Sveiseapparat til en bra pris??
Moderator: Moderatorer
- Schäfer N545
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N545
- Navn: Fredrik Schäfer
- Bil: Turbo X
- Sted: Östersund/Sverige
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
For å sveise karosseri er jo helt klart MIG best, for det blir ikke samme varmevridningen som det gjør med et TIG apparat. Selvfølgelig så blir TIG mye mye penere, men når men sveiser karosseriplater så helsveiser man jo ikke allikevel.
TIG er også mye mer kresent når det gjelder renhet og skitt på sveiseområdet. TIG spruter for det minste! Tro meg, jeg har prøvd
Endte opp med MIG, for det sveiser selv om det er litt dritt i veien. 
Jeg har TIG og sveiser kun nytt metall med den. Eksos og grenrør osv. MIG blir til resten.
TIG er også mye mer kresent når det gjelder renhet og skitt på sveiseområdet. TIG spruter for det minste! Tro meg, jeg har prøvd

Jeg har TIG og sveiser kun nytt metall med den. Eksos og grenrør osv. MIG blir til resten.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- saabanders
- 1.2 bar
- Sted: Sogn& Fj.
Er helt enig i at MIG er det beste til bil. Har også sveiet med TIG i næringsmiddel-industrien, og på rustftitt, og rør er det topp. Men det er store problem på plater p.g.a. varmen. Jeg har også sveiset bil med gass, og det var også vanskelig, ikke minst på grunn av brannfaren. Med MIG har jeg sveist et par cm. fra ruter og gummipakninger, og det går bra.
Jeg har et relativt billig apparet Cemig 160. Det har jeg hatt i ca 10 år og brukt mye. Det virker helt greit. Har skiftet manometer og slangepakke, det er alt. Avgjørende for resultatet og hvor godt det er å sveise, er forarbeidet. Reint metall er best. Ikke noe apparat sveiser godt i maling, rust, eller tektyl. Og innstilling er også viktigere enn apparatet. Og god jording. Viss den er dårlig, blir sveisen dårlig. Samme med tråmating. Viss den fusker når slangen bøyes, blir det også dårlig sveis.
Sammendrag av min erfaring: Apparatet er ikke av avgjørende betydning. Forarbeid og sveisekunskaper er viktigst.
Anders
Jeg har et relativt billig apparet Cemig 160. Det har jeg hatt i ca 10 år og brukt mye. Det virker helt greit. Har skiftet manometer og slangepakke, det er alt. Avgjørende for resultatet og hvor godt det er å sveise, er forarbeidet. Reint metall er best. Ikke noe apparat sveiser godt i maling, rust, eller tektyl. Og innstilling er også viktigere enn apparatet. Og god jording. Viss den er dårlig, blir sveisen dårlig. Samme med tråmating. Viss den fusker når slangen bøyes, blir det også dårlig sveis.
Sammendrag av min erfaring: Apparatet er ikke av avgjørende betydning. Forarbeid og sveisekunskaper er viktigst.
Anders
Kever også mere erfaring for å få bra sveis med dette enn med mig.Datapaal N526 skrev:Jeg ville ha gått for tig:D det er det man får et finest produkt av hvis man skal bruke det til finsveis, som f eks. karoseri.. (fars utsagn) ellers så er jo mig og mag apperaturer heeelt ok..

-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Børre N17 skrev:Jaha, så dukka det jammen opp en Esab LKA 240 3-fas apparat brukt.. Hva tror du om det Surbotaab?
Uansett har jeg nå kjøpt det.
Samme som står hjemme på verkstedet

Nydelig å sveise med, men på noen modeller ryker "styringa" til matinga... (dvs ett printkort...) dette skjedde på våres og vi fikk det billigest ifra Larvik sveiseindustri (eller no sånt..)
måtte du gi for apparatet a? Kjøpte våres "brukt" vi også... (hadde blitt sveisa ca 10min med...) og ga 3500kr

- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
4K er ikke dyrt nej... (kosta 11K nytt....) trøbbel ved tynnplate-sveising? tror ikke det er det kortet da... det vi har kutta bare matinga på når det gikk.....Børre N17 skrev:4 lapper m regulator. Selger sa det var noe trøbbel med det ved tynnplatesveising, men det er sikkert det kortet du nevner da. Var det dyrt?
ville sjekka litt opp i hvilken dim d er på tråden, og hvilken "dyse" det er i munnstykket... på mitt så sto d 0,6mm tråd og 0,8"dyse".... var samme problemet der...

Jeg syntes det aparatet er helt fantastisk å sveise med, er veldig stabilt og bare summer så lenge det er reint.... Er veldig godt å sveise med hvis det er litt "forrurensing" oxo (er det som er den store forskjellen mellom dyre og billige apparater

- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
jeg trenger også sveiseapparat..!
og det må være billig, men selfølgelig ikke så billig at det ikke gjør jobben. Hva slags apparat skal jeg ha? et mig-apparat? jeg må nok prøve å få tak i et brukt, for nytt er tydeligvis i et helt annet prissjikt enn jeg hadde sett for meg. Hva må jeg regne med å måtte bruke på dette?
jeg trenger det til "litt av hvert".. hjulbuer/kanaler/dempertårn

jeg trenger det til "litt av hvert".. hjulbuer/kanaler/dempertårn

Kanskje et dumt spørsmål, men hva med apparat fra Biltema?
Ser i allefall ut til billige, men er de bra nok for en som sveiser èn gang i året?
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=89984
Ser i allefall ut til billige, men er de bra nok for en som sveiser èn gang i året?
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=89984
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Saab900STCR
- MAX BOOST
Ett "No gas" ska du inte ha!!
Det betyder att du svetsar utan gas med den, istället för gas så är det en typ av "flussmedel" inuti tråden och det är "noe dr*tt" att svetsa med.
Vet inte, men jag tror den tråden är dyrare också.
Om du vill ha fina och hållbara svetsar så köp ett som använder gas.
Mvh Anders
Det betyder att du svetsar utan gas med den, istället för gas så är det en typ av "flussmedel" inuti tråden och det är "noe dr*tt" att svetsa med.
Vet inte, men jag tror den tråden är dyrare också.
Om du vill ha fina och hållbara svetsar så köp ett som använder gas.
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!