Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
TurboKK N473
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Legg inn
av TurboKK N473 » 22 mar 2007, 15:11
Nokon har tjuvlånt bilen min, og har herpa tenningslåsen!
Ser ut til at der er eit fremmedlegeme nedi nøkkelholet, og låsen står fast i stilling "AV" (lengst til venstre). Har ny lås på en delebil.
Spørsmålet er, korleis får eg ut låsen som er ødelagd, og korleis skal eg demontere låsen frå delebilen? Begge er M86. Kan nevne at girlåsen på bilen min har aldri fungert, so lenge eg har hatt bilen.
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 22 mar 2007, 15:21
Må ut med midtkonsollen, gearpaken og gjerne ett av setene for å gjøre det lettere.
Så skrur du ut de tre spesialskruene, to foran og en bak, og deretter skruene til lokket på undersiden. Så er det bare å skifte hele alu-ramma med lås og rubbet.
Husk å koble fra batteriet mens du kobler fra ledningene på toppen.

Ikke vanskelig, bare litt jobb.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
TurboKK N473
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Legg inn
av TurboKK N473 » 22 mar 2007, 15:53
Er vel kanskje lettare å bytte alt, istadenfor kun tenningslåsen ja..
Men ka type verktøy er enklast å bruke på dei spesialskruane?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 22 mar 2007, 16:01
TurboKK N473 skrev:Er vel kanskje lettare å bytte alt, istadenfor kun tenningslåsen ja..
Men ka type verktøy er enklast å bruke på dei spesialskruane?
Jeg har bare satt nedi et skrujern og vridd litt rundt inntil kanten av "mutteren". Har ikke sittet veldig godt fast, så det har gått greit.
-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Legg inn
av TurboLars N383 » 22 mar 2007, 16:57
TurboKK N473 skrev:Er vel kanskje lettare å bytte alt, istadenfor kun tenningslåsen ja..
Men ka type verktøy er enklast å bruke på dei spesialskruane?
Hvis det er de 3kanta mutterene det er snakk om så står det i Haynes at man kan slipe 3hakk i en 12mm pipe , da passer den rett på . Ganske enkelt genialt

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 22 mar 2007, 17:32
Regn med at det blir litt jobb for og få ut de mutterne. Og når du endelig har fått de ut så kaster du de så langt du får de og erstatter de med noe annet som passer der. Husker ikke eksakt hva jeg brukte, men brukte i alle fall ikke de som satt der...
Lykke til!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
TurboKK N473
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Legg inn
av TurboKK N473 » 22 mar 2007, 22:32
Takk for svar!
Fått henta delebilen no, so skal sjå på det imorga.
Og i tillegg blir det å flytte over 3" eksos

SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
-
TurboKK N473
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Legg inn
av TurboKK N473 » 28 mar 2007, 16:20
Mission accomplished! Var litt styr med det, men egentli ganske enkelt.
No fungera girlåsen min også

SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
-
TurboKK N473
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Legg inn
av TurboKK N473 » 30 mar 2007, 00:11
Typisk!
Skulle starte bilen idag, og plutselig so virka ikkje tenningslåsen meir. Vrei om låsen so tenninga kom på, skulle vri for å starte, og då va der ingen motstand. Etter det so har låsen blitt heilt uten motstand uansett stilling, og tenninga står på.
Noken løysingsforslag?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 30 mar 2007, 00:16
Fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuukeeed!!!

:P
-
TurboKK N473
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Legg inn
av TurboKK N473 » 30 mar 2007, 19:50
Ingen konstruktive forslag?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)