H?ndbrekk NG900
Moderator: Moderatorer
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Håndbrekk NG900
Fikk mangel på håndbrekket på EU-Kontroll. Noen som vet hvordan man justerer dette? Er det bak eller er det noen justering på vaieren(e)
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Vajern till håndbrekket deler sig i to rett foran baksätet, under bilen.
Det sitter ett fäste där, det är inte ovanligt att sveisen på det fästet spricker.
Lite "plundrete" att komma till då det oxo sitter en värmesköld där.
Det sitter justering av vajrarna framför det fästet och inuti skivorna bak.
Håndbrekket är alltså av trummbromstyp.
Hoppas det var till hjälp!
Mvh Anders
Det sitter ett fäste där, det är inte ovanligt att sveisen på det fästet spricker.
Lite "plundrete" att komma till då det oxo sitter en värmesköld där.
Det sitter justering av vajrarna framför det fästet och inuti skivorna bak.
Håndbrekket är alltså av trummbromstyp.
Hoppas det var till hjälp!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Glevi-900S
- 1.2 bar
- Innlegg: 250
- Registrert: 19 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 454
- Sted: Eidsvoll/Oslo
Står noe her....om det er til hjelp vet jeg ikke....spørs knakjse litt på hvor problemet ligger. Ingen spes god beskrivelse heller men det er da noe
http://www.thesaabsite.com/900new/nghan ... stment.jpg
Lykke til!

http://www.thesaabsite.com/900new/nghan ... stment.jpg
Lykke til!
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Innlegg: 838
- Registrert: 16 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Skiftet håndbrekkvaieren i vinter men mener å huske ikke gikk an å justere hver enkelt side midt under bilen men at det bare var en 13mm senterskrue. Ser heller ikke bort fra at det kan være skoene inni tromlene som er slitte. Brekket er bra på ene siden og dårlig på den andre. Skiftet vaieren fordi den frøs fast på den ene siden og tilfeldigvis er det den siden håndbrekket er dårlig på. Må nok krype til korset og ta opp for å sjekke.Saab900STC(R) skrev:Vajern till håndbrekket deler sig i to rett foran baksätet, under bilen.
Det sitter ett fäste där, det är inte ovanligt att sveisen på det fästet spricker.
Lite "plundrete" att komma till då det oxo sitter en värmesköld där.
Det sitter justering av vajrarna framför det fästet och inuti skivorna bak.
Håndbrekket är alltså av trummbromstyp.
Hoppas det var till hjälp!
Mvh Anders
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
De justeres ved å skru på ett lite tannhjul inni tromlene på begge sider. Ta av dekket bak, ta ei lommelykt og lys inni trommelen i "justeringshullet" i trommelen, eget hull for dette. Tannhjulet sitter nederst inni i trommelen. Litt vanskelig å se, men du skjønner det når du først ser det. Juster med ett flatt skrujern.
Slik som henvist til over her på:http://www.thesaabsite.com/900new/nghan ... stment.jpg
Slik som henvist til over her på:http://www.thesaabsite.com/900new/nghan ... stment.jpg
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
stram bare på det tannhjulet til hjulet står bom fast, så slakker du opp 7 knepp på det lille tannhjulet og gjør det samme på andre siden. så tar du handbrekket opp 2 klikk så justerer du på vaieren till begge hjulene subber på andre hakket på handbrekket.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189