MAP TUN

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

EM

MAP TUN

Legg inn av EM » 12 sep 2003, 16:21

Noe som har noen erfaringer? Steg 3 f.eks.
Leverer de det de sier. Forskjellen mellom Speedparts og MAP TUN er jo 20hk med de samme delene :?

Kommentarer?

ps: driver og sparer, men det vil ta litt tid, ønsker derfor ikke og kaste penga ut vinduet hvis dere skjønner...

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 13 sep 2003, 16:29

Har bare steg 1 fra Maptun, det fungerer fett. Syk forskjel på det og original :D

9-5 estate 2,0t automat 2003mod:
Tokk tiden 0 til 100 å det ble 8sek (3 forsøk, to i bilen, full tank)
(12,x sek originalt).
Sist redigert av Øystein Strøm N141 den 13 sep 2003, 16:33, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Lars H N40
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Lørenskog

Legg inn av Lars H N40 » 13 sep 2003, 16:31

Du har ikke fått svar fra noen med MAPTUNE steg 3 erfaring.

Men min erfaring med Nordic steg 3 på 95 Aero er bare positivt.
Det er verd pengene- hvis du har råd til det. Klart bilen går beder enn steg 2, men det er ikke så mye mer.
Sjekk på sidene til Nordic så får du en ide over forskjellen mellom de forskjellige stegene.

http://www.nordictuning.biz

Kjøper du fra andre tunere så er nok forholdet rimelig likt.

Det prisgunstigeste steget er alltid steg 1.

Hva slags bil har du?
Lars

EM

Legg inn av EM » 13 sep 2003, 17:19

Jeg har en 900S, turbo fra 95', 185hk (med sensonic, ja veit jeg burde gjøre noe med det, men så langt har jeg ikke hatt nevneverdige problemer, har hatt bilen i ca. et år nå)

Er egentlig fornøyd nå... Men mye vil ha mer, ikke sant..?!!

Har et lite ønske om å bikke 250 hk, men det betyr mer at alt fungerer som det skal et år eller to frem i tid :wink:

Har planer om en ny ic etter hvert, viggen el.

Har 2 punkter jeg er litt opphengt i:
1)Girkasse, holder den og hvor lenge(kjører ganske pent)
2)Hvor lenge selve motoren, turbo osv holder

Som sagt kjører ganske pent (ingen burout's ol) men syntes bil er artig :wink: Ok å ha noe som sparker litt ifra :D

Takk for svar så langt! :D

En ting til, når de sier 265hk osv, vil det si 265? Hørt litt rykter om at det varierer svært mye fra bil til bil, definisjonen på svært mye er da ganske vesentlig... Noen som har erfaringer / synspunkter?

Lars H N40
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Lørenskog

Legg inn av Lars H N40 » 14 sep 2003, 20:34

EM.
Kos deg med bilen din til du får råd til å oppgradere den. Du vil merke himla forskjell på 185 - og f.eks. 235 HK.

Girkassen og klutsjen er ofte de svake ledd. Men kjører du vettig holder det. Klutsjen skiftes ut med en Aero type. Din girkasse kan jeg ingenting om - dessverre. Snakk med en seriøs tuner om saken.

Motoren holde hvis du steller den og bruker den vettug. Jeg skifter olje og filter hver 5000km. Mobil 1. Da er det gullandes reint inni.

Holder du deg innefor specen på turboen holder den og, men presser du den godt over maksimalt trykk ryker den selvsagt etter en stund.

Angående HK så vil det variere fra bil til bil. Noen tunere skriver at du får f.eks. + 50 HK. Det kan nok være mest riktig. Dessueten er det to måter å teste effekten på. Statisk og dynamisk. Den statiske gir høyeste tall. Og noen ruller er snillere enn andre.
Det er ikke lett dette her.....

Men det er jo aksen på vegen som til syvende og sist teller.
Lars

EM

Legg inn av EM » 14 sep 2003, 22:31

Takk for fornuftige tips!

Saken er den at jeg har tilbud på Maptun steg 3 for ca. 11000 ferdig montert, de sier 265hk, 370NM, i forhold til f.eks 245 fra andre leverandører med de samme delene inkludert... Dreimomentet varierer også med 20-30NM. De andre tunerene tar gjerne litt (egentlig ganske mye mer!) mer for de samme delene :?

Noen som vet hvor mye T25 turbo'n klarer å levere uten å ta dukken?

Mye av prisen ligger sikkert i eksos, noen kjører 2,5" andre 3", noen rustfritt andre "nesten" rustfritt... :roll:

Dersom noen vet om noen som har negative erfaringer av noe slag (gjelder alle tuningfirmaene) hadde det vært fint å høre hva disse går på. At girkassa går etter heftige burnout's ol hører vel da ikke med her...

Tunes skal det, vet bare ikke helt hvor myelite, kommer an på arbeidssituasjon osv...

Micke
Sted: Sverige

Legg inn av Micke » 15 sep 2003, 08:53

T25=ca265hk.
Sedan klarar det inte mer om det ens klarar så mycket.

EM

Legg inn av EM » 15 sep 2003, 10:58

Så med Maptun steg 3 så kan jeg risikere å ta livet av turbo'n min..... hmmmm

Hvorfor selger de det da....

Kanskje spare til ny turbo også... den som venter på noe godt venter ikke forjeves....

Takk for alle svar så langt!

Da går jeg litt i tenkeboksen... (sende noen mailer osv)

saabolle

maptun=snabbast

Legg inn av saabolle » 15 sep 2003, 15:22

:D maptun är den absolut bästa trimm firman på saab i sverige. snabbast, trevligast seriösast mm. en kannon firma
det är min bil på bilannonser 400+hp
mvh Olle

EM

Legg inn av EM » 15 sep 2003, 19:41

De ligger ihvertfall an til og tjene litt på meg :lol:
De selger sikkert ikke ting de ikke kan gå god for :?

Jeg bare håper turboen holder en stund og at girkassa ikke gir seg med det første...

Noen som har en formening om hvilke forberedelser jeg bør gjøre før jeg muligens stapper inn steg 3...?

Er det andre småting jeg børkan gjøre mens jeg venter på at lommeboka vokser?

Setter pris på all hjelpalle tips :D

Fint forum er det også!

Micke
Sted: Sverige

Legg inn av Micke » 15 sep 2003, 22:54

Byta motor/vxllåds kuddar till hårdare. Finns på speedparts.
Nya bussningar i framvagn(inte nödvändigt). .
Större intercoler :twisted: ..ny låda att ha i reserv. :lol:

Arne

Legg inn av Arne » 16 sep 2003, 21:37

Hei

Har Maptun steg2 9-5 2.0t man m02, går noe in i helv..., kompisen har en 9-5 2.0 nordic steg 3 og han blir lannnnngt etter i alle fartstester vi har hatt.
Hadde først BSR steg1 men det fungerte dårlig, spes på sommeren gikk ikke rent (turbotrykk kom ujevnt hele tiden), når det var varmt ute, i sommer var det veldig varmt og jeg hadde ingen problemer med Maptun..

Jeg er kjempefornøyd.

Arne

EM

Legg inn av EM » 16 sep 2003, 21:57

Hvilke ic passer til min 900 da??

Arne: Hva er angivelig forskjell i hk og nm på bilene deres?
Er eksosen i bra kvalitet eller er den av typen som faller av etter ett års tid... (satt litt på spissen)

Gleder meg bare mer og mer jeg... (fikk etterbetalt litt feriepenger fra forrige arbeidsgiver her om dagen...hehe :twisted: )

Noen som vet hvordan Maptun måler effekten de har oppgitt? Statiskdynamisk?

Arne

Legg inn av Arne » 16 sep 2003, 22:37

Hei
Em

Nordic steg 2 er det han har sier han

Nordic steg2 9-5 2.0t 215hk/315nm ikke målt
Bsr Steg1 9-5 2.0t 220hk/360nm alltid dynamiske målinger
Maptun steg29-5 2.0t 225hp/340nm statiske målinger

Til din bil blir det 900 2.0t 185hk/263nm Trionic 5

Nordic steg2 220hk/330nm ikke målt
Bsr/Speedparts steg1 227hk/347nm alltid dynamiske målinger
Maptun steg1 225hk/340nm statiske målinger

Statiske målinger viser alltid lavere effekter fordi man ligger lengre på hvert rpm og måler før man måler neste rpm.
Dynamiske målinger viser alltid høgere hk fordi man ligger og måler under en veldig kort tid (acc ruller). måler man en std bil dynamisk viser den offtest mer en hva fabrikken oppgir, fordi alle bilprodusenter måler etter en norm som er statisk.

Håper du ble klokere. :-))

PS...Maptun finns og kjøpe i Norge, på Gjøvik.

Godnatt

Arne

EM

Legg inn av EM » 17 sep 2003, 08:48

Takk Arne!

Bor på Gjøvik så det skulle nok la seg ordne...

Men hvilke ic er det som passer på min 900? Tenker viggen, men den er vel forholdsvis dyr... Har hørt rykter om iveco, saab 9000 men jeg har egentlig ikke peiling. Noen forslag?

Svar