Sommerdekka sitter fast, hvordan f? de l?s?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 151
Registrert: 13 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Sommerdekka sitter fast, hvordan få de løs?

Legg inn av frankrp » 23 okt 2005, 10:00

Jeg skulle skifte til vinterdekk i dag, siden det har kommet en del snø i helga. Jeg har skrudd ut alle 4 boltene, men hjula sitter dønn fast! Hvordan kan jeg få de løsuten å ødelegge noe? Jeg har bare prøvd på framhjula, så jeg vet ikke om det gjelder alle 4. For å forhindre dette i fremtiden, skal jeg bruke kobberpasta eller aluminiumspasta?
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 23 okt 2005, 10:10

Spark på felgkantene, evt. slå på innsiden av felgen med slegge... (planke imellom)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 23 okt 2005, 10:15

eller gjør som robert uhr svarte på samme spm på svenskeforumet; legg deg under bilen, og spark ut.. :D

hører med til historien at han presiserte at dette måtte BARE gjøres på en stødig oppløftet bil :wink:
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 23 okt 2005, 10:17

Lars E. N378 skrev:eller gjør som robert uhr svarte på samme spm på svenskeforumet; legg deg under bilen, og spark ut.. :D

hører med til historien at han presiserte at dette måtte BARE gjøres på en stødig oppløftet bil :wink:
Det dør ca 8 svensker i året av å få en bil over seg...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Dag_N353
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 458
Registrert: 24 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N353
Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
Bil: 9-3
Sted: Årnes
Kontakt:

Legg inn av Dag_N353 » 23 okt 2005, 12:32

og neste gang du setter dem på, smell på litt copperfett på navet ;) Så er det bare å løfte det av ved neste bytte...
Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 23 okt 2005, 12:54

Alufelg=Alupasta
Stålfelg=Kopparpasta

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 151
Registrert: 13 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Legg inn av frankrp » 23 okt 2005, 16:03

Nå er hjula byttet. Takk for gode tips :)
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 23 okt 2005, 17:49

Har nettopp kjøpt meg en bil til ( 9000 CSE 2,3 fullturbo, med trionoc, SKINN acc mm - 15000.oo )
Det fulgte med nesten helt nye Hakka 4, men sommerhjulene satt som sveiset fast. Umulig slå/sparke ut de. Ble til å ta fram mitt gamle hydrauliske karosseriverkty. Løsnet bultene ett par mm på begge sider, satte forlengerne mot felkanten ( med treskive bakom ) og pumpet.
Kom som en drøm. Naturligvis slipt og børstet samt fettet efterpå - så det skall nok gå bedre tilo våren.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 23 okt 2005, 20:41

Saab900STC(R) skrev:Alufelg=Alupasta
Stålfelg=Kopparpasta

Mvh Anders
Bruker kobberpasta på boltene før jeg skrur de inn, har alufelg..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 23 okt 2005, 21:11

Løsne alle boltene et par tørn, jekk ned bilen, full sving, rull frem og tilbake til hjulet løsner. Funker hver gang!
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 24 okt 2005, 01:28

Koppar är en ädlare metall än alu.
Koppar "spiser" alu istället för att förhindra att hjulbultarna rostar...
Alupasta om det ska vara nära mina fälgar, det är vad jag gör det.... :D

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Kjetiln122
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 440
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N122
Navn: Kjetil Finstad
Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
Sted: Ås

Legg inn av Kjetiln122 » 24 okt 2005, 07:46

Hadde samme problemet selv i fjor og året før! Tok slegge og en planke bit, problem løst!
Smurte inn bolter og felg med vanlig fett! Funker som bare det det også!
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974

Svar