Clutch 9000 Turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Clutch 9000 Turbo

Legg inn av bZerk » 25 apr 2007, 10:01

Clutchen på min 9000 Turbo tar helt i bunn, behøver ikke å slippe den mer enn par, tre cm. opp før den har fullt tak. Clutch med alt tilbehør er byttet for ikke så alt for lenge siden. Skal det være slik?

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 25 apr 2007, 10:25

Fått luftet ordentlig da?
9³ TurboX

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 25 apr 2007, 10:49

Godt spørsmål. Kjøpte bilen i denne tilstanden så det vet jeg lite om.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Clutch 9000 Turbo

Legg inn av Tor N12 » 25 apr 2007, 11:08

bZerk skrev: Clutch med alt tilbehør er byttet for ikke så alt for lenge siden. Skal det være slik?
Kommer jo an på hva du mener med alt tilbehør det... På eldre modeller eller på biler som har gått langt så er det jo vanlig at slave og hovedsylinderen også slites slik at de må overhales eller byttes.

Men som Joachim sier, prøv å luft clutchen først du den skal i allefall ikke være sånn.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 25 apr 2007, 11:28

På de gamle 900 opp til 1993 skjer det av og til at det blit ett ovalt hull i clutchpedalen. Litt vanskelig å forklare, men det er ved det staget som går inn på cluthspedalen. Da dette skjer er det bare såvidt clutchen tar helt inntrykt.

Vet ikke om dette gjelder for 9000, men det går jo ann å se etter.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 apr 2007, 12:04

HansWF skrev:På de gamle 900 opp til 1993 skjer det av og til at det blit ett ovalt hull i clutchpedalen. Litt vanskelig å forklare, men det er ved det staget som går inn på cluthspedalen. Da dette skjer er det bare såvidt clutchen tar helt inntrykt.

Vet ikke om dette gjelder for 9000, men det går jo ann å se etter.
Ikke noe problem på 9000....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 25 apr 2007, 12:06

Hadde samme problem på 9000i`en, da var det slavesylindren som var lekk, den måtte overhales..
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 27 apr 2007, 21:30

Noen ganger ligger løsningen nærmere en man tror. Begynte å undersøke litt rundt pedalen og fant ikke mindre enn fire matter, to tekstil og to gummimatter som lå ovenpå hverandre. Nå får jeg endelig trykket clutchen helt ned. :oops:

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 27 apr 2007, 21:41

bZerk skrev:Noen ganger ligger løsningen nærmere en man tror. Begynte å undersøke litt rundt pedalen og fant ikke mindre enn fire matter, to tekstil og to gummimatter som lå ovenpå hverandre. Nå får jeg endelig trykket clutchen helt ned. :oops:
Hehehe :lol:
Broderen var plaget av det samme, bare med gasspedalen, etter å ha kjøpt noe bling bling matter å lagt i dørken :D
Gassen kunne henge fast i matta når han slapp den :shock:
Men jeg fikk han på bedre tanker 8)
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 27 apr 2007, 21:44

Det morsomme var at jeg hadde med bilen på et verksted som prøvde bilen og konkluderte med slavesylinderen var defekt. Pris; 7-10 000 kr. Moralen må være å sjekke litt selv før man leverer bilen på verkstedet!

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 27 apr 2007, 23:36

Terra N837 skrev:Broderen var plaget av det samme, bare med gasspedalen, etter å ha kjøpt noe bling bling matter å lagt i dørken :D
Gassen kunne henge fast i matta når han slapp den :shock:
Men jeg fikk han på bedre tanker 8)
Hehe! Jeg hadde samme problemet da jeg laget noen selv :D Både gass og clutch kunne finne på og henge seg opp! Fikk noen interessante bakkestarter fra tid til annen ;)

Svar