Trenger ny clutch, hva er brukbart?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Trenger ny clutch, hva er brukbart?

Legg inn av Kristian N70 » 19 aug 2005, 23:13

Nå orker`n ikke mer, blir for mye moment rundt 3200rpm og spinner bare av gårde.
Det er den "store" original clutchen (`90-93mod, 228mm).

Tenkte på sinter, men frøkna må kunne kjøre bilen og......

Låda-Jørgen har vel en trykkplate som skal tåle endel, er det eneste alternativ??

Kom med tips, med det må tåle mer enn originalt.

`92 900 aero
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 19 aug 2005, 23:25

Ble for mye Vazelina på turen hjem? :P
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 19 aug 2005, 23:39

Fyrte vel litt for hardt med ved noen steder da, hehehe.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 20 aug 2005, 06:46

Dalhems har noen løse lameller som skal tåle endel. Har selv kjøpt disse for å prøve etterhvert. sjekk http://www.dalhems.com/ og "omtale" her http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... sc&start=0

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 20 aug 2005, 08:43

Skal sjekkes!

Mener også å ha lest noe om en sachs trykkplate som er kraftigere enn original, og at den kan kjøpes på Mekonomen??
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 20 aug 2005, 15:24

Plata har nr 88 3082 999 737 om jeg ikke tar helt feil. Jörgen E har sinter til 2500.- som passer til denne. Kommer faktisk hjem fra Jörgen nå :) . Vært å tittet på drevsats og diffbrems som han holder på med.

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 20 aug 2005, 16:35

Flottings!

Siden jeg ikke har planer om å toktrimme så blir kanskje sinter litt overkill, må ha en bil som frøkna kan kjøre uten at det blir kengurudans hele tiden.

En original lamell og sterkere trykkplate burde kanskje gjøre susen.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 20 aug 2005, 18:39

Jeg hadde en sånn (trykkplate + vanlig lamell) som jeg byttet bort til Petter. Han kjører vel fortsatt med den i gatebilen tror jeg. Skal klare ca 400Nm, over 500 med sinter. Men kassa da.. :) .

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

clutch

Legg inn av Petter 900 T » 20 aug 2005, 18:51

Og det funker meget bra! :D !

Men, den er jo "litt" tung å trå inn, ikkeno for køkjøring.......

Må shimses mellom disken og svinghjulet, ellers så frir ikke fjærene helt ut.

petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Re: clutch

Legg inn av Kristian N70 » 21 aug 2005, 14:21

Petter-900-T skrev: Må shimses mellom disken og svinghjulet, ellers så frir ikke fjærene helt ut.
petter
Ikke bolt-on?
Mener du at selve trykkplata må ha større avstand inn mot svinghjulet, f.eks med mellomskiver?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 14 mai 2006, 14:10

Hopper litt innpå denne tråden jeg også. Trenger en sinterlamell til den gamle 215mm trykkplata. Hvor får man evt. kjøpt dette?? Og hvor mye tåler sånn ca en slik lamell med orginal trykkplate...??

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Re: clutch

Legg inn av Petter 900 T » 14 mai 2006, 16:46

Kristian N70 skrev:
Petter-900-T skrev: Må shimses mellom disken og svinghjulet, ellers så frir ikke fjærene helt ut.
petter
Ikke bolt-on?
Mener du at selve trykkplata må ha større avstand inn mot svinghjulet, f.eks med mellomskiver?
Jepp. Skivene til eksosboltene er midt i blinken!

Jeg har en splitt ny sinter til salgs, turte ikke å sette den inn for racing, kun prøvekjørt.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Re: clutch

Legg inn av Griffin N430 » 14 mai 2006, 19:03

Petter-900-T skrev:
Kristian N70 skrev:
Petter-900-T skrev: Må shimses mellom disken og svinghjulet, ellers så frir ikke fjærene helt ut.
petter
Ikke bolt-on?
Mener du at selve trykkplata må ha større avstand inn mot svinghjulet, f.eks med mellomskiver?
Jepp. Skivene til eksosboltene er midt i blinken!

Jeg har en splitt ny sinter til salgs, turte ikke å sette den inn for racing, kun prøvekjørt.

Petter
215 mm sinter Petter??

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 14 mai 2006, 20:06

Bruk PM!! :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar