Mange her inne har som jeg har gjort nå, (og tidligere) opplevd å få frieksos.
I noen tilfeller er det verre en andre, og i verste fall må man jo bytte ut komponenter!
Dette er som regel fordi sånn eksos-tette-lol rett og slett ikke nok.
Vel jeg har tenkt til å motbevise denne teorien! Produkter som f.eks. Esso markedsfører kan fikse selv den vanskeligste form for frieksos!
Vel, dette er muligens en sannhet med visse, enkle, ja rett og slett store modifikasjoner, men jeg skal ta dere med på en tutorial på hvordan
man fjerner frieksos, av den aller verste graden, på ett stort 3" JT annlegg som har rustet... veldig rustet!
Det aller første man må huske er å ha en anstendig jekk. Rett og slett mer praktisk å jobbe med litt albueplass under bilen!
Nummer to, du må ha stålinnrettninger som egentlig skal kastes fordi det er for udugelig til å brukes til noe som helst!
Nummer tre, du må ha tilgang til eksostette-pasta (marsmallowes?) på tube...
Og nummer fire.. Ha eksostette-tape... et par, tre esker holder nok!
Nummer fem er litt stålwire.. eller jordingskabelen i en helt vanlig husstrømkabel.
Nummer seks er selvsagt en flott Aero, med ett gåent effektanlegg!
Aller først jekker vi opp bilen med en god jekk. Denne er elektrisk, og bærer lett ett tonn. Vel, lett og lett, den klarer nu en halv bil ca..

Vi starter med å se på skaden, heeelt innerst ved potta, tricky you might say, velvel, vi skal vel klare å få årnings på det!


Det første vi gjør er selvsakt å legge i den stålbiten som jeg har avbildet under, denne putter man halve delen inn i potta, og den andre halvparten i røret.
Dette er fordi det er så godt som komplett umulig å holde potta i rett høyde i forhold til det videre røret, så her var det nesten som hånd i hanske!


Når dette er gjort, så knyter man opp ståltråd mellom to eksosfester og strammer til, slik at bruddet blir holdt fast mot hverandre.
Da vil stålklossen sørge for at de ligger i rett posisjon, og stålwiren sørge for at de holdes hardt mot hverandre. Med så langt? FLOTT!!!!!11 oneoneone
Deretter så smører vi inn bruddet med eksosmarsmallowes... mye.. VELDIG MYE! Dette kan beskues under på bildet, og resultatet bør bli som vist.

Når marsmallowesen har blitt tørket med en varmluftspistol, så tilsetter man eksostapen... Denne legges først jalla på en gang... også varmer man den opp med overnevnte pistol, OG når det har blitt hardt, så kjører man på med ett lag til, bare mere presist.. legger på litt medfølgende wire, også varmer man opp
igjen, og da er man good to go!

Så her har vi ett lite problem da.
1) Jeg har en stor firkanta stålkloss inni eksosen min nå...
2) Jeg har ennå ikke kjørt over 1500 RPM med motoren min..
3) Biler bak irriterer seg over sakte aks..
4) Motorveier og denslags utgår
5) Hvor lenge varer dette mon tro? Har jo kjørt nesten ei mil nå, og det holder stadig!
Så, her har dere min løsning på om dere er utfor uhellet, og trenger nødrepp!
Folk sier at ikke eksostettepasta og eksostettetape er bra! ***** de tar feil, det duger som bare det! (under visse kriterier)
(for de som lurer, JA! Jeg har bestilt nytt anlegg, men det tar si tid.. og JEG GÅR IKKE I DEN SURE BODØVINDEN!)
(for de som lurer enda mere.. ja, jeg har sånn smålig stor nese..
