Sveiseapparat til en bra pris??

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Schäfer N545
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 18 apr 2004, 01:00
Medlemsnummer: N545
Navn: Fredrik Schäfer
Bil: Turbo X
Sted: Östersund/Sverige

Legg inn av Schäfer N545 » 19 jan 2006, 01:55

Hej!

Köp en TIG-svets om du inte ska stå å svetsa rost hela dagarna.
Det går nästan inte att jämföra skillnaden på en MIG/MAG och en TIG.
I Sverige finns det nya TIG-svetsar från ca 15000:- sek och uppåt.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 19 jan 2006, 02:30

Om man letar efter ett middels sveiseapparat, så kan jag anbefalla Telwin.
Fattern har ett, helt fint till en grei pris....

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 19 jan 2006, 15:49

for å legge til det.. apparatet mitt heter telwin telmig 150.. så ingen misforstår
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 19 jan 2006, 16:03

For å sveise karosseri er jo helt klart MIG best, for det blir ikke samme varmevridningen som det gjør med et TIG apparat. Selvfølgelig så blir TIG mye mye penere, men når men sveiser karosseriplater så helsveiser man jo ikke allikevel.

TIG er også mye mer kresent når det gjelder renhet og skitt på sveiseområdet. TIG spruter for det minste! Tro meg, jeg har prøvd ;) Endte opp med MIG, for det sveiser selv om det er litt dritt i veien. :)

Jeg har TIG og sveiser kun nytt metall med den. Eksos og grenrør osv. MIG blir til resten.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 19 jan 2006, 16:19

Er helt enig i at MIG er det beste til bil. Har også sveiet med TIG i næringsmiddel-industrien, og på rustftitt, og rør er det topp. Men det er store problem på plater p.g.a. varmen. Jeg har også sveiset bil med gass, og det var også vanskelig, ikke minst på grunn av brannfaren. Med MIG har jeg sveist et par cm. fra ruter og gummipakninger, og det går bra.
Jeg har et relativt billig apparet Cemig 160. Det har jeg hatt i ca 10 år og brukt mye. Det virker helt greit. Har skiftet manometer og slangepakke, det er alt. Avgjørende for resultatet og hvor godt det er å sveise, er forarbeidet. Reint metall er best. Ikke noe apparat sveiser godt i maling, rust, eller tektyl. Og innstilling er også viktigere enn apparatet. Og god jording. Viss den er dårlig, blir sveisen dårlig. Samme med tråmating. Viss den fusker når slangen bøyes, blir det også dårlig sveis.
Sammendrag av min erfaring: Apparatet er ikke av avgjørende betydning. Forarbeid og sveisekunskaper er viktigst.

Anders

Brukeravatar
TGM N363
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 aug 2004, 01:00
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av TGM N363 » 20 jan 2006, 02:07

Datapaal N526 skrev:Jeg ville ha gått for tig:D det er det man får et finest produkt av hvis man skal bruke det til finsveis, som f eks. karoseri.. (fars utsagn) ellers så er jo mig og mag apperaturer heeelt ok..
Kever også mere erfaring for å få bra sveis med dette enn med mig. 8)
-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 24 jan 2006, 15:12

Jaha, så dukka det jammen opp en Esab LKA 240 3-fas apparat brukt.. Hva tror du om det Surbotaab?
Uansett har jeg nå kjøpt det. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 24 jan 2006, 16:03

Børre N17 skrev:Jaha, så dukka det jammen opp en Esab LKA 240 3-fas apparat brukt.. Hva tror du om det Surbotaab?
Uansett har jeg nå kjøpt det. :wink:

Samme som står hjemme på verkstedet :twisted:

Nydelig å sveise med, men på noen modeller ryker "styringa" til matinga... (dvs ett printkort...) dette skjedde på våres og vi fikk det billigest ifra Larvik sveiseindustri (eller no sånt..)

måtte du gi for apparatet a? Kjøpte våres "brukt" vi også... (hadde blitt sveisa ca 10min med...) og ga 3500kr :!: :!: :?: 8) :D :twisted:

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 24 jan 2006, 17:42

4 lapper m regulator. Selger sa det var noe trøbbel med det ved tynnplatesveising, men det er sikkert det kortet du nevner da. Var det dyrt?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 24 jan 2006, 17:49

Børre N17 skrev:4 lapper m regulator. Selger sa det var noe trøbbel med det ved tynnplatesveising, men det er sikkert det kortet du nevner da. Var det dyrt?
4K er ikke dyrt nej... (kosta 11K nytt....) trøbbel ved tynnplate-sveising? tror ikke det er det kortet da... det vi har kutta bare matinga på når det gikk.....
ville sjekka litt opp i hvilken dim d er på tråden, og hvilken "dyse" det er i munnstykket... på mitt så sto d 0,6mm tråd og 0,8"dyse".... var samme problemet der... :twisted:

Jeg syntes det aparatet er helt fantastisk å sveise med, er veldig stabilt og bare summer så lenge det er reint.... Er veldig godt å sveise med hvis det er litt "forrurensing" oxo (er det som er den store forskjellen mellom dyre og billige apparater :wink: )

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 19 mar 2006, 15:02

jeg trenger også sveiseapparat..! :) og det må være billig, men selfølgelig ikke så billig at det ikke gjør jobben. Hva slags apparat skal jeg ha? et mig-apparat? jeg må nok prøve å få tak i et brukt, for nytt er tydeligvis i et helt annet prissjikt enn jeg hadde sett for meg. Hva må jeg regne med å måtte bruke på dette?
jeg trenger det til "litt av hvert".. hjulbuer/kanaler/dempertårn :)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 20 mar 2006, 12:48

Kanskje et dumt spørsmål, men hva med apparat fra Biltema?
Ser i allefall ut til billige, men er de bra nok for en som sveiser èn gang i året?

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=89984

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 20 mar 2006, 14:02

Biltemas sveiseapparater är helt greie i förhold till pris.
Köp bara inte dom helt minsta!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 20 mar 2006, 14:57

greit, da holder jeg en knapp på et av deres! :) MEN, på disse apparatene, ihvertfall noen av dem, står det "no gas" på. hva skal dette bety da? (jeg antar at elektrodeapparat er utelukket for bilsveis..? :) )

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 22 mar 2006, 01:34

Ett "No gas" ska du inte ha!!
Det betyder att du svetsar utan gas med den, istället för gas så är det en typ av "flussmedel" inuti tråden och det är "noe dr*tt" att svetsa med.
Vet inte, men jag tror den tråden är dyrare också.
Om du vill ha fina och hållbara svetsar så köp ett som använder gas.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar