Vrangstartet (kaldstart)(fiksat)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Vrangstartet (kaldstart)(fiksat)

Legg inn av Ottar N398 » 25 mar 2007, 20:33

Mista den gamle tråden min om tomgang og slikt men det fikk jeg jo orden på uansett så jeg lagde en ny :wink:
Sliter med å starte bilen når den er blitt kald. Må kjøre den på starteren i opptil 7 sek før den starter, og når den starter så svinger turtallet en del.
Antar at noe ikke stemmer med kallstart funksjonen, men jeg vet ikke hva mer jeg kan prøve.
Har bytta:
Tempføler på innsuget
Tomgangsregulatoren (hvilket nr skal denne ha på t16?)
Hjernen

Noen tips anyone?
Sist redigert av Ottar N398 den 31 mar 2007, 02:40, redigert 1 gang totalt.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Legg inn av bjarne n654 » 25 mar 2007, 21:01

En kompis av meg hadde også problemer med å starte bilen, der var det noen stempelringer som var knekt. Du kunne kansje tatt en komprisjons test.
Husker ikke om den jaget på turtallet da.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 25 mar 2007, 22:01

Vel hvis det hjelper til en eventuell forklaring så går bilen helt fint og det er ingen ulyder eller rart turtall etter at den har svevet i 3-4 sek (glemte det i sist post :oops:) Alt virker ellers å fungere :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Legg inn av bjarne n654 » 25 mar 2007, 22:16

Bilen til kompisen min gikk fint den og, bortsett fra at den var vanskelig og starte og at den blåste ut peilepinnen. Han hadde den gamle typen girkasse med den lille peilepinnen.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 25 mar 2007, 22:46

Starta den bra på varm motor også? min gjør jo det :roll: Har lite lyst å bytte stempelringer :wink:

Hva annet bør byttes hvis det viser seg å være dem som er syndere? rådelager :?:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 25 mar 2007, 23:16

Eliah skrev:Starta den bra på varm motor også? min gjør jo det :roll: Har lite lyst å bytte stempelringer :wink:

Hva annet bør byttes hvis det viser seg å være dem som er syndere? rådelager :?:
når du fysta e ute med stemplene så e det nok lurt å bytta det som e av lager + div.

med tanke på kem så har eigd den motoren før så har'an nok ikkje vært søndagskjørt akkurat.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 26 mar 2007, 00:54

Eliah skrev:Starta den bra på varm motor også? min gjør jo det :roll: Har lite lyst å bytte stempelringer :wink:

Hva annet bør byttes hvis det viser seg å være dem som er syndere? rådelager :?:
Tviler på at du har tatt en ring egentlig.
Burde vel merket noe på effekt da.
Men er rart at det ikke har blitt bedre etter du har byttet så mye.
Kan ikke være noe så enkelt som plugger?
8)
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 26 mar 2007, 16:40

Målte kompen på varm motor og fikk 11 på tre sylindre og 10,6 på den siste :roll: så da burde vel den være grei :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 mar 2007, 17:14

Pluggene er selvsagt nye?

Har du hatt ut pluggene og sett på dem?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 26 mar 2007, 17:20

Ingvar N629 skrev:Pluggene er selvsagt nye?

Har du hatt ut pluggene og sett på dem?
Måtte jo nesten det for å måle kompen :roll: :wink: Så fine ut dem. Litt sota rundt kanten, men avstanden var fin og det var ikke sot på elektrodene.
Kan sjekke noen andre men jeg tviler på at de er synderne :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 26 mar 2007, 21:26

Fant ut at en av pinnene på trottle giveren hadde løsna :roll: Var pinne nr.1 virka ikke som om det hjalp noe serlig men noe må da ha sjedd. :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 26 mar 2007, 22:06

Heisann...

Jeg hadde akkurat det samme problemet på AEROen i fjor.
Alt virket helt fint bare ikke når den var kald.
Det som var skjedd da var at topp-pakningen var litt sliten og
lekte ørlite vann inn i den ene sylinderen.
Dette gjorde at den oppførte seg akkurat som du beskriver.
Dette skal du kunne finne ut av ved å se godt etter på pluggene.
Den pluggen som står i sylinderen med lekkasje i vil være renere
og finere enn de andre.
Kanskje litt vanskelig nå hvis du har blandet pluggene da du tok de ut sist.
Du kan jo også følge med på om kjølevannet minker.
Men det sank veldig sakte på min.

Kan selvfølgelig være noe annet,men det hørtes veldig likt ut som min..

Hilsen Marius...
900 AERO 88`

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 26 mar 2007, 22:13

Det er forresten derfor den går ujevnt med engang også.
Trenger litt tid for å "brenne" opp fuktigheten.

Hilsen Marius...
900 AERO 88`

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 26 mar 2007, 22:16

Akkurat sånn var min også når min toppakning røyk, Skjønte godt hvorfor den var litt "rå" når jeg startet den da jeg tok av toppen...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 mar 2007, 22:17

Og vi som akkurat har byttet toppakning :roll:

Svar