får bare grunnladetrykk og900 T8

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 14 feb 2007, 22:28

KongerudN344 skrev:Avlastningsventil???
t8 har ikkje avlastningsventil originalt
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
antunez
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 09 aug 2006, 10:41
Navn: André Antunez Kongsgård
Bil: saab 900se, 1996
Sted: kongsberg,buskerud,norge

bare glt enda

Legg inn av antunez » 15 feb 2007, 17:30

har feilsøkt apc og elektro+ vakuum, mulig jeg har oversett noe men kan ikke skjønne hva!!!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 feb 2007, 17:32

Hva har du feilsøkt på apc:en da? Hva har du i glt? Som sagt legg meg til på msn så tipper jeg vi fikser det...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Samme problem her.... pussig

Legg inn av daytonabeach » 15 feb 2007, 20:14

Har en 900 turbo 8 vent, '88.
Fikk tenningsdeler pakke fra SP idag, har hatt litt fusk under kjøring i det siste, på feks motorvei med litt gasspådrag nøler motoren eller smålugger litt, det jevnes ut når turtallet og turbotrykk øker.

Jeg startet med å bytte rotor, lokk og kabler, startet opp og fikk tikkelyd fra coil, ledningskontakt inn til coil på nye ledn virket smalere, kan det ha forårsaket dårlig kontakt? derav tikkelyden...

Byttet tilbake til gamle, da forsvant den lyden, testkjørte og merket at akselerasj var vesentlig mye slappere og fikk ikke mer turbotrykk en at nålen stod rett opp (såvidt inn på det gule) er det forresten det som defineres som grunnladetrykk?

Skiftet tilbake til det gamle lokket og rotor uten at det heller hjalp... står igjen å bytte tilbake til gamle ledninger... Kan det være en annen motstand i de nye en i de gamle?

Hvor langt opp skal nålen på turbotrykkmeter gå med normal instilling uten mod, min gikk før dette tullet ca 80% opp på den gule streken...

Mange spørsmål og få svar, håper noen kan hjelpe en fersking her, SP har tatt vinterferie og er ikke tilbake før mandag :-|

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 16 feb 2007, 00:10

:roll: Skulle nesten tro speedparts har fått inn et dårlig parti kabelsett. Mitt var som ditt bare enda verre :wink: Jeg kjøpte et nytt Beru sett og det funka. Har riktignok vert endel snåle greier med bilen min i det siste så jeg trodde det var den som var "vanskelig" :roll: Får sende kablene tilbake da :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 16 feb 2007, 00:25

Eliah skrev::roll: Skulle nesten tro speedparts har fått inn et dårlig parti kabelsett. Mitt var som ditt bare enda verre :wink: Jeg kjøpte et nytt Beru sett og det funka. Har riktignok vert endel snåle greier med bilen min i det siste så jeg trodde det var den som var "vanskelig" :roll: Får sende kablene tilbake da :wink:
Det var interessant å høre for de er det eneste jeg ikkke har prøvd å sette tilbake igjen, men det er det første jeg skal prøve i morgen, hvis det blir bedre er det helt klart noe problem med disse ledningene... holder dere oppdatert hvis jeg finner ut av det :shock:

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Samme problem her.... pussig

Legg inn av Eirik N396 » 16 feb 2007, 00:36

daytonabeach skrev:Jeg startet med å bytte rotor, lokk og kabler, startet opp og fikk tikkelyd fra coil (...)
Tikkelyden du snakker om kommer nok fra magnetventilen(MV), en brun sak med 3 slanger og en kontakt på, som står like ved coilen. Jeg tipper (som Ottar) at bankesensoren registrerer tenningsbank etter at du byttet kabler. Når den gjør det, begynner MVen å tikke, og bilen går på grunnladetrykk (GLT).

For øvrig kan jeg skrive under på det som Ottar sier - de nye pluggkablene lagde bare trøbbel. Vi byttet frem og tilbake et par ganger, men hver gang vi monterte de nye fikk vi problemer.
Prøv å sett tilbake de gamle kablene du! :) (Ikke at jeg skjønner hva som er galt med kablene, men det høres ut som samme problemet som vi hadde her på Skjæveland ;))

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 16 feb 2007, 00:51

rare greier, håper jeg får igjen pengene for de, men hvis alle har kjøpt de på sp så er det vel ikke noe prob dersom vi sier ifra :-)

Trodde nesten jeg hadde gjort noe katastrofalt galt jeg, krysser fingrene og håper på velvilje i morgen tidlig, skal kjøre mye i morgen :lol:

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 16 feb 2007, 00:53

Bare for å presisere - jeg har ikke kjøpt noen kabler selv. Men jeg var med Ottar (Eliah) og kikket på de der kablene som trøblet for ham.. :) Lykke til!

Brukeravatar
antunez
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 09 aug 2006, 10:41
Navn: André Antunez Kongsgård
Bil: saab 900se, 1996
Sted: kongsberg,buskerud,norge

Legg inn av antunez » 16 feb 2007, 09:48

tydeligvis mange med samme tullet, vi får høre med speedparts....

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 16 feb 2007, 11:55

Good afternoon!

Da er det hevet over enhver tvil at her er det snakk om feil i kablene, satte tilbake de gamle, og hvis der var trykket tilbake, må ha vært et parti med pappkjærner de har fått billig :lol:

Pluggene jeg har fått er også feil type :evil:
Blir dyrt og kjør frem og tilbake fra drøbak til sp for å bytte ting jeg får feil hele tiden :shock:

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 16 feb 2007, 11:57

Jeg baRE MÅ legge ut denne linken her, en tilsynelatende pen turbo '91 med lav km ble i dag solgt for 5000, heldig han som fikk den :P

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=9393782

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 16 feb 2007, 12:25

Fytterakkern :evil:
Saab er livet! :)

Brukeravatar
antunez
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 09 aug 2006, 10:41
Navn: André Antunez Kongsgård
Bil: saab 900se, 1996
Sted: kongsberg,buskerud,norge

har snakket med speedparts

Legg inn av antunez » 16 feb 2007, 12:30

de tar imot og sender ut nye, bare avtal på tlf. event litt ekstra rabatt ved neste handel som kompen--- for sende utgifter osv.

veldig enkelt og greit.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 16 feb 2007, 15:22

antunez skrev:tydeligvis mange med samme tullet, vi får høre med speedparts....
Har du også testet å sette tilbake de gamle? Hjalp det isåfall? :) Meget snodig dette her!

Svar