lukter bensin..9000t.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

lukter bensin..9000t.

Legg inn av hotti N373 » 12 apr 2005, 17:21

plages enda med den jævla saaben... :angered: :angered: når den er kald så går den ikke på tomgang,det virker som den bare tenner på 2-3 plugger... :angered: har bytta plugga,fordeler,rotor og kabler for 2ooo km sia...
men når jeg får over 2000-2500 omr så går den som et skudd...og når den er varm så virker det som den bakker normalt... :?
vis jeg har litt turtall når jeg kjører og skal gire så stopper motoren med en gang,men vis jeg kjører "pent" så går den ned på tomgang når jeg trør clutshen inn...merkelige greier...
nån som har noen kloke forslag til meg ka det kan være.....?????????

og som overskrifta sier så lukter det bensin når jeg står på tomgang... :oops: har jo snart ikke råd å kjøre den... :cry:

bilen det er snakk om er en 9000 turbo 85 mod.... :angered:
suzuki gsx 600 R 00.mod
subaru impreza 99.mod
toyota hilux 85.mod
saab 9000 turbo 85.mod
vw 1500 63.mod (prosjekt)

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 12 apr 2005, 17:32

Gåen luftmengdemåler?
Utslitte spjell e l innsprøytninga?

Visstnok en gjenganger dette. Hadde det samme på min 84 900T16, og en kollega har det på sin 88 9000T16. Husker ikke helt hva diagnosen er.

Problemet oppleves som verre jo mere ladetrykk du opparbeider før du slipper gassen for å gire, eller? :?
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

Legg inn av hotti N373 » 12 apr 2005, 17:37

har prøvd å bytte mellom 2 luftmengdemålere,men det er ikke moe forskjell... :cry:
ja virke som det er sånn som du sier med ladetrykket...
med ladetrykk=stopper med en gang.. :angered:
pen kjøring=går fint... :?

klikke på den bilen snart... :lol:
suzuki gsx 600 R 00.mod
subaru impreza 99.mod
toyota hilux 85.mod
saab 9000 turbo 85.mod
vw 1500 63.mod (prosjekt)

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 12 apr 2005, 17:44

Kan det være en ide å vaske tomgangs regulatoren? Er den full av dritt går den tregt, og regulerer ikke skikkelig når du slipper gassen. (Helt stengt innsug vil jo stoppe motoren...)

Bare en tanke..
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

Legg inn av hotti N373 » 12 apr 2005, 17:51

kan jo ta den opp og gjøre se om den er skitten,men er ikke så lenge siden jeg gjore den ren... :roll:
suzuki gsx 600 R 00.mod
subaru impreza 99.mod
toyota hilux 85.mod
saab 9000 turbo 85.mod
vw 1500 63.mod (prosjekt)

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 12 apr 2005, 17:57

Da er vi 3 som har samme problemet :? .
Og jeg har gjort ALT for få å bli kvitt det jæ***¤¤31% tomgangsproblemet mitt :cry:

Jeg føler meg deg !
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

Legg inn av hotti N373 » 12 apr 2005, 18:47

har du funnet ut noe klokt da turbolars?? :roll: var og kjørte nå isted,og da hang gassen litt på av og til... :? på rundt 1500 omr...kansje det bare er den tomgangsmotorn som kødder med meg.... :oops: ska se på den imorgen...
suzuki gsx 600 R 00.mod
subaru impreza 99.mod
toyota hilux 85.mod
saab 9000 turbo 85.mod
vw 1500 63.mod (prosjekt)

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 12 apr 2005, 19:02

Funnet noe klokt ja , ja dæven , nå kan jeg saaben min inn og ut i søvne :D/ ! Noe som kan være kjekt iogmed at det er saab jeg kjører og da er det sikkert ikke det siste problemet jeg får :roll: , hehe.
Min begynte som du sier her , så ble det bare værre , og nå har jeg ikke giddet og gjøre noe på lange stunder :doubt: !
:absolute:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

Legg inn av hotti N373 » 12 apr 2005, 19:26

så ingen lett løsning for meg...hmmm...hadde håpa du hadde fasiten... :D :D
skal inn på eu kontroll i slutten av uka så æ treng all hjelp jeg får....får kansje be til han dær oppe om at den går igjennom kontrollen.. :lol:
suzuki gsx 600 R 00.mod
subaru impreza 99.mod
toyota hilux 85.mod
saab 9000 turbo 85.mod
vw 1500 63.mod (prosjekt)

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 12 apr 2005, 20:27

Hehe , hjelper ikke det heller , tro meg :wink: !
:lol:
Du får spørre om en utsettelse på PKK da [-o<
Og håpe på at du får det til , er du heldig så fikser den kanskje seg selv , det skjedde med meg når jeg hadde ett annet problem :roll: :D
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

Legg inn av hotti N373 » 12 apr 2005, 20:30

skulle vært inne i mars så jeg tror ikke jeg får noen utsettelse.... :lol: får håpe at den fikser seg selv da...men ska studere litt undre "hudden" imorgen... :?
suzuki gsx 600 R 00.mod
subaru impreza 99.mod
toyota hilux 85.mod
saab 9000 turbo 85.mod
vw 1500 63.mod (prosjekt)

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 13 apr 2005, 12:10

Vask tomgangsregulatoren og sjekk alle vacuumledninger. Har hørt om noen som har fått sprekker i gummien på trykkslangene også. Bilen kan bli helt rabiat på tomgang og lave turtall hvis det lekker. Ta bort avlastingsventilen og plugg igjen åpningene for å eliminere at den skaper problemer.

Bensinlukt på tomgang sier du, sikker på at det ikke lukter bensin når du kjører også, bare at du ikke kjenner det? Vacuumlekkasje kan gi bensinlukt, ellers er det lurt å sjekke bensinslangene, filteret og bensinpumpa/tanken. Er det forresten lenge siden du byttet bensinfilter? Det skal byttes ca hver 180' km.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 13 apr 2005, 12:58

Hvis det lukter bensin bare når du har mye bensin i tanken så er det stor sansynlighet for at slangeklemmene ved bensinpåfyllingen har rustet....
Har opplevd dette på 2-3 9k'er....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 13 apr 2005, 21:35

Jeg hadde dette problemet tidligere men så viste det seg at det var jeg som hadde vert litt for nysjerrig å løsna skruen på tomgangsregulatoren slik at den da ble nesten stengt! jeg utvida bare maks og festa skruen igjen! (var det dumt forresten?) så gikk den som ei kule! noen som vet en plass man kan skaffe sånne vakumslanger billig?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

Legg inn av hotti N373 » 13 apr 2005, 22:19

nå har jeg hatt løs tomgangsmotoren,den var ren og fin inni,så jeg orket ikke gjøre mere med den,hadde pluggene oppe og gjorde di ren,mye svart sot på di...skiftet og bensinfilter i samme slengen... :)

jeg synes gassen henger litt på av og til,noen ganger når jeg trør clutshen inn så går den på rundt 1200 omr...andre ganger på rundt 800 omr..og så en den av og til nede på 400 omr... :angered: hvordan får jeg det til og bli stabilt...?? har stram fjær på wiren,så den går helt tilbake.. :oops:
suzuki gsx 600 R 00.mod
subaru impreza 99.mod
toyota hilux 85.mod
saab 9000 turbo 85.mod
vw 1500 63.mod (prosjekt)

Svar