9-5 Ta ut batteriet

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

9-5 Ta ut batteriet

Legg inn av Stalfa » 06 des 2006, 17:53

Hvilke verktøy trenger man?

Har ikke akkurat verktøyet og bilen på samme plass, så jeg tenkte å spare meg et par gå turer dersom noen hadde det i hodet eller en url e.l.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 06 des 2006, 19:34

Det er vel ingen fasit på hva man trenger, du klarer deg fint med en leatherman om du vil...

Skal prøve å tenke ut hva som kan trengs av vanlig verktøy;
Jeg ser ikke for meg akkurat hvordan batteriet i 9-5 er festet, men jeg har vært i mange rare biler og skiftet batteri.
Jeg ville hatt med meg;
-Et lite fastnøkkelsett til å løsne mutrene på batteriklemmene (stort sett 10mm eller 13mm). Eventuelt et lite pipesett.
-En liten skiftenøkkel i tilfelle... Kan f.eks. være grei til å holde igjen med når du løsner mutrene på klemmene om nødvendig.
-Et skrujern av hver sort (flatt og stjerne). Ingen spesielle formål men alltid greit å ha :)
-En tang. Samme formål som skrujernet.

Stort sett innholdet i Saab-orginalverktøyet mitt med andre ord :D
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 des 2006, 20:45

Du treng også leddnøkkel evt. pipe med forlengar til å løyse batteriet ifrå batterikassa. Er ein mutter som du skruar ut, då får du laus ein brakett som "låser" batteriet. Er usikker på dimensjon, men har for meg at den er 10mm.

Ellers er det vel vanligast med 10mm (fastnøkkel/leddnøkkel/pipe) for å løyse batteriklemmene ifrå polane.

Sjølv har eg kjøpt ein kort fastnøkkel med skrallefunksjon for dette formål, funkar kanon. Kostar vel 40-50 kroner på Biltema for ein slik.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 07 des 2006, 08:22

Takker for tips.

Skrudde ut batteriet i går og satte det inn i morges.

Gjordet som følgende:

1. Fjernet dekselet over batteriet. Trenger ikke noe verktøy for det.
2. Løsnet feste for reimen som ligger over beltet. Det var en skru med størrelse 13mm. Den hadde ikke noe løs mutter på undersiden, men en som var fast i batteriholderen, så man slipper å miste mutteren ned i motorrommet.
3. Løsnet minus polen med en 10mm fast nøkkel.
4. Løsnet pluss polen med en 10mm fast nøkkel.
5. La reimen til side og løftet ut batteriet.

Både 10mm og 13mm skruene sitter slik til at det er en fordel med kopp fremfor fastnøkkel.

Det var dyr-tungt. Det er iallefall ikke kjøreegenskaper som er i fokus når man plasserer noe så tungt så langt fremme i motorrommet.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 07 des 2006, 10:35

Det er viktig som Stalfa her sier at man løsner minuspolen først og setter den på igjen sist. Ellers kortslutter du batteriet hvis du kommer inn på godset med en redskapen. (og gjett om jeg har gjort det mange ganger :wink: )
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 07 des 2006, 14:30

White-N146 skrev:Det er viktig som Stalfa her sier at man løsner minuspolen først og setter den på igjen sist. Ellers kortslutter du batteriet hvis du kommer inn på godset med en redskapen. (og gjett om jeg har gjort det mange ganger :wink: )
Yepp ;) Jeg har ikke gjort det selv, siden jeg har elektroutdannelse så vet jeg hvor viktig dette er... Men jeg har vært med på å KAPPE løs en skiftenøkkel som var lysbuesveiset fast å innerskjermen på en bil. At ikke batteriet eksploderte var kun fordi det var gammelt og utslitt......

Edit; forresten, det er like viktig å gjøre det i motsatt rekkefølge når batteriet skal på igjen. Plusspolen først, så minuspolen.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 07 des 2006, 14:36

Fett at den ble sveiset fast da:P Har akkuratt tatt av batteriet på min og900. Veldig enkelt og fort gjort. :D

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 07 des 2006, 14:39

JohanH skrev:Fett at den ble sveiset fast da:P Har akkuratt tatt av batteriet på min og900. Veldig enkelt og fort gjort. :D
Jess, bilbatterier er ypperlige sveiseapparater de, skiftenøkler smelter som smør :D En god gammel og900 er ikke det verste å skifte batteri på nei, de sitter som regel ikke fast en gang :P
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 07 des 2006, 14:41

NJaa. Satt bra hos meg da:P Men det var bare fordi de festene er litt geniale:P Umulig og få løst batteriet med mindre du løsner på noen skru greier som had veeldig små gjenger. Dette gjør at det tar evigheter og skru det ut:P

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 07 des 2006, 14:42

JohanH skrev:NJaa. Satt bra hos meg da
Da var det nok bare festene på den jeg hadde tidligere som var ødelagt tenker jeg ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar