Spesiell lyd m/ open air og automat

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Spesiell lyd m/ open air og automat

Legg inn av kevin86 » 26 aug 2006, 21:18

Som topicen sier så har jeg automat og open air kit fra SP.
Noen ganger når jeg slipper gassen sakte så får jeg sånn "rar" lyd, høres nesten ut som bilen "fjerter".
Er det sånn med automat eller er det noe galt?

Mvh Roy-kevin
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 27 aug 2006, 00:17

Jeg synes egentlig det du beskriver høres ut som lyden av originaldumpen(resirk). Det skal ihvertfall være mulig å høre originaldumpen på 900t16 når en monterer open air kit, så det går sikkert på 9000 også ;) (med forbehold om at din bil har originaldump da. jeg kan lite om 9000)

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 27 aug 2006, 13:00

Noen ganger så høres det ut som tilbakeslående dumpventil lyd, fra luft filteret :?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 27 aug 2006, 13:02

Som jeg sier, skal det ihvertfall på 900t16 være mulig å høre dumpen gjennom sportfilteret, om du har openair.

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 27 aug 2006, 13:48

Det skjønner jeg, men hvorfor får jeg noen ganger lyden som man får av tilbakeslående dumpventil, når jeg bare har vanlig resirkulerende ventil?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 27 aug 2006, 14:05

Jeg vet ikke hva du mener med tilbakeslående dump. Mener du en åpen dump? en slik pssschh? For det jeg prøver å si er at jeg tror du vil få en slik lyd med open air og original resirkulerende dump. Jeg kan ikke forklare hvorfor, desverre. (og om jeg fortsatt misforstår hva du mener, så beklager jeg mas og rot :))

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 27 aug 2006, 14:12

Eirik N396 skrev:Jeg vet ikke hva du mener med tilbakeslående dump. Mener du en åpen dump? en slik pssschh? For det jeg prøver å si er at jeg tror du vil få en slik lyd med open air og original resirkulerende dump. Jeg kan ikke forklare hvorfor, desverre. (og om jeg fortsatt misforstår hva du mener, så beklager jeg mas og rot :))
Når man har åpen dump og tilbakeslående ventil, så blir det annerledes lyd, sånn av-på-av-på lyd.... vanskelig å forklare :?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 aug 2006, 15:30

Mener du en kvitrende lyd? Det får du når ventilen åpner for lite, og det er ikke bra for turboen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 27 aug 2006, 20:48

Ingvar N629 skrev:Mener du en kvitrende lyd? Det får du når ventilen åpner for lite, og det er ikke bra for turboen.
Ventilen åpner for lite?
Hvem ventil da? Dumpventilen?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 27 aug 2006, 22:03

Hva er en tilbakeslående ventil. må si at det var ukjent for meg?

tenker du på en åpen dumpventil eller en resirk.dumpventil?

Du skriver at du har åpen dump OG tilbakeslående ventil?
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 aug 2006, 08:21

kevin86 skrev:
Ingvar N629 skrev:Mener du en kvitrende lyd? Det får du når ventilen åpner for lite, og det er ikke bra for turboen.
Ventilen åpner for lite?
Hvem ventil da? Dumpventilen?
Ja. Og hva mener du med tilbakeslående ventil?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 28 aug 2006, 13:09

Den lyden du beskriver er trykk som slår tilbake i turboen. Det er ikke så bra for turboen og det kommer av at dumpventilen åpner og lukker om hverandre. Prøv å monter vakuumslangen til dumpventilen inn på en av koblingene på innsuget i stedet for den ene nippelen på spjeldhuset den sikkert sitter på nå.. Det er mulig det hjelper :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 28 aug 2006, 22:03

Mortimer-N18 skrev:Den lyden du beskriver er trykk som slår tilbake i turboen. Det er ikke så bra for turboen og det kommer av at dumpventilen åpner og lukker om hverandre. Prøv å monter vakuumslangen til dumpventilen inn på en av koblingene på innsuget i stedet for den ene nippelen på spjeldhuset den sikkert sitter på nå.. Det er mulig det hjelper :)
Var kobla på innsuget, men prøvde å koble den på spjeldhuset, da ble det verre, men prøvde å koble den på en annen nippel på innsuget og da ble det bedre :) Takker for svaret, hjalp mye det=)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 31 aug 2006, 18:56

Tror du ville hatt samme lyden om du hadde lagt igjen turboen i garasjen! Tror dette er en fra automaten. Olje, tannhjul el annet i kasse og konverter frembringer den lyden du beskriver i mange biler mener jeg...
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Svar