Stol problem..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Stol problem..

Legg inn av Jørgen N237 » 04 feb 2006, 17:41

Hei..

Den siste uken har førerstolen i min 1993 OG900 vært litt på tryne. Når jeg reiser meg ut av den/bilen går setet opp i høyeste posisjon. Når jeg igjen setter meg inn i bilen går den til laveste.. Dersom noen sitter i setet og justerer høyden, siger den til laveste nivå igjen. Dvs. låser seg ikke i en høyde, slik den har gjort før.. Noen som vet hva problemet kan være? Er ikke noe stort problem for meg, verre med samboer som pleier å sitte høyere.. Tenker vel helst at dette fremskynder bytte av interiør til skinn..

MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 feb 2006, 17:46

Er sikkert noko med mekanisma som gjer at stolen ikkje låser seg i høgda då. Ta av plastkåpa, sjekk rundt det tannhjulet der "akslingen" ifrå heve/senke mekanisma om noko har hoppa av.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 04 feb 2006, 18:04

Hjelle, N6 skrev:Er sikkert noko med mekanisma som gjer at stolen ikkje låser seg i høgda då. Ta av plastkåpa, sjekk rundt det tannhjulet der "akslingen" ifrå heve/senke mekanisma om noko har hoppa av.
Men burde den da jekke seg helt opp når jeg går utav den? Skal se på dette ved neste mulighet...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 07 feb 2006, 09:19

Jeg fikset broderns 900-91 en gang ( for ganske lenge siden, han hadde samme type av "katapultstol" som du. Husker ikke lengre ( Alzheimer?) riktig hva som var feilen, men det var en del som rett og slett hadde gått av der det tydeligvis lå en bremse/sperrefunksjon. Jeg fikk plukke av setetrekket helt samt nedre delen av trekket på ryggen. ( Da kunne jeg se hvordan det hele fungerte ) og det var rimelig lett å finne feilen.
Fikk ta en hel del fra en annen bil.

Jeg tror ( men er ikke sikker på att jeg husker rett ) att feilen lå i spake-enheten ( den du høydejusterer med )

Tok ikke så veldig lang tid, men det er klart - er du vei å bytte til skinn løser det jo samtidig problemet ditt på samme gang...

Svar