Endelig blir det SAAB p? meg ogs

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 15 okt 2005, 11:20

Då hade jag fel! :)
Men det tål jag!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av ko_dez » 18 okt 2005, 11:40

Takker for all info.

Sjekket nå, og bilen har desverre gått over 72500. Det har vært tatt regelmessige oljeskift da som sagt, kan det være at det teller for noe?

Når det kommer til stereoanlegg og oppgradering så tror jeg det blir med original AS2 ei stund. Mulig jeg kobler til en sub, men det kan enkelt gjøres ved å koble signalet til en av de bakre høyttalerene til en forsterker som takler høyttalersignal som innsignal. Det jeg har mest lyst til er å få meg MP3 muligheter, da jeg liker å høre på lydbøker mens jeg kjører. Jeg ser at kenwood 7025 ikke ser så verst ut i 9-5, og at det jo vil innføre en god del av de moderne funksjonene i de nyeste modellene, uten å gi slipp på det jeg synes er et bedre interiør. Det er for meg essensielt at man kan bruke ratt-kontrollene med spilleren, og har lest at denne kenwood spilleren kan takle det. Bakdelen her er at det koster skjorta og litt til.

Noen erfaringer her?

-Morgan-

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av ko_dez » 18 okt 2005, 11:42

Forresten. Dersom bilen har gått 2500 over første service, så kan den vel ha gått 5000 over andre service, and so on, eller?

-Morgan-

Ottar N398
Overload!!!
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 18 okt 2005, 15:42

Dette med en forsterker som støtter høytalersignal tror jeg du kan legge på hylla da de ikke er så veldig enkle å få tak i og det vil føre til en del mer støy en det burde.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av ko_dez » 18 okt 2005, 18:09

De er ikke så vanskelige å finne, om man vet hvor man skal lete. Du finner dem ikke på elkjøp tror jeg. BoomCar i Grimstad drives av en god venn av meg, og han sier at det er veldig enkelt å få tak i. Kjenner jeg karen rett, så har han diverse modeller på lager.

Rent elektrisk så skal det mye til før det blir vesentlige forstyrrelser under 150Hz, så det burde ikke være noe problem heller. Det signalet forsterkeren får er jo nøyaktig det samme som du hører ut av høyttaleren. Forsterkeren forsterker jo alt like mye, så eventuelle støybidrag vil jo kun bestå av internstøy i forsterken i forhold til lyden som kommer fra høyttaleren du kobler den til. Den skal jo bare forsterke sub-frekvenser, og det er ikke så mye som støyer i det frekvensområdet på en bil, og heller ikke i en forsterker :D

Hvis det uansett skulle skjære seg, så bør vel elektroingeniøren i meg kunne våkne opp og fikse ett eller annet som fungerer :P

http://www.boomcar.no/ for de som skulle være interessert. Han er kanskje litt harry, men det er ikke noen i Norge som har slått ham i dB drag ennå, etter hva jeg vet. 149,9 dB er kanskje litt mer enn det jeg er på jakt etter, men om dere ønsker, så kan han sikkert fikse det (http://www.boomcar.no/index.php?Fuseact ... &artid=277) :twisted:

-Morgan-

Svar