Klunkelyder i og900
Moderator: Moderatorer
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Klunkelyder i og900
Jeg er ikke noen Reodor Felgen, men har i det siste hørt noen klunkelyder fra bakhjulene når jeg kjører over fartshumper og lignende.
Trodde først det var potta som holdt på å løsne... (og det viste seg å stemme), men da jeg hadde bytta potte var lydene der fremdeles.
Har lest en skummel historie om noen klunkelyder i forumet her før, og tenkte jeg kunne være føre var.
Kan det være noen opphengskuler kanskje?
Er det vanskelig å bytte, fikse, dyrt??
Står kanskje noen i "Gjör det själv" boken jeg har kjøpt.
-Gisle
Trodde først det var potta som holdt på å løsne... (og det viste seg å stemme), men da jeg hadde bytta potte var lydene der fremdeles.
Har lest en skummel historie om noen klunkelyder i forumet her før, og tenkte jeg kunne være føre var.
Kan det være noen opphengskuler kanskje?
Er det vanskelig å bytte, fikse, dyrt??
Står kanskje noen i "Gjör det själv" boken jeg har kjøpt.
-Gisle
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
Lydene kommer bakfra?
Der er det ingen opphengskuler..
Men kan godt være en støtdemper eller ei foring..
Du må nesten jekke opp bilen å kjenne etter..
Tipper det er jobb du klarer selv=)
Foringer osv er ikke så dyrt..
Om jeg ikke tar helt feil, så står dette i "gjørdetselvboka"..
Der er det ingen opphengskuler..
Men kan godt være en støtdemper eller ei foring..
Du må nesten jekke opp bilen å kjenne etter..
Tipper det er jobb du klarer selv=)
Foringer osv er ikke så dyrt..
Om jeg ikke tar helt feil, så står dette i "gjørdetselvboka"..
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Jeg TROR lydene kommer bakfra. I såfall.. hva skal jeg se etter...
(stiller sikkert tåpelige spørsmål her, men jeg lærer jo litt etter litt).
Bør jeg skifte dempere og slikt også når jeg først er nedi der?
-Gisle
(stiller sikkert tåpelige spørsmål her, men jeg lærer jo litt etter litt).
Bør jeg skifte dempere og slikt også når jeg først er nedi der?
-Gisle
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Det er veldig enkelt å skifte dempere, spesielt bak. Det er derfor ingen grunn til å styre med det bare for å ha det gjort. Men dersom de uansett er slitte, kan du jo bytte dem samtidig. Det går raskt å bytte både dempere og fjærer bak, så det er slik jeg ser det ikke nødvendig å ta det "når du først er der".Gisle N163 skrev: Bør jeg skifte dempere og slikt også når jeg først er nedi der?
-Gisle
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
OK... i dag virket det som lyden kom fra venstre framhjul. Faren til naoen har kjøpt løftebukk nå.. (han kjører rally) og har et eget verksted rett borti veien her.. så der er det nok det meste av utstyr og bruke.
Håper jeg får gjort det før Saab-festivalen. Litt langt å kjøre med slitte foringer, gitt
Tror jeg trenger nye fjærer bak. Tok hintet da en kollega av meg spurte om jeg hadde senket bilen. hehe.
"han æ'kke senka han er bare segen" blei kommentaren fra meg
Håper jeg får gjort det før Saab-festivalen. Litt langt å kjøre med slitte foringer, gitt

Tror jeg trenger nye fjærer bak. Tok hintet da en kollega av meg spurte om jeg hadde senket bilen. hehe.
"han æ'kke senka han er bare segen" blei kommentaren fra meg

'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland



900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
"Is there a "doc" in here?"
Tydeligvis
Mange gode svar ja. Tror jeg får ta en tur på mekonomen og handle litt ja.
Tydeligvis

Mange gode svar ja. Tror jeg får ta en tur på mekonomen og handle litt ja.
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
har hatt ett par gående kuler før for å si det slik;)Eliah skrev:Skulle likt å visst hvordan du kom frem til det
Har alltid lurt på hvilken lyd eller hva som er symptomene på røken bærekule
om det er klunk klunk lyd da man kjører over dumper osv, da er det som regel kula..
lite sannsynelig at ei foring lager sånn lyd.
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Kan diskuteres... Metall mot metall låter klunk klunk uansett hvor det er. Heis opp bilen og bend på de forskjellige delene i hjulopphenget, så finner du ut hva det er. Om gummien i ei foring er oppspist, så vil det også lage en sånn lyd, da det vil slå metall mot metall.magnus skrev: om det er klunk klunk lyd da man kjører over dumper osv, da er det som regel kula..
lite sannsynelig at ei foring lager sånn lyd.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan