert her https://uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?t=160706
M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands

Brukeravatar
2fat2fly
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: 3111
Navn: Lauritz Andrè Heskje
Bil: 06 Jet Black 9-3 SC "Arvingen"
Sted: Bryne
Kontakt:

Re: Vannfri frostvæske

Legg inn av 2fat2fly » 24 mai 2026, 07:24

Det er dessverre en av de tingene som vi ofte overser når vi har flere biler, og gjerne sesongbiler i tillegg.
Med unntak av den "waterless" kjølevæsken du referer til, har alle kjølevæsker på markedet i dag begrenset levetid.

Og for å starte med "waterless":

Det er et kjempebra produkt som ofte leveres med livstidsgaranti, så jeg tror ikke det er noe å utsette på kvaliteten.

Mine tanker rundt dette er jo relatert til min bruk av bilene mine, som når jeg f.eks fikk vannlekkasje på vei til landstreffet i Mo i Rana i 2023 (pakning til termostat begynte å lekke, mye). Jeg kunne stoppe i bekker og vann og etterfylle, noe som er umulig med denne typen væske.

I tillegg kommer kravet om å tømme systemet helt for vann da maks 3% "restvann" tillates i systemet.

En siste ting er at denne væsken har dårligere varmeldningsevne enn vannbasert kjølevæske.

Blå/grønn kjølevæske:

Det er disse to som er mest vannlig på din bil, og kan blandes (med unntak av den mørkegrønne longlife væsken som ikke må blandes inn i dette).

Fordelen med denne væsken er at den gir rask beskyttelse av motoren, og legger umiddelbart en beskyttende hinne i kanalene som effektivt stopper pitting i stålkanaler, samtidig som den er skånsom mot gummislanger og pakninger.

Ulempener først og fremst den korte levetiden da den må byttes annenhvert år, dette da beskyttelse og kjøleevne avtar gradvis fra det øyeblikket du fyller dette på i kjølesystemet ditt. Og om væsken blir i systemet for lenge, avtar beskyttelsen helt og kjølevannet blir stålets værste fiende da det angriper innenfra, samtidig som dette skjer dannes det avleiringer i kjølesystemet.

Rød/long life kjølevæske:

Denne væsken har en levetid på minst 5år eller 250.000km, og danner ikke noen avleiringer. Samtidig har den en overlegen varmeoverføring som gjør at den og kjøler bedre.

Den røde væsken har en overlegen beskyttelsesevne for aluminium, og ble utviklet nettopp for det.
I motsetning til den blå/grønne væsken, bygger den røde væsken opp et beskyttende lag over tid, og virkningen avtar derfor ikke over tid på samme måte da den bare beskytter "der det trengs".

Ulempen med den rød er at den kan være agrressiv mot gamle pakninger, tetninger og bly-, kobber- og messinglodding.

Felles for alle er at blanding/feilblanding av disse kan være katastrofal og bør unngås for enhver pris.
Skal det byttes fra en type til en annen, må hele systemet tømmes og flushes/renses godt i forkant.

Jeg har flushet systemet på min B207 og kjører rød væske og destillert vann for å unngå kalsium-/kalkavleiringer i motor.
Og skulle uhellet være ute en annen gang, kan jeg alltids nødfylle med vanlig vann.

Personlig ville jeg valgt orginal kjølevæske på din, men det er basert på mitt bruk og min flaks.
Det er ikke dumt med "waterless" om det passer ditt bruk, og du er villig til å ta den ekstra kostnaden.

Kanskje lurt å merke det godt og om du benytter "waterless", da jeg med min flaks med 100% sikkerhet hadde etterfyllt med vann...
`06 9-3 SC Jet Black 2.0T "Arvingen"- preface Hirsch hybrid
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, bruks/vinterbil/rullende prosjekt

Brukeravatar
SAABoteur
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N1999
Bil: M91 900 T16 Cab
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Vannfri frostvæske

Legg inn av SAABoteur » I går, 12:24

Jeg tror feilen som flere gjør med og900 er å glemme tappluggen på blokka og kun tappe ved radiator. Jeg tror nok jeg komer til å gå for tradisjonell løsning, men ble veldig nyskjeriig. Motoren min er under opbygnning, så alt er i og for seg tørt og rent.
M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands

Svar