Har en 9000 CS med ac. Viften går kun på 4. Har bytt viftemotstand for 1 år siden og nå er det ødelagt igjen.
Hvordan kan man skifte dette på egen hånd? Er det vanskelig?
Kanskje bedre å skifte hele viften?
Vet noen om noet sted i Oslo der man kan få bra pris på lignende arbeid?
Dessuten, er det noen som vet hvordan man kan få loss instrumentpanelen?
Vill kontrollere reglasjen, jeg har dårlig kontakt på ac, triangel, belysning osv.
(litt dårlig norsk, da jeg er svensk)
Vifteproblem
Moderator: Moderatorer
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Heisann! Norsken din holder plenty den
Det jeg tror skjer med viftemotstanden din er at termosikringen ryker, da virker vifta kun på fullt (4). Du kan sikkert få en ny termosikring hos en lokal radio/tv reparatør. Det er den klumpen som står sammen med motstandene. All strøm (unntatt på fullt, som går direkte) til motstandene går gjennom den. Velg en ny som tåler litt høyere temp. Ca 140-150 grader tror jeg at jeg byttet til når den røk på min forrige 9k 2.3i. det er litt mere enn originalt, men det tar ikke fyr, tror jeg
Den holder enda, ca 3 år siden. Da er det bare å klippe av den gamle og lodde på.
Lykke til 




MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Ville kansje sett på vifta også når du er i gang...
Det er mulig det er den som begynner å bli vel slitt og dermed trekker mere strøm som igjen gjør at motstenden ryker??? Jeg synes i allefall det er rart at du må bytte den igjen etter et år...
Selve viftemotstanden er lett å bytte, litt mere jobb å bytte vifta men det er mye lettere å bytte den en på en bil med ACC.
Fjern lokket over "akvariet" så ser du vifta og motstanden.
Lykke til!
Det er mulig det er den som begynner å bli vel slitt og dermed trekker mere strøm som igjen gjør at motstenden ryker??? Jeg synes i allefall det er rart at du må bytte den igjen etter et år...
Selve viftemotstanden er lett å bytte, litt mere jobb å bytte vifta men det er mye lettere å bytte den en på en bil med ACC.
Fjern lokket over "akvariet" så ser du vifta og motstanden.
Lykke til!
Sist redigert av Tor N12 den 11 mai 2005, 11:44, redigert 1 gang totalt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Jeg gjorde dette på min 9000... 2 ganger, pga. motstanden kan ryke når man lodder pga. temperatur.. Loddet vel på en på 90 grader.. Motstanden er en grei jobb, ihvertfall når man ikek har AC, men viften kan være litt kødd å få ut... Men går jo greit med litt mikking.. Skiftet viften før motstanden..
Styrer med DAB og AUX
Her er en som viser hvordan man skifter vifte på ACC bil
http://www.twinsaabs.com/9000/heat/diyheat_step1.html
http://www.twinsaabs.com/9000/heat/diyheat_step1.html
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t