Titter litt halvseriøst etter GM900. Men er er det vel noe med girkasser, motor, oppheng og generelle barnesykdommer som gjør atr man bør styre unna visse årsmodeller?
Hvilke forskjeller eksisterer? Og når kom de forskjellige forandringene?
GM900: good and bad?
Moderator: Moderatorer
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
GM900: good and bad?
Sist redigert av Frode N220 den 18 jun 2005, 18:47, redigert 1 gang totalt.
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
- Petter_N261
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 261
- Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
- Sted: Tønsberg
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Om du skulle ha kjøpt GM900 hadde eg skulle hatt dukumentasjon på at alle servicar var tatt, ville også fått bekrefta at dei panela som forårsaka rustproblema var bytta. No er vel bilane so gamle at en ser fort om dei er opprusta eller ei, so ifrå M96 og opp hadde eg ikkje vore redd for å kjøpe. M94 er som folket her plaga med ein del barnesjukdommar. Vår M95 (2.0i) oppførte seg eksemplarisk det året vi hadde den, einaste problemet var ei knekt framfjør, også eit vanlig problem med GM900.
Motor/gir er vel nærmast bombesikkert sosant bilen er i orginalstand, er bilen trimma aukar selfølgelig sjangsen for havari på motor/gir spesiellt om tidligare eigar slurvar med service og køyrer som bilen er stjålen...
Kjente manglar som eg kjenner til på dei tidligaste modellane:
* Drivakslingar
* Rust på skivene bak
* Stolane sine festepunkt
* Vibrasjon i forstilling
* Dårlig lakk, (løsnar), brukt miljølakk
* Lister rundt vindu og lykter løsnar
Eksteriørt var GM900 lik heile tia, frå M94 til M98. Motormessig likedan, den hadde 2.3i motoren dei fysste åra, men etter SAAB slutta å produsere den motoren forsvann den ifrå modellutvalget. Siste åra var det vel berre 2.0i-en og 2.0T-en som fanns etter at 2.5 V6-en også forsvann ut. M95 kom også Sensonic-kassa, ei slags automatisk girkasse men med vanlig manuell betjening.
Motor/gir er vel nærmast bombesikkert sosant bilen er i orginalstand, er bilen trimma aukar selfølgelig sjangsen for havari på motor/gir spesiellt om tidligare eigar slurvar med service og køyrer som bilen er stjålen...

Kjente manglar som eg kjenner til på dei tidligaste modellane:
* Drivakslingar
* Rust på skivene bak
* Stolane sine festepunkt
* Vibrasjon i forstilling
* Dårlig lakk, (løsnar), brukt miljølakk
* Lister rundt vindu og lykter løsnar
Eksteriørt var GM900 lik heile tia, frå M94 til M98. Motormessig likedan, den hadde 2.3i motoren dei fysste åra, men etter SAAB slutta å produsere den motoren forsvann den ifrå modellutvalget. Siste åra var det vel berre 2.0i-en og 2.0T-en som fanns etter at 2.5 V6-en også forsvann ut. M95 kom også Sensonic-kassa, ei slags automatisk girkasse men med vanlig manuell betjening.
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Alle ng900 turbo har T5, T7 kom først på Viggen og seinere på resten av 9-3.
ng900i har vel no Bosch Motronic-greier.
-96 kom den forbedrede forstillinga, samme som sitter på og9-3. litt andre bærebruer og stabstag. den gamle sies å spise foringer.
jeg kjøpte meg en -95, men mitt valg av årsmodell har en hensikt. kunne selvfølgelig kjøpt en -96 egistrert i -95, men sånn ble det nå dengang ei.
Se etter rust nederst på dører, og se nøye så ingen tøysekopp har vært der med sprayboksen sin. framkanten på bakre hjulbue er også utsatt grunnet steinsprut, pluss nedkanten på bakluka.
en ting jeg absolutt ikke liker med ng900 er den runde klokka. fins det ingen SID til 900 med digital klokke??
ng900i har vel no Bosch Motronic-greier.
-96 kom den forbedrede forstillinga, samme som sitter på og9-3. litt andre bærebruer og stabstag. den gamle sies å spise foringer.
jeg kjøpte meg en -95, men mitt valg av årsmodell har en hensikt. kunne selvfølgelig kjøpt en -96 egistrert i -95, men sånn ble det nå dengang ei.
Se etter rust nederst på dører, og se nøye så ingen tøysekopp har vært der med sprayboksen sin. framkanten på bakre hjulbue er også utsatt grunnet steinsprut, pluss nedkanten på bakluka.
en ting jeg absolutt ikke liker med ng900 er den runde klokka. fins det ingen SID til 900 med digital klokke??
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce