Foringer..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Foringer..

Legg inn av Lars E. N378 » 07 okt 2005, 14:48

Ser på svenskeforumet at en diskusjon raser angående powerflex og for så vidt også superflexforinger... en kar (som meg) spurte om foringer var verdt prisen, og dermed tok det mer eller mindre av, meningene var delte fra at det ikke var verdt ei krone, og at det bråkte og all elendighet, helt over til at det VAR verdt hver ei krone, aldri kjørt bedre bil, og den knarre-lyden ikke finnes, og hvertfall ikke er fra foringer...

Så også på en del av guttas signaturer (garaget) o.l. og flere av gutta som anbefalte powerflex sterkest hadde noe form for spons/firma/nettsted++ i ryggen.. Er det slik at de som ikke har råd syns det ikke er verdt det, uavhengig av kunnskapsnivå? eller er det gutta som har kostet på foringer, og ikke vil innerømme at det er oppskrytt?

Ikke vet jeg... I tillegg; foringer på en bil slites jo, og om en bil har gått 200k vil den jo ha godt av foringsbytte uansett, powerflex eller for den del biltema? det vil jo uansett bli såpass mye bedre at det uansett kjennes ut som ny bil..? eller?

Setter pris på uavhengige meninger, ærlige og utilsørte :wink:
Go'helg alle sammen..
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 07 okt 2005, 15:08

När jag köpte min bil för drygt 2 år sedan upptäckte jag raskt att några foringer var slitna.
Efter att ha provkört 2 andra Ng900, en med nya foringer och en med nya powerflex, så blev min konklution att jag skulle ha powerflex.
Det kanske låter lite mer inne i bilen med dom, men väghållningen var klart bättre och det var det jag ville prioritera!
Dessutom var det inte så rackarns dyrt.


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 07 okt 2005, 15:36

Jeg kjører med powerflex på min 9000, men pga. utslitte dempere har jeg ikke merket noen effekt enda. Jeg har diskutert dette en del med en saab-mekaniker jeg kjenner, og han mente at disse foringene skulle være bedre enn de originale. Om ikke annet, sa han, så skulle de holde lenger.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 07 okt 2005, 19:01

Jeg kan i allefall anbefale å bruke powerflex på 9k spesiellt de bakre foringene på bærebrua fram og de øvre motorfestene. Jeg synes det gir en markant forbedring på styreresponsen og ikke minst så trekker bilen mye mindre til siden når man gasser. Sist men ikke minst så koster de mye mindre enn orginalforingene og de varer mye lengre.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Mrs Aero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 09 apr 2003, 01:00
Sted: Strömstad

Legg inn av Mrs Aero » 07 okt 2005, 19:02

Ja, den diskusjonen har man värt med på mange ganger...
Jeg har som sagt Powerflex på min Aero, og synes det er verdt pengene...er heller ikke sponset med noe som helst...
:-k ikke med foringer iallefall..
Har bytta yttre, inre o bakre foring.
Kjöpte dem i mai -03 og det fungerer fortsatt uten noen problemer som helst. Har vel kjört 6500 mil siden da.
Å ikke er det dyrt heller!
Aeron är såld, Volvon är nylacka o nu står det en V70 hemma oxå. :-)

frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 151
Registrert: 13 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Legg inn av frankrp » 11 okt 2005, 11:07

Jeg er fortsatt nybegynner når det gjelder bilhold, og tar sjansen på å stille et dumt spørsmål i stedet for å gå glipp av gode råd!

Hva er foringer, og hva er hensikten med dem? Hvor kan dette i tillfelle kjøpes?

Hvor ofte bør de skiftes/hvordan merkes det at de må skiftes?
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 11 okt 2005, 11:42

Hva er foringer, og hva er hensikten med dem? Hvor kan dette i tillfelle kjøpes?


Foringer er bindeleddet mellom delene i hjulopphenget og karosseriet.

Hensikten er å få en knirkefri og kontant bevegelse i opphenget.

Disse er ofte myke fra fabrikk, for å være stille og komfortable. Når de blir slitt kan man merke ulyder og at bilen blir slarkete i styring/fjæring.

Speedparts med flere selger disse delene, hvis man kjøper Stivere/portsligere foringer, vil understellet bli mer "kontant" en orginalt, men ulempen kan være mer støy som forplanter seg til bilen.

Myke foringer = komfort, stive foringer = sportslig

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 151
Registrert: 13 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Legg inn av frankrp » 11 okt 2005, 12:02

Tusen takk for den kjappe innføringen!
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 11 okt 2005, 20:58

Da jeg med nyinnkjoept 2 aar gammel bil ikke passerte den foerste EU-testen pga for daarlige (org.) foringer var jeg ikke i tvil om aa faa byttet dette til powerflex. Takket vaere dette forumet samt STCS forstod jeg at de orginale var et sorgens kapittel. Powerflex skulle vare lenger, og om det gir bedre kjoereegenskaper saa er jo det et bonus (Noe jeg med haanden paa hjertet hverken kan bekrefte eller avkrefte).

Hva er saa forskjellen paa Powerflex- og Superflex-foringer?

Mvh,
Orjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 151
Registrert: 13 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Legg inn av frankrp » 11 okt 2005, 21:29

Jeg har hatt min Saab på en servicetest hos NAF og fått følgende reperasjonskommentar:

Stabilisator bak: Slitt foring på ramme/travers: venstre og høyre side

Sitter og ser på speedparts, men jeg klarer ikke ut i fra kommentaren å tolke hvilke nye foringer jeg trenger. Ettersom jeg har forstått er orginalforingene elendige, og jeg bør vel muligens velge de av polyrutan? Men hvilke av disse trenger jeg, og er det mulig for en total amatør som meg å bytte slike selv? MÅ jeg sette på tillsvarende stive foringer foran hvis jeg bytter bak?
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 11 okt 2005, 22:44

frankrp skrev:Jeg har hatt min Saab på en servicetest hos NAF og fått følgende reperasjonskommentar:

Stabilisator bak: Slitt foring på ramme/travers: venstre og høyre side

Sitter og ser på speedparts, men jeg klarer ikke ut i fra kommentaren å tolke hvilke nye foringer jeg trenger. Ettersom jeg har forstått er orginalforingene elendige, og jeg bør vel muligens velge de av polyrutan? Men hvilke av disse trenger jeg, og er det mulig for en total amatør som meg å bytte slike selv? MÅ jeg sette på tillsvarende stive foringer foran hvis jeg bytter bak?
Det var en dårlig beskrivelse Naf hadde gitt deg.... Finnes hverken ramme eller travers bak på en 9k....
Regner med de mener de fremre foringene på bærebrua (Speedparts nr: 85.7714), disse finnes kun "orginal" og ikke som powerflex. De eneste powerflex-foringene som finnes til bakstillingen på 9k er de til krengningshammeren.
De orginale foringene på 9000 holder generelt ganske godt men du kan med fordel kjøpe de powerflex-foringene jeg nevnte lenger oppe, de er bedre, varer lengre og er rimeligere enn Saab orginal.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 12 okt 2005, 11:22

Jeg mener foringene er verdt hver krone. Stivere, og ikke noe særlig dårligere komfort. Jeg kan trygt anbefale powerflex/superflex.

Powerflex og superflex er samme opplegget. powerflex er lilla, og superflex gul. Begge er av polyuretangummi.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Svar