N?dvendig med bremseskjold?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Nødvendig med bremseskjold?

Legg inn av Ronny_N169 » 23 aug 2005, 20:13

Må disse rustne, fæle greiene sitte på om man vil ha bilen godkjent på biltilsynet? , vurderer å bare kappe de vekk..

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 23 aug 2005, 20:47

trenger ikke sitte der, men om de gjør må de være hele.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 23 aug 2005, 21:10

Takk, bare å kappe da!

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 25 aug 2005, 11:22

Og risikere at bremsene plutselig ikke virker? Høres lurt ut ja. Dra til en hugger og skaff deg nye du!
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jens P. N024
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Ja

Legg inn av Jens P. N024 » 25 aug 2005, 13:16

Finnes biler som ikke har slike orginalt........... :-)
Ge mig en gammal Saab 99:a......

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 25 aug 2005, 13:25

De har vel sin effekt i de skal kjøle ned bremsene samt beskytte. Ville ikke tatt de vekk nei. Det er ok at det går an å kjøre uten men..
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 25 aug 2005, 16:36

Trond N47 skrev:Og risikere at bremsene plutselig ikke virker? Høres lurt ut ja. Dra til en hugger og skaff deg nye du!
Tror ikke bremsene slutter å virke uten, jeg har ikke skjold på "Gatebilen"

Brukte skjold? trukke det! :shock:

Vasa husmann er stabilt i konsistensen i forhold...

Jeg personlig mener at kjølingen blir bedre uten skjold.

Skjoldene skal i stor grad holde fremmedlegemer ute, men ofte fanger de mere drittenn de stopper.....

Ta av og kast er mitt råd :!:

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 25 aug 2005, 17:49

Skjolda er egentlig bra de, til å være på en og900-85, problemet er at jeg ikke får plass til de nye skivene da. Hadde jeg fått plass hadde de nok blitt sittende.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 25 aug 2005, 18:27

Dom sköldarna minskar 3 saker:
1, risken för att stenar eller andra saker ska hamna mellan belägg och skiva.
2, mängden bremsestøv på fälgarna.
3, kylningen av bromsarna.
Sen är det upp till var å en att välja....

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 28 aug 2005, 14:08

Dette er i hvert fall grunnen til at skjolda ikke får plass
Bilde
Håper at bremseeffekten blir tilfredstillende med renoverte kalipere og Ferodo klosser.

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 28 aug 2005, 19:06

gul900_N169 skrev:Takk, bare å kappe da!
Eller hvis det er classic900 - skru det av...
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 28 aug 2005, 19:15

Desverre ikke alltid "bare" å skru av...
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 29 aug 2005, 08:07

Rune N35 skrev:Desverre ikke alltid "bare" å skru av...
Jeg vedder en turbo på at ingen har klart å skru ut alle skruene på skjoldene på en og 900 :shock:

Selv italia-cabber sliter vel litt der.....

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Jens P. N024
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Ja

Legg inn av Jens P. N024 » 29 aug 2005, 08:38

Har skrudd ut alle skruene på 5 stk skjold uten problem.
Ved hjep av muttertrekker og ved å slå litt på skruene først,så løsner
de helt fint :-)
Ge mig en gammal Saab 99:a......

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 29 aug 2005, 08:46

Jens P. N024 skrev:Har skrudd ut alle skruene på 5 stk skjold uten problem.
Ved hjep av muttertrekker og ved å slå litt på skruene først,så løsner
de helt fint :-)
De skjoldene jeg har sett der har det vært vanskelig nok å lokalisere skruene...

Skylder deg en turbo... :D

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar