Speedparts steg 1 Bensintrykk-regulator

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 18 jul 2006, 21:28

Eirik N396 skrev:Ja, som Petter sier - Kos deg med bilen din du! :)

Det er ikke alle som rynker på nesen av å skru litt på egen bil. Selv liker jeg godt å skru, men feilsøking er ikke alltid like gøy..
Og jeg liker faktisk bedre de gamle bilene, de har mer sjarm ;) Jeg støtter deg i valget av gammel bil!
Hehe, tusen takk.
Damen min har vell mer sans for nyere bil og mindre skruing men syns det er ganske gøy og lærerikt. Enig i at feilsøking ikke er gøy :)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 18 jul 2006, 22:18

Joachim N370 skrev:
oddiN108 skrev:
Ole-P-N154 skrev:Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim :)
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.
¨

Det er vel en kjent sak at gamle biler tåler mer juling og trim enn nyere biler, med tanke på toleransenivåer, økonomisk tenking osv.. Greit at selv nye saab er solide saker, men GM har fremdeles vært der med sparkeniven:)

mvh oddi
16 år gammel trimma saab:)
9000 motorene er vel de mest solide motorene Saab har byggd?! :wink: 8)
tja.. 900 vel.. men det er vel stort sett samme greia:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jul 2006, 03:43

kevin86 skrev: Håper bilen går litt jevnere med bensinchip :lol:
Om bilen går ujevnt på maxlast kan det være fordi APCen regulerer ned trykket pga at den går for magert og det oppstår tenningsbank. Monter bandediode hvis du ikke alt har gjort det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 19 jul 2006, 05:17

Ingvar N629 skrev:
kevin86 skrev: Håper bilen går litt jevnere med bensinchip :lol:
Om bilen går ujevnt på maxlast kan det være fordi APCen regulerer ned trykket pga at den går for magert og det oppstår tenningsbank. Monter bandediode hvis du ikke alt har gjort det.
Når jeg kommer til 3000rpm så tar den en "pause" virker det som, men har ikke innstalert bankediode (?). Er det dyrt å handle inn? 8)

Mvh
Glad for svar
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 19 jul 2006, 06:45

13kr for diode med holder på biltema, + en bit ledning :wink:
andre dioder kan selfølgelig brukes, men biltema sine er veldig greie pga. holderen som gjør dem så enkle å montere pent

bor et 8mm hull i en ledig knapp eller lignende, stykk inn holderen.
rød ledning til strøm (f.eks koble på støm til cd spiller eller lys i dashbord)
gul ledning til APC boksen, noen andre kan sikkert fortelle deg hvor den skal kobles på der.
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jul 2006, 12:31

kevin86 skrev:
Ingvar N629 skrev:
kevin86 skrev: Håper bilen går litt jevnere med bensinchip :lol:
Om bilen går ujevnt på maxlast kan det være fordi APCen regulerer ned trykket pga at den går for magert og det oppstår tenningsbank. Monter bandediode hvis du ikke alt har gjort det.
Når jeg kommer til 3000rpm så tar den en "pause" virker det som, men har ikke innstalert bankediode (?). Er det dyrt å handle inn? 8)

Mvh
Glad for svar
Høres veldig ut som tenningsbank, det setter jeg penger på! Hvor mye lader den forresten? Du har vel gradert trykkmåler? Jeg hadde vært skikkelig forbanna om jeg hadde kjøpt trim fra en trimleverandør som kaller seg seriøs, for så å få tenningsbank hver gang jeg passerer 3000 o/min!! Ring og klag, sånn skal det IKKE være! Krev å få den bensinchipen som du helt sikkert skulle ha fått med!

Dioden jorder du til pinne 19 på APC. Sitter ingen pin i kontakta der, så du må splitte kontakta og sette inn en. Skru ut den eneste skruen i kontakta og dra den fra hverandre. Mulig du må lirke den fra hverandre med en skrutrekker eller noe sånt hvis den sitter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 19 jul 2006, 16:14

Gradert, vil det si hvor mange bars trykk du har?
Hvis ja, så har jeg ikke det. Kun den originale.
Venter på å få bensin chippen min 8)

Til Ole-P-N154 og Saab900STCR:
Sjefen min har en 2003 modell firmabil som kommer fra GM.
Bilen har rullet 100500 km. Etter 100000 km røyk alle ventilene (16v?).
Men han lå ikke over eller under bilen, han sendte den inn på verksted og fikk heller regning på 50 000kr.
Dette tok i tilegg 3 uker. For et lite firma på 2 mann, er man VELDIG avhengig av 2 biler, så det er ekstra tap bare å ikke ha en bil.
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 19 jul 2006, 19:05

Ole-P-N154 skrev:Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim :)
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.
Man behøver nødvendigvis ikke ha 17årgammel bil eller eldre for å ha småting som går i stykker. Det KAN faktisk skje på "nyere" biler også.. 9-5 en min er ikke akkurat feilfri for irriterende småplukk. Men jeg burde kanskje bytte inn bilen min, mulig jeg blir mer tilfreds i ny hundai... :confuse:

Brukeravatar
ScaabN451
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 07 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: N451
Navn: Øystein Solsvik
Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
Sted: Vestby, Akershus
Kontakt:

Legg inn av ScaabN451 » 19 jul 2006, 23:29

Jeg har samme bil som deg,Kevin86,med automat,skal ha steg1 fra SP jeg også,er spent på hvordan det blir,,men bensinchip skal følge med, det står det på nettsiden til SP,mulig du må sende inn styreenheten til SP Sverige,har brukt bilen i en uke nå og jeg liker den mere for hver dag som går,er jo greit å ha noe å drive med på fritida syns jeg,er en hobby for meg da! Lykke til med bilen!
-98 9-5 2.3turbo
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jul 2006, 23:49

kevin86 skrev:Gradert, vil det si hvor mange bars trykk du har?
Ja. Det bør du skaffe deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 20 jul 2006, 19:37

Ingvar N629 skrev:
kevin86 skrev:Gradert, vil det si hvor mange bars trykk du har?
Ja. Det bør du skaffe deg.
Enda mer investering :)
Har lyst på sånn i A stolpen, men må bare bytte registerkjede først :)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 26 aug 2006, 21:19

Har fått bensin chippen nå, men APC måleren går fortsatt bare til starten av det røde? Normalt med steg 1?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 27 aug 2006, 00:25

Som sagt tidligere her bør du nok heller måle trykket med en ordentlig turbotrykksmåler. Da vil du få et tall å forholde deg til, noe som er mye bedre :) Når du får et tall kan du sammenligne med originalt makstrykk, og alt blir greiere. Men du kunne kanskje sjekket grunnladetrykket ditt, hvis du føler makstrykket er for lavt?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 aug 2006, 07:36

Som Eirik sier, monter gradert måler. Og sjekk så grunnladetrykket ditt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar