Rep av radiator + bytte av kjølevæske

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
antunez
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 09 aug 2006, 10:41
Navn: André Antunez Kongsgård
Bil: saab 900se, 1996
Sted: kongsberg,buskerud,norge

Legg inn av antunez » 10 apr 2007, 21:46

på min er det 8l. haynes er litt upresise på slike ting. husk at det er vann i varmeregister, har du hatt det stengt eller åpent inn ditt når du driver av?

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 10 apr 2007, 21:47

har hatt varmebryteren på varmt, slik det står i boka..
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
antunez
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 09 aug 2006, 10:41
Navn: André Antunez Kongsgård
Bil: saab 900se, 1996
Sted: kongsberg,buskerud,norge

Legg inn av antunez » 10 apr 2007, 21:50

tenker på andre bryteren, den som du setter på 0 for å stenge systemet.

er den stengt ligger det væske der, er den åpen er det mulig det ligger luft igjen der.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 10 apr 2007, 22:29

Vel, du kan alltids blåse ut noen liter :D Jeg og Eliah plukket av den lille slangen til tanken, la munnen nedi påfyllinga til tanken(nei, jeg er ikke så kresen på det ;)), holdt foran den lille tappen til slangen som nå er demontert, og blåste. (med en radiatorslange løs). Fikk ut en del ekstra ihvertfall.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 11 apr 2007, 08:47

Å den bryteren, hmm, hadde vel den på "klokka syv el åtte", ikke på null i hvert fall. Men den er kanskje helt åpen når den står rett opp?

Ingen innspill på den pluggen under blokka?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
antunez
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 09 aug 2006, 10:41
Navn: André Antunez Kongsgård
Bil: saab 900se, 1996
Sted: kongsberg,buskerud,norge

Legg inn av antunez » 11 apr 2007, 08:54

tror du må lufte varme-register.
flere måter å gjøre det på. fint om andre kommer med sine erfaringer. jeg har gjort det, men så lenge siden.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 apr 2007, 14:28

Her har du bilde av pluggen:
Bilde
Er den under manifoilen, til venstre på bildet. Sitter med tre skruer med 12 eller 13 mm skalle, mener det er 12 ettersom det er 12mm på alt på blokka og 13 på alt på toppen (eller var det omvendt?).
Er annerledes eksosmanifoil på din ettersom du har en suuuuger, ellers er det likt, du har jo også motorvarmer.

Ellers er det jo lettest å fylle på rent vann et par runder og la vannpumpa gjøre jobben, som vi snakket om på telefonen, det blir jo ikke 100%, men bra nok.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar