Bytte av topp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ecopower N_221
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 136
Registrert: 23 jan 2005, 01:00
Bil: Saab 9-5
Sted: Harestua

Bytte av topp

Legg inn av Ecopower N_221 » 22 feb 2007, 20:40

Er det mulig å bruke en topp fra Og 900 Injection 8v over på en 8v Turbo motor? Har fått stygg klakkelyd i toppen. Godt en har gammel bil så man ikke har fritid
Power is nothing without control!
Saab 9-5 2.3 Turbo med snacks.....
Saab 9000 2.3 Turbo 1991 VRAKET!!!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
It takes a real man to drift with FWD!

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 22 feb 2007, 23:53

Er vel samme topp på motorene?'
Temmelig sikker på det :D
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 23 feb 2007, 00:13

Ingen klarte å gi meg et konkret svar på dette så jeg prøvde :roll: Funka fjell i to år hvertfall :wink:
(hvis ikke har jeg noen topper liggende som er på vei til skroten :wink: )
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 23 feb 2007, 00:33

Er stemlene som er forsjelden...
Samme er det med volvo osv
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 23 feb 2007, 20:35

Det som er med ventilane på ein 8v er at bilar som har i-motor (altså i-modellane og Turbo) har natriumkjølde ventilar. Solenge en brukar topp ifrå ein i-modell går det nok bra. Ellers er det forskjell på ventilspel på i og turbo, men det er kanskje av mindre betydning, sidan det berre er toleranser det er snakk om (Turbo har mindre toleranse på ventilspelet enn dei andre modellane).

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 26 feb 2007, 21:01

Hvordan funker dette bare omvendt, altså en T8 topp på en 900i blokk, er det mulig, og evt hva må gjøres?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 feb 2007, 19:14

B201T topp på ein B201i skulle nok gå bra.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 mar 2007, 13:45

Hjelle, N6 skrev:B201T topp på ein B201i skulle nok gå bra.
Forutsatt at den skal være suger...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar